PŘÍLOHA Č. 3: OVĚŘOVÁNÍ POSUZOVACÍHO SCHÉMATU
Posuzovací schéma bylo ověřováno ve dvou fázích, celkový počet žáků 15 základních škol zapojených do ověřování posuzovacího schématu činil 4433. V první fázi (v období od září do října 2014) bylo schéma ověřeno v pěti základních školách na počtu 1150 žáků. Šetření probíhalo (v první i druhé fázi) anonymně, projevy žáků posuzovali jejich třídní učitelé. Učitelé, kteří se účastnili hodnocení v rámci pilotáže, byli zároveň vyzváni k posouzení srozumitelnosti a jednoznačnosti uvedených indikátorů a případnému zpracování připomínek k jednotlivým položkám schématu. Na základě jejich připomínek byly provedeny úpravy některých indikátorů. Následné šetření proběhlo na přelomu let 2014 a 2015 na 10 základních školách různých regionech v ČR. Učitelé u všech žáků zapojených v šetření hodnotili míru všech projevů uvedených ve schématu. Jednalo se celkem o 21 položek. Učitelé obdrželi psané instrukce pro postup hodnocení, v užívání schématu nebyli proškoleni. Samostatně na dvou školách byla pilotně ověřována reliabilita schématu, úplná data se podařilo shromáždit o vzorku 204 žáků.
Výběr škol pro účely šetření byl záměrný, jednalo se o školy, které vykazovaly vyšší počet žáků se sociálním znevýhodněním. Důvodem pro výběr škol s vyšším podílem žáků se sociálním znevýhodněním byla potřeba posouzení volby a diferenciace indikátorů v rámci jednotlivých stupňů.
Pro posouzení sociálního znevýhodnění žáků byly použity indikátory metodiky Operačního programu pro vzdělávání a konkurenceschopnost (OPVK). Podíl žáků se sociálním znevýhodněním dle metodiky OPVK v těchto školách činil v průměru 25 %. Učitelé také vyplňovali subjektivní hodnocení sociálního znevýhodnění žáka. V rámci hodnocení projevů jednotlivých žáků učitelé na škále ano/spíše ano/spíše ne/ne uváděli, zda se domnívají, že se jedná či nejedná o žáka se sociálním znevýhodněním. Dále byly zaznamenávány údaje o tom, zda se jedná současně o žáka se zdravotním postižením resp. žáka se zdravotním znevýhodněním.
V tabulce č. 1 jsou uvedeny procentní podíly volby stupňů za jednotlivé skupiny indikátorů.
Tabulka č. 1 Relativní četnosti voleb stupňů škály
Materiální podmínky vzdělávání žáka |
0 |
1 |
2 |
3 |
Bez odpovědi |
Výživa |
84% |
13% |
2% |
0% |
0% |
Ošacení |
90% |
8% |
2% |
0% |
0% |
Hygiena |
90% |
9% |
1% |
0% |
0% |
Pomůcky |
73% |
20% |
6% |
1% |
0% |
|
|
|
|
|
|
Indikátory spojené s rodinou žáka a jejích sociokulturním statusem |
0 |
1 |
2 |
3 |
bez odpovědi |
Spolupráce s rodinou |
76% |
17% |
5% |
2% |
0% |
Absence ve výuce |
84% |
11% |
3% |
1% |
0% |
Omezení ve výuce z důvodu kulturní odlišnosti |
98% |
2% |
0% |
0% |
0% |
|
|
|
|
|
|
Indikátory popisující interpersonální charakteristiky žáka |
0 |
1 |
2 |
3 |
bez odpovědi |
Jednání a chování žáka ve škole |
74% |
20% |
5% |
0% |
1% |
Vztah k autoritě |
82% |
14% |
2% |
0% |
1% |
Začlenění do kolektivu |
85% |
12% |
2% |
0% |
0% |
Indikátory popisují intrapersonální a osobnostní charakteristiky žáka |
0 |
1 |
2 |
3 |
bez odpovědi |
Sebepojetí |
74% |
23% |
2% |
0% |
1% |
Motivace ke vzdělávání |
77% |
19% |
3% |
1% |
1% |
Únava |
83% |
14% |
1% |
0% |
1% |
Pracovní tempo |
65% |
24% |
8% |
2% |
1% |
Znalost vyučovacího jazyka |
78% |
18% |
3% |
0% |
1% |
Pracovní návyky a samostatnost ve výuce |
71% |
22% |
5% |
2% |
1% |
Pozornost |
64% |
26% |
7% |
2% |
1% |
Kognitivní výkon |
66% |
23% |
8% |
3% |
1% |
Školní připravenost v období prvních let školní docházky do školy |
0 |
1 |
2 |
3 |
bez odpovědi |
PNŠD: sebeobsluha a samostatnost ve výuce |
71% |
11% |
2% |
1% |
16% |
PNŠD: dílčí funkce |
62% |
15% |
5% |
2% |
16% |
PNŠD: zvládání myšlenkových operací |
58% |
17% |
6% |
3% |
16% |
Z údajů uvedených v tabulce č. 1 vyplývá, že učitelé nejčastěji identifikovali projevy ve stupni 1 až 3 v oblasti Intrapersonálních a osobnostních charakteristik žáků, konkrétně pak v indikátorech Pozornost, Pracovní tempo a Kognitivní výkon a také v oblasti Školní připravenost, konkrétně v indikátorech Dílčí funkce a Zvládání myšlenkových operací.
Z analýzy údajů uvedených v tabulce č. 2 obsahující data o souběžném výskytu projevů v jednotlivých stupních, že u 2 % žáků ve sledovaném vzorku učitelé identifikovali tři a více projevů ve třetím stupni. Jedná se tedy pravděpodobně o žáky, kteří budou potřebovat nejvyšší míru podpory. 3 a více projevů v prvním stupni a současně žádné projevy ve 2. a 3. stupni bylo identifikováno u 21 % žáků. U této skupiny žáků budou nejspíše uplatňována opatření prvního stupně, která mají především preventivní charakter a škola je bude moci poskytovat i bez doporučení školského poradenského zařízení. U 38 % dětí naopak učitelé neidentifikovali žádný z uvedených projevů.
Tabulka č. 2 Údaje o souběžném výskytu projevů v jednotlivých stupních
|
|
3. stupeň |
||||
|
2. stupeň |
0 |
1 |
2 |
3 a více |
Celkový součet |
1. stupeň |
0 |
41% |
0% |
0% |
0% |
42% |
|
0 |
38% |
0% |
0% |
0% |
39% |
1 |
2% |
0% |
0% |
0% |
2% |
|
2 |
0% |
0% |
0% |
0% |
1% |
|
3 a více |
0% |
0% |
0% |
0% |
1% |
|
1. stupeň |
1 |
12% |
0% |
0% |
0% |
12% |
|
0 |
11% |
0% |
0% |
0% |
11% |
1 |
1% |
0% |
0% |
0% |
1% |
|
2 |
0% |
0% |
0% |
0% |
0% |
|
3 a více |
0% |
0% |
0% |
0% |
0% |
|
1. stupeň |
2 |
7% |
0% |
0% |
0% |
8% |
|
0 |
6% |
0% |
0% |
0% |
6% |
1 |
0% |
0% |
0% |
0% |
0% |
|
2 |
0% |
0% |
0% |
0% |
0% |
|
3 a více |
0% |
0% |
0% |
0% |
0% |
|
1. stupeň |
3 a více |
34% |
2% |
1% |
1% |
39% |
|
0 |
21% |
0% |
0% |
0% |
22% |
1 |
5% |
0% |
0% |
0% |
5% |
|
2 |
4% |
0% |
0% |
0% |
4% |
|
3 a více |
5% |
1% |
1% |
1% |
7% |
|
Celkový součet |
94% |
3% |
1% |
2% |
100% |
Na vzorku 204 dětí byla zkušebně ověřena také intra-rater a inter-rater reliabilita posuzovacího schématu. Termín intra-rater reliabilita je zde používán pro míru chybovosti (míra odlišnosti) v hodnocení stejné skupiny žáků jedním hodnotitelem s časovým odstupem v délce dvou týdnů. Termín inter-rater reliabilita je spojen s komparací hodnocení učitelem a další osobou, která s dětmi tráví čas a může je dlouhodobě sledovat. V tomto případě se jedná o vychovatelky ve školní družině a školním klubu. Hodnocena byla míra shody v posouzení dvěma hodnotiteli.
Průměrná chybovost posouzení jedním hodnotitelem s časovým odstupem ve vztahu ke všem posuzovaným dětem činila 7 %. Míra chybovosti spočítaná jako poměr počtu odlišných posouzení mezi 1. a 2. posouzením a počtem vyskytujících se případů při prvním posouzení dosahovala 52 %. V tomto pojetí může vycházet chybovost i více než 100%, protože ve 2. posouzení se mohou objevit další identifikované případy, které při prvním posouzení identifikovány nebyly a tak počet chyb může být větší než počet případů z prvního posouzení. Data jsou uvedena v tabulce č. 3. Ve vzorku byly zároveň zaznamenány velké výkyvy v hodnocení jednotlivými učiteli (míra chybovosti u jednotlivých učitelů se pohybovala od 4 % do 70 %). Rozdíly v hodnocení jednotlivými učiteli jsou vysvětloványpředevším odlišnou mírou pečlivosti hodnocení.
Tabulka č. 3 Intra-rater reliabilita
výskyt |
shoda |
rozdíl |
rozdíl |
celkem |
|
1. Materiální podmínky vzdělávání žáka |
|
|
|
|
|
Výživa |
9 |
229 |
4 |
0 |
44% |
Ošacení |
8 |
246 |
5 |
0 |
63% |
Hygiena |
6 |
250 |
1 |
0 |
17% |
Pomůcky |
35 |
225 |
26 |
0 |
74% |
2. Indikátory spojené s rodinou žáka a jejím sociokulturním statusem |
|
|
|
|
|
Spolupráce s rodinou |
25 |
240 |
11 |
0 |
44% |
Absence ve výuce |
21 |
233 |
17 |
1 |
86% |
Omezení ve výuce z důvodu kulturní odlišnosti |
6 |
248 |
3 |
0 |
50% |
3. Indikátory popisující interpersonální charakteristiky žáka |
|
|
|
|
|
Jednání a chování žáka ve škole |
53 |
219 |
31 |
1 |
60% |
Vztah k autoritě |
18 |
245 |
6 |
0 |
33% |
Začlenění do kolektivu |
36 |
240 |
11 |
0 |
31% |
4. Indikátory popisují intrapersonální a osobnostní charakteristiky žáka |
|
|
|
|
|
Sebepojetí |
49 |
224 |
26 |
1 |
55% |
Motivace ke vzdělávání |
43 |
226 |
25 |
0 |
58% |
Únava |
26 |
232 |
19 |
0 |
73% |
Pracovní tempo |
68 |
219 |
25 |
6 |
46% |
Znalost vyučovacího jazyka |
30 |
239 |
12 |
0 |
40% |
Pracovní návyky a samostatnost ve výuce |
46 |
221 |
30 |
0 |
65% |
Pozornost |
77 |
217 |
34 |
0 |
44% |
Kognitivní předpoklady |
72 |
222 |
29 |
0 |
40% |
5. Školní připravenost v období prvních let školní docházky |
|
|
|
|
|
PNŠD: sebeobsluha a samostatnost ve výuce |
16 |
123 |
7 |
0 |
44% |
PNŠD: dílčí funkce |
24 |
115 |
15 |
0 |
63% |
PNŠD: zvládání myšlenkových operací |
25 |
116 |
13 |
1 |
56% |
Průměrná chybovost |
|
|
|
52% |
Míra chybovosti v případě subjektivního posouzení sociálního znevýhodnění učitelem u jednotlivých žáků na škále ano/spíše ano/spíše ne/ne v prvním a druhém hodnocení činila 8%. Tzn. v 8% procentech případů bylo učitelovo subjektivní hodnocení existence sociálního znevýhodnění u konkrétního žáka v rámci prvního a druhého šetření odlišné. V případě identifikace zdravotního postižení a zdravotního znevýhodnění konkrétních žáků se rozdílnost v identifikaci v rámci prvního a druhé šetření pohybovala okolo 1,5 %.
Inter-rater reliabilita byla hodnocena na vzorku 159 žáků. Komparováno bylo hodnocení třídního učitele a vychovatelky ve školní družině resp. školním klubu. Míra shody v hodnocení mezi třídními učiteli a vychovatelkami ve školní družině se u jednotlivých indikátorů pohybuje od 98% do 68%. Nižší míra schody je u oblasti Školní připravenost v období prvních let školní docházky (průměr 70%). Údaje o inter-rater reliabilitě jsou uvedeny v tabulce č. 4.
Tabulka č. 4
výskyt |
porovnání posouzení |
||||||||||
vychovatelka |
tř. učitel 1 – vychovatelka |
||||||||||
škála |
celkem |
rozdíl o |
% shody celkem |
||||||||
1 |
2 |
3 |
-2 |
-1 |
0 |
1 |
2 |
3 |
|||
1. Materiální podmínky vzdělávání žáka |
96% |
||||||||||
Výživa |
1 |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
155 |
3 |
0 |
0 |
97% |
Ošacení |
2 |
1 |
0 |
3 |
1 |
2 |
153 |
3 |
0 |
0 |
96% |
Hygiena |
1 |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
156 |
2 |
0 |
0 |
98% |
Pomůcky |
5 |
2 |
0 |
7 |
1 |
4 |
144 |
9 |
1 |
0 |
91% |
2. Indikátory spojené s rodinou žáka a jejím sociokulturním statusem |
96% |
||||||||||
Spolupráce s rodinou |
4 |
0 |
0 |
4 |
0 |
4 |
153 |
2 |
0 |
0 |
96% |
Absence ve výuce |
1 |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
151 |
4 |
3 |
0 |
95% |
Omezení ve výuce z důvodu kulturní odlišnosti |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
156 |
2 |
1 |
0 |
98% |
3. Indikátory popisující interpersonální charakteristiky žáka |
89% |
||||||||||
Jednání a chování žáka ve škole |
11 |
1 |
0 |
12 |
1 |
5 |
133 |
19 |
1 |
0 |
84% |
Vztah k autoritě |
6 |
0 |
0 |
6 |
0 |
4 |
151 |
4 |
0 |
0 |
95% |
Začlenění do kolektivu |
13 |
0 |
0 |
13 |
0 |
6 |
142 |
11 |
0 |
0 |
89% |
4. Indikátory popisují intrapersonální a osobnostní charakteristiky žáka |
82% |
||||||||||
Sebepojetí |
10 |
0 |
0 |
10 |
0 |
5 |
134 |
17 |
2 |
1 |
84% |
Motivace ke vzdělávání |
7 |
0 |
0 |
7 |
0 |
5 |
142 |
11 |
1 |
0 |
89% |
Únava |
2 |
0 |
0 |
2 |
0 |
2 |
144 |
12 |
1 |
0 |
91% |
Pracovní tempo |
26 |
5 |
0 |
31 |
2 |
17 |
119 |
18 |
3 |
0 |
75% |
Znalost vyučovacího jazyka |
12 |
2 |
0 |
14 |
1 |
12 |
132 |
14 |
0 |
0 |
83% |
Pracovní návyky a samostatnost ve výuce |
14 |
0 |
0 |
14 |
0 |
12 |
127 |
18 |
0 |
0 |
80% |
Pozornost |
22 |
0 |
0 |
22 |
0 |
9 |
124 |
23 |
2 |
1 |
78% |
Kognitivní předpoklady |
12 |
0 |
0 |
12 |
0 |
9 |
120 |
26 |
4 |
0 |
75% |
5. Školní připravenost v období prvních let školní docházky |
70% |
||||||||||
PNŠD: sebeobsluha a samostatnost ve výuce |
11 |
0 |
0 |
11 |
0 |
9 |
116 |
10 |
1 |
0 |
73% |
PNŠD: dílčí funkce 14 0 |
0 |
14 |
0 |
10 |
108 |
16 |
0 |
0 |
68% |
||
PNŠD: zvládání myšlenkových operací |
16 |
1 |
0 |
17 |
1 |
11 |
108 |
14 |
2 |
0 |
68% |
SHRNUTÍ
V rámci pilotního ověřování intra-rater reliability posuzovacího schématu se míra neshody v rámci prvního a druhého hodnocení pohybovala okolo 7 % ve vztahu ke všem posuzovaným dětem. Ve skupině dětí, u kterých bylo identifikováno určité specifikum, dosahovala cca 50 % (viz vysvětlení postupu hodnocení výše). Zároveň byly zaznamenány velké rozdíly mezi učiteli. Míra neshody mezi prvním a druhým hodnocením se pohybovala u jednotlivých učitelů od 4 % do 70 %. Tuto chybovost je jistě možné snižovat postupným zaučováním učitelů a zpřesňováním jejich odborného pohledu při posuzování projevů jednotlivých dětí. V rámci odhadu inter-rater reliability byla zjištěna vysoká míra shody u indikátorů z oblastí Materiální podmínky vzdělávání žáka (96 %) oblastí Rodina žáka a její sociokulturní status (96 %). V oblasti Připravenost na školní docházku dosahovala míra shody mezi učiteli a vychovatelkami 70 %.
Je důležité zdůraznit, že v praxi posuzovací schéma pravděpodobně nikdy nebude využíváno způsobem, kterým byla intra-rater resp. inter-rater reliabilita ověřována, tedy že u každého žáka budou hodnoceny všechny projevy uvedené ve schématu. Posuzovací schéma má učiteli sloužit k tomu, aby si vyhledal příslušný projev žáka a na základě charakteristik jednotlivých stupňů ve schématu posoudil míru jeho závažnosti. Není zcela vyloučené, že jeden žák bude vykazovat všechny projevy uvedené ve schématu, tato situace je však i na základě údajů z šetření málo pravděpodobná. Učitel na základě posouzení projevu žáka zhodnotí relevanci poskytování podpůrných opatření prvního stupně a seznámí se s nabídkou podpůrných opatření, která na daný projev reagují a jejichž aplikací může žákovi pomoci.