AAK |
Alternativní a augmentativní komunikace. |
ADD |
Porucha pozornosti. |
ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) |
Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou. |
Agramatismus |
Neschopnost tvořit správné mluvnické tvary, skloňovat, časovat, řadit slova správně do vět. |
Alternativní a augmentativní komunikace (AAK) |
Komunikační systémy, které přechodně nebo trvale kompenzují projevy poruchy u osob se závažným postižením řeči. |
Augmentativní komunikace |
Podporující komunikace, podporuje již existující, ale nevyhovující komunikaci. |
Alternativní komunikace |
Náhradní komunikace, používá se jako náhrada mluvené řeči. |
Autoagresivita |
Agresivita směřující k sobě. |
Akustický |
sluchový |
Artikulace |
Výslovnost, ٣ fáze: intenze (nastavení mluvidel), tenze (setrvání mluvidel v artikulačním postavení při vyslovování hlásky), detenze (opuštění artikulačního postavení). |
Artikulační neobratnost |
Dítě umí správně vyslovit hlásky i celá jednoduchá slova, ale nedokáže vyslovit víceslabičná a složená slova, slova se shluky souhlásek (např. lokomotiva, paroplavba, podplukovník); artikulace je těžkopádná, neobratná, často i těžko srozumitelná. |
Autismus |
Pervazivní vývojová porucha projevující se triádou příznaků: 1. neschopnost vzájemné společenské interakce; 2. neschopnost komunikace; 3. omezené a stereotypní zájmy. |
Behaviorální |
Zabývající se studiem lidského chování ve společnosti. |
Canisterapie |
Terapie za pomoci psů. |
Diagnostika |
Poznávací proces zaměřený na získání co nejhlubších a nejkomplexnějších poznatků o diagnostikovaném objektu (osobě); výsledkem diagnostiky je diagnóza. |
Dysgramatismus |
Vývojová vada projevující se neúplně a nepřesně vyvinutou schopností užívat v mateřské řeči obvyklých gramatických tvarů, a to v řeči mluvené i psané. |
Dyspraxie |
Vývojová porucha motorických funkcí, porucha motorické koordinace, snížení schopnosti vykonávat složité pohyby. |
Edu-kineziologie |
Metoda vycházející z kineziologie. |
Efektivní, efektivita |
Účinný, účinnost (např. pedagogického opatření). |
Etiologie |
Nauka o příčinách nemoci, postižení. |
Exekutivní funkce |
Schopnost a dovednost vnímat, zacílit pozornost, plánovat, rozhodovat se, realizovat postupy, řešit problémy, tvořit analogie, pamatovat si a myslet. |
Fyziologický |
Normální, přirozený. |
Fonematický sluch |
Schopnost rozlišovat ve slovech sluchem hlásky s distinktivní funkcí (fonémy); distinktivní rys hlásky je rozlišující příznak – vlastnost, kterou se hláska liší od jiné, a tím slouží k rozlišení významu slov, např. míša – mísa (Dvořák, 2007). |
Frustrační tolerance |
Míra velké či malé snášenlivosti a odolnosti vůči stresům, zátěžím, neúspěchům. |
Funkční komunikace |
Komunikace, při které jedinec dokáže vyjádřit svá přání, pocity (často bývá narušena u autismu, případně u těžších forem vývojové dysfázie). |
Grafomotorika |
Druh jemné motoriky, specifická pohybová aktivita při grafických projevech, např. při kreslení, psaní a rýsování. |
Hiporehabilitace |
Nadřazený název pro všechny aktivity a terapie v oblastech, kde se setkává kůň a člověk se zdravotním postižením. |
Hypersalivace |
Zvýšené vylučování slin. |
Hypernazalita |
Patologicky zvýšená nosovost u otevřené huhňavosti, kdy se výdechový proud vzduchu dostává do dutiny nosní. |
Hyponazalita |
Patologicky snížená nosovost u zavřené huhňavosti, výdechový proud vzduchu u nosovek neprochází dutinou nosní (typické u rýmy). |
Inkluze |
Nikdy nekončící proces, ve kterém se lidé s postižením mohou v plné míře zúčastňovat všech aktivit společnosti stejně jako lidé bez postižení; inkluze znamená nejen formální zahrnutí do skupiny vrstevníků, ale také přijetí ze strany ostatních členů skupiny. |
Integrace (pedagogická) |
„Dynamický, postupně se rozvíjející pedagogický jev, ve kterém dochází k partnerskému soužití postižených a intaktních na úrovni vzájemně vyvážené adaptace během jejich výchovy a vzdělávání a při jejich aktivním podílu na řešení výchovně-vzdělávacích situací.“ (Jesenský, 1995, s. 50) |
iPad |
Jedná se o konkrétní značku tabletu, aplikace pro iPad jsou vytvořeny pouze pro tuto značku a není možné je využít na jiném tabletu nebo PC. |
Instrumentální obohacování FIE |
Jedná se o metodu pro systematickou výuku myšlení; někdy bývá nazývána též metoda zprostředkovaného učení; vychází z myšlenky, že každý člověk je schopen neustále zvyšovat své schopnosti a dovednosti v rámci vhodného a podnětného prostředí; metoda je založena na zprostředkování postupně stále náročnějších úkolů sestavených do cvičných pracovních listů; při práci nad listy je důležitá intenzivní komunikace; nesoutěží se, nehodnotí se, respektuje se osobní tempo každého jedince; chyba je běžnou součástí života. |
Jazykové roviny |
1. foneticko-fonologická (výslovnost, fonematický sluch), 2. morfologicko-syntaktická (uplatňování gramatických pravidel, slovosled, rod, číslo, pád apod.), 3. lexikálně-sémantická (pasivní i aktivní slovní zásoba, úroveň zobecňování, definování pojmů apod.), 4. pragmatická (schopnost vyjádřit různé komunikační záměry, schopnost vést rozhovor, vyprávět apod.). |
Kineziologie |
Věda o mechanických zákonitostech pohybového ústrojí člověka a zvířat, zabývá se fyziologickými, mechanickými a psychologickými mechanismy; v alternativní medicíně se používá tzv. aplikovaná kineziologie, jejímž základním principem je představa, že všechny tělesné i duševní problémy jsou způsobeny poruchou proudění energie mezi orgány, včetně mozku, a svalstvem a že se blokáda projeví oslabením příslušného svalu. |
Komunikace |
(lat. communis – společný, obecný; comunicare – sdělovat) Výměna nebo přijímaní a zpracování, případně vydávání informací; představuje jednu z nejdůležitějších lidských schopností sloužících k vytváření a udržování mezilidských vztahů; ve školním prostředí se považuje za jednu z klíčových kompetencí, kterou má dítě ve škole získat. |
Kognitivní schopnosti |
Neboli poznávací funkce, patří sem vnímání, představování, fantazie, myšlení, usuzování, inteligence, pozornost a paměť. |
Mluvní pohotovost |
Verbální reakce na nečekané podněty, schopnost přizpůsobit mluvní projev vzniklým okolnostem. |
Modifikace |
Úprava, např. učiva, vzdělávacích podmínek, hodnocení u žáků se zdravotním postižením. |
Motorika |
Hybnost, soubor pohybových činností řízených nervovou soustavou a uskutečňovaných kosterním svalstvem; rozlišujeme hrubou motoriku (zajišťována velkými svaly – např. chůze) a jemnou motoriku (zajišťována činností drobných svalů), např. grafomotorika (pohybová aktivita při psaní a kreslení), mimika (pohyby obličeje), oromotorika (pohyby dutiny ústní), logomotorika (pohyby mluvních orgánů při artikulované řeči). |
Multisenzoriální |
Více smyslů, např. při učení jazyků. |
Neverbální komunikace |
Souhrn mimoslovních sdělení, která vyjadřujeme beze slov či spolu se slovy jako doprovod slovní komunikace. |
Orální |
Ústní. |
Orofaciální |
Týkající se dutiny ústní a tváří (v logopedii se provádí orofaciální stimulace, kterou zlepšujeme motoriku rtů, jazyka, měkkého patra, patrohltanového uzávěru a tváří). |
Oromotorika |
Motorika mluvidel. |
Percepce |
Vnímání. |
Perinatální |
Krátce po porodu (v řádu několika dnů). |
Pojmový slovník |
Slovník, který si buduje dítě k jednotlivým oblastem (zvířata, jídlo, rodina apod.); velmi důležité u žáků s dysfázií a autismem. |
Prozodické faktory řeči |
Zahrnují tempo, melodii, přízvuk. |
Psychomotorika |
Pohybové aktivity člověka, které jsou projevem jeho psychických funkcí a psychického stavu. |
Respirace |
Dýchání. |
Seberegulace |
Plánovaná změna chování jedince, ke které sám dospěje porovnáním svého chování a normy. |
Serialita |
Schopnost jedince zapamatovat si, myslet a pracovat krok za krokem v posloupnosti. |
Snoezelen |
Místnost na podporu smyslového vnímání. |
SPC |
Speciálněpedagogické centrum – školské poradenské zařízení zaměřené většinou na jednu vadu (pro děti s vadami řeči, pro sluchově postižené, pro mentálně postižené apod.); poskytuje bezplatnou komplexní diagnostickou, terapeutickou a poradenskou činnost v oblasti speciálněpedagogické, psychologické a sociální u daného postižení. |
Specifické asimilace |
Přizpůsobení, spodoba dvou hlásek, 1. sykavkové asimilace – obtíže při vyslovování slov, kde se střídá ostrá a tupá sykavka, případně polosykavka (např. sušenka = susenka nebo šušenka); v běžných slovech, kde je jen jedna sykavka, artikulaci zvládá; 2. asimilace typu T, D, N ׍, Ď, Ň – obtíže při vyslovování slov, kde se střídají hlásky T, D, N a Ť, Ď, Ň (např. hodiny= hodyny nebo hodini); 3. asimilace typu L × R – obtíže při artikulaci slov, kde se společně objevuje L i R, přičemž výslovnost jednotlivých hlásek ve slovech zvládá (např. Klára = Krára nebo Klála). |
Specifický logopedický nález |
Souhrnný název pro specifické asimilace a artikulační neobratnost. |
Verbální komunikace |
Komunikace prostřednictvím jazyka a řeči; užívá artikulovanou řeč, tvořenou hláskami, slovy a větami, je vázána na určitý jazyk; probíhá pomocí slov – mluvených, psaných nebo čtených, může mít podobu mluvené nebo psané řeči. |
Taktilní paměť |
Hmatová paměť, souvisí s rozvojem jemné motoriky. |
Vizualizace |
Metoda užívaná především u žáků sautismem, ale i u žáků se senzorickou dysfázií, kdy jsou instrukce doplněny vizuálním (zrakovým) vjemem (předmětem, obrázkem, piktogramem, rozvrhem); žák se tak lépe orientuje v jednotlivých situacích; vizualizace souvisí se strukturalizací. |
Vizuální |
Zrakový. |