Klima třídy
- Práce s třídním kolektivem
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák má obtíže při navazování sociálních vazeb v rámci třídního kolektivu.
- Žák má nedostatečnou zkušenost se sociálními vazbami.
- Žákova schopnost sociálního, praktického úsudku (schopnost řešit problémové situace) je v důsledku mentálního postižení oslabena.
- Žák hůře odhaduje důsledky svého jednání, má snížené sociální cítění.
- Třídní kolektiv je přesycen dlouhodobou zvýšenou pozorností pedagogů adresovanou pouze integrovanému žákovi.
Popis opatření
V čem spočívá
Oblast úpravy režimu školních aktivit je zaměřena na žáka, který má obtíže při navazování sociálních vazeb v rámci třídního kolektivu, nemá dostatečnou zkušenost s těmito vazbami nebo jehož schopnost sociálního praktického úsudku je snížena v důsledku mentálního postižení. Věnuje zvýšenou pozornost žákům z rizikového rodinného prostředí (dysfunkční vztahy rodičů, zanedbávající či nedostatečná péče, psychická onemocnění rodičů, závislost na návykových látkách, kriminální činnost, agresivní chování, fyzické násilí). Vyžaduje pečlivé sledování a pravidelné vyhodnocování rozvoje vztahů mezi žáky, aktivizaci jejich sociálního cítění a empatie, zapojování do cílevědomé pomoci poskytované žákovi, spolupodílení se na posilování jeho zkušeností. Cílem je pomoci žákovi začlenit se do třídního kolektivu, úspěšně navazovat a udržovat sociální vazby s vrstevníky. Aktivita využívá žákovy schopnosti a dosavadní zkušenosti, respektuje jeho limity, míru sociálního úsudku. Snaží se vztahy v rámci třídy ovlivňovat a rozvíjet takovým způsobem, aby bylo možné budovat a posilovat sociální, praktické kompetence žáka s mentálním postižením. Cílem je eliminace, vyloučení nežádoucích konfliktů v rámci kolektivu.
Čemu pomáhá
- Pomáhá žákovi začlenit se do třídního kolektivu.
- Úspěšně navazovat a udržovat sociální vazby se spolužáky.
- Posiluje schopnost sociálního úsudku, rozšiřuje náhled na vlastní jednání.
- Zvyšuje praktické kompetence žáka.
- Eliminuje riziko konfliktů.
- Snižuje riziko izolace žáka.
- Zabraňuje nebezpečí šikany.
- Upevňuje sebepojetí žáka.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Podmínkou úspěšné práce je dobrá znalost struktury třídního kolektivu (zde je nezbytné v široké míře uplatňovat princip spolupráce všech zainteresovaných – tedy pedagogů, školních psychologů, školských poradenských psychologů ze střediska výchovné péče, případně PPP, speciálních pedagogů, sociálních pracovníků atd.) a schopnost předvídat rizikové situace (opět je vhodné využívat podpory školního psychologa nebo poradenského psychologa, např. při vytváření a vyhodnocování sociogramů, mapování množství kladných a záporných vazeb jednotlivých žáků s ostatními členy skupiny apod.). Při práci s třídním kolektivem aplikujeme následující postupy:
- Sledování a zaznamenávání potřeb, zájmů, návyků, cílů, přání, hodnotových žebříčků, postojů, sebekontroly a emocí žáka.
- Podchycení sociální citlivosti žáka vůči dění ve skupině, sledování jeho aktivity či pasivity, zájmu o členy kolektivu, porozumění potřebám jiných dětí, jeho sociální roli.
- Srovnávání norem skupiny, vytyčení společných cílů.
- Podpora a rozvoj orientace žáka v základních společenských normách.
- Orientace žáka na sociálně zdatné spolužáky, osvojení respektovaných norem, vytvoření pozitivního vzoru (konkrétní žák, literární nebo filmový hrdina…).
- Nácvik orientace v problémové situaci při využití vzorových modelových situací.
- Společné vyhodnocování možných variant řešení problémové situace.
- Nácvik zvládání konfliktu.
- Zvýšená pozornost věnovaná rizikům během spontánních činností, zejména během přestávek.
- Posilování kompetencí žáka, zpětná vazba, fixace (upevnění) správných postupů.
Na co klást důraz
- Dobrá znalost osobnostních rysů žáka, jeho způsobů komunikace a sebeprosazování, postavení v rámci daného kolektivu.
- Dobrá znalost rodinného zázemí žáka.
- Zvýšená pozornost věnovaná nácviku možných problémových situací, společnému hledání možných variant jejich řešení v rámci kolektivu, vyhodnocení správnosti řešení.
- Jasné nastavení a dodržování stanovených pravidel.
- Zvýšená kontrola, dohled, zaměstnání dítěte.
- Zabezpečení (v rámci možností) rizikového mimoškolního prostoru (doprovod žáka kompetentní osobou po vzájemné dohodě s rodiči žáka).
- Edukace rodičů, podpora jejich účasti při posilování sociálního cítění žáků. Vhodná je spolupráce se sociálními pracovníky v případě sociálně slabších rodin (ve spolupráci s pedagogem).
rizika
- Významnější snížení intelektových schopností žáka, závažné psychické onemocnění limitující jeho kompetence.
- Narušená důvěra mezi žákem a pedagogem.
- Benevolence pedagoga vůči nežádoucím projevům, rizikovému chování žáků.
- Málo podnětné rodinné prostředí, zanedbávající, s nevhodným výchovným působením.
- Nezájem či špatná spolupráce rodiny se školou.
- Snížená adaptabilita.
- Snížená frustrační tolerance (snížená odolnost vůči psychické zátěži).
- Nedostatečná zkušenost v důsledku patologické izolace rodiny, případně v důsledku těžké citové deprivace.
Varianty opatření dle stupňů podpory
Stupeň 1–5
Realizace ve vyšších stupních vyšší mírou intenzity, podle aktuální potřeby žáka využití možnosti odborné intervence psychologa, speciálního pedagoga.