Individualizace hodnocení
- Hodnocení
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák nedokáže kvůli snížené úrovni jazykových schopností plnit školní výstupy stejně jako ostatní žáci.
- Hodnocení musí zohledňovat jeho možnosti vyplývající ze snížené úrovně komunikačních dovedností.
Popis opatření
V čem spočívá
Hodnocení žáků ve vyučování je také jediné hodnocení v životě člověka, které je ve své podstatě systematické. Specifičnost hodnocení ve vyučování je dána také tím, co hodnotíme na sledované činnosti a kdy hodnocení provádíme. Opatření pomáhá diferencovat mezi heterogenní skupinou dětí a žáků při hodnocení jejich výkonu. Vnitřní diferenciace začíná již ve formulování cílů, kterých má každý jednotlivý žák dosáhnout, dále pak také v úkolech či rozsahu práce, kterou má žák zvládnout. Individualizované hodnocení pomáhá pozitivnímu přístupu ke školní práci.
Čemu pomáhá
- Pocitu úspěšnosti.
- Zvýšení motivace pro školní činnost.
- Rozšíření nástrojů pro hodnocení.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Při hodnocení známkou dochází vždy k rozkolísání spravedlivého hodnocení (tzv. sumativní hodnocení). Při diferencovaném zadávání úkolů (těžší/lehčí) mohou žáci získat stejné hodnocení. V individualizovaném hodnocení můžeme hodnotit i předem domluvené parametry (soustředění, čas, samostatnost aj.). Nicméně při výsledné klasifikaci musí učitel vycházet z těch aktivit, které jsou srovnatelné pro všechny žáky. V určitých situacích přecházíme na slovní hodnocení, které eliminuje tyto rozpory.
Na co klást důraz
- Srozumitelné formulování pravidel pro hodnocení.
- Označení kritérií, která bude učitel hodnotit specificky u žáků s NKS.
Rizika
- Mýty rodičů o tom, že žák s NKS nemůže dostat horší známku.
- Nedodržování pravidel hodnocení (ve snaze motivovat) tak, že za stejný výkon jednou žák dostane jedničku a jednou trojku.
Varianty opatření dle stupňů podpory
Neaplikuje se do stupňů. V každém stupni podpory se využívá individualizace hodnocení. Pedagog vnímá žáka jako individualitu, proto u každého hledá parametry, ve kterých se posouvá a je možné je individuálně ohodnotit („mluvíš ve větách“, „správně jsi označil a pojmenoval panovníky“ aj.). U žáků s koktavostí oceňujeme jistotu v komunikačním kontaktu, držení zrakového kontaktu aj. U dětí s OVŘ, dysfázií k specifickým parametrům hodnocení řadíme komplexnost vyjádření, vyjádření souvislosti a vztahů.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
1. Solfronk, J. Zkoušení a hodnocení žáků. Učební texty z didaktiky; č. 2. Praha: PDF UK, 1996.
2. SPILKOVÁ, V. Nové přístupy k hodnocení žáků při vyučování. In: Slovní hodnocení. Kroměříž: Iuventa, 1994.
3. ČERVENKA, S. et al. Slovní hodnocení. Kroměříž: Iuventa, 1994.
4. Kalbáčová, J. Současné přístupy k hodnocení žáka primární školy. In: K současným problémům vnitřní transformace primární školy. Praha: PDF UK, 1998.
5. Košťálová, H.; Miková, Š.; Stang, J. Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-314-7.
6. Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. S. 85. ISBN 80-7178-262-9.
7. Trunda, J. Český jazyk a literatura. In: Slovní hodnocení na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-28-X.
8. DVOŘÁKOVÁ, M. Hodnocení ve vyučování. In: Pedagogika pro učitele. Plzeň: PDF ZČU, 1992.
9. LANG, G.; BERBERICHOVÁ, CH. Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.