Rozšířené formy hodnocení
- Hodnocení
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Známkový systém hodnocení nepostihuje rozvoj osobnosti žáka, ale jen jeho znalostní úroveň.
- Žák je slabě motivován.
- Normativní systém hodnocení nepostihuje rozvoj osobnosti žáka, ale jen jeho znalostní úroveň, a nerespektuje jeho pomalejší pracovní tempo, zvýšenou unavitelnost, narušenou sluchovou a zrakovou percepci a grafomotoriku.
- Citlivé vnímání vlastního neúspěchu na straně žáka – ztráta motivace a stres z hodnocení špatnými známkami u méně úspěšných a dlouhodobě neúspěšných žáků.
- Sociální znevýhodnění integrovaného žáka v kolektivu – náročnější budování pozice (vyzdvižením pozitivních a silných stránek žáka upevňujeme jeho místo v kolektivu).
- Snížená schopnost střídání pozornosti nebo udržení pozornosti.
- Nutnost využívání názorných a podpůrných pomůcek při práci (problém s hodnocením, např. práce s tabulkami a přehledy v ČJ).
- Žák není schopen (nebo je schopen jen v omezené míře) plnit školní výstupy stanovené ŠVP.
Popis opatření
V čem spočívá
Pravidla hodnocení vycházejí ze zákona č. 561/2004 Sb. (a jeho novelizací) a dále jsou upřesňovány vyhláškou č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání. Podrobnější popis si vypracovává každá škola ve svém školním vzdělávacím programu, části školní řád. Mezi rozšířené formy hodnocení řadíme:
Individuálně normované – výkon žáka je porovnáván s jeho výkony předchozími. Individuálně normované hodnocení vychází z dovednosti pedagoga postřehnout posun žáka (v tempu práce, ve strategii práce, typologii chyb, způsobu provádění kontroly, v míře samostatnosti aj.). U žáků s NKS může zachytit i změnu v mluvním apetitu, míře srozumitelnosti, přesnosti vyjádření, pohotovosti sdělení atd.
Neformální hodnocení – pozorování výkonů během běžné práce ve třídě.
Hodnocení průběhu – hodnocení právě probíhající činnosti, např. rozhovor, vyžádání si informace, způsob komunikace, přednes básně, formulace výpovědi apod.
Hodnocení slovní stručné – je limitované rozsahem pojmů k hodnocení, které odpovídá jednotlivým stupňům klasifikace.
Hodnocení slovní rozšířené – širší slovní hodnocení dokáže lépe postihnout individuální pokrok každého žáka a poskytuje celistvější informace o silných a slabých stránkách jeho výkonu.
Kriteriální hodnocení (absolutního výkonu) – zjišťuje splnění či nesplnění konkrétního výkonu (kritéria). Pokud žáci kritérium splní, budou ohodnoceni odpovídající známkou bez ohledu na to, jestli tohoto kritéria dosáhli ostatní.
Hodnocení kombinované (slovní a známkou) – používá se v předmětech, ve kterých je velký podíl známek za malé pracovní výkony (pětiminutovky, větný rozbor, písanka).
Sebehodnocení žáka – umožňuje žákovi (a učiteli) hledat příčiny, vyvozovat důsledky, hledat vnitřní motivaci pro vlastní výkon
Čemu pomáhá
- Zohledňuje řečové obtíže žáka, jeho deficity v řečovém projevu.
- Pomáhá pocitu úspěšnosti ve školním zařazení.
- Vyzdvižení (a popisu) nového, co žák umí.
- Umožňuje zaměřit se na dílčí dovednost.
- Nabízí možnost rozdělit celkový výkon žáka na části.
- Přivykat žáky na různé formy hodnocení (známky, slova, body, symboly).
- Podporuje orientaci na pozitivní činnost žáka.
- Rozvíjí paměťové mechanismy.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Učitel vychází z informací ze zpráv dítěte o možnostech jeho vyjadřovacích dovedností. Na začátku např. školního roku je vhodné domluvit se žáky pestrost hodnocení (učitel nehodnotí pouze správný výsledek, ale originalitu, výhodnost, formulaci, propojenost aj.). Postupně vedeme žáky k sebehodnocení. Struktura sebehodnocení (čeho si všímám, kontext, jakou formou hodnotím) je osvojována postupně. Možnost střídání silných a slabších stránek v sebehodnocení.
Na co klást důraz
- Mít strukturu hodnocení.
- Dodržovat pravidelnost v nácviku sebehodnocení.
- Používání konkrétních označení (ne jen formálně: pracoval jsem dobře – nepracoval jsem).
Rizika
- Normativnost v hodnocení, formálnost hodnocení.
- Nedodržení komplexního pohledu hodnocení.
- Nerespektování (podceňování) specifik postižení.
- Nízká školní úspěšnost.
- Postavení dítěte ve třídě – může docházet k situaci, že dlouhodobé setrvání v tolerantním přístupu (či orientace na dílčí prvky) nestimuluje žáka v posunu při osvojování řečových dovedností.
- Riziko v zachování objektivity, platnosti a spolehlivosti výpovědi. Školní hodnocení podléhá mnoha subjektivním jevům. Je tedy třeba znát zdroje subjektivního zkreslení při hodnocení a snažit se zkreslení vyhýbat. Učitel často podléhá tendenci k všeobecně příliš mírnému nebo příliš přísnému posuzování.
- Riziko vyhýbání se extrémním hodnotám – drží se neutrální hranice středu.
- Hodnocení (se zaměřením na sebehodnocení) je náročné na časovou dotaci, postupnost zavádění, osvojení procesu žáky, formulaci.
Ilustrační příklad
Příklady hodnocení a sebehodnocení
Otevřená struktura Co jsem dnes trénoval (co jsem se naučil)? Jak jsem pracoval? Jak jsem komunikoval (mluvil)? |
Výběrová struktura Trénoval jsem: a) sčítání dvojciferných čísel, b) postup při sčítání dvojciferných čísel, c) využití kontroly při sčítání dvojciferných čísel. Pracoval jsem: a) klidně, b) vytrvale, c) na výzvu s přerušováním, s pauzami. Komunikace (řeč) a) snažil/a jsem se věcně + ve větě, b) jen na výzvu, c) nevyužíval/a jsem mluvení. |
Hodnocení OSOBA: JÁ (žák), UČITELÉ, SPOLUŽÁCI Co hodnotím: co umím nového, jak použiji získané znalosti (jak umím používat získané znalosti), jaký jsem udělal/a pokrok? Proč hodnotím: učím se posuzovat (výše uvedené), reálně hodnotit své možnosti. Hodnocení spolužáky: Jak mě vidí? Co mi radí? Co u mě oceňují? Pravidla hodnocení: Přesně a konkrétně. Stručně, srozumitelně. Upřímně, pravdivě. |
Varianty opatření dle stupňů podpory
Ve všech stupních podpory využíváme rozšířených forem hodnocení. U žáků s NKS umožňuje zachytit drobné změny v učebním procesu, umožňuje hodnotit různé fáze pracovní aktivity.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
1. KOLÁŘ, Z.; ŠIKULOVÁ R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. 200 s.
ISBN 978-80-247-2834-6.
2. SCHIMUNEK, F. Slovní hodnocení žáků. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-91-7.
3. SLAVÍK, K. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
4. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7367-172-7.
5. KREJČOVÁ, L.; MERTIN, V. Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha: Wolters Kluwer, 2010. ISBN 978-80-7357-603-5.