Alternativní a augmentativní komunikace |
Komunikační soustavy podporující, nahrazující nebo doplňující (např. obrázky) komunikaci založenou na slově. Využívá se v komunikaci s osobami s poruchou autistického spektra, mentální retardací nebo se závažně narušenou komunikační schopností. |
Autoagrese |
Jednání, kterým jedinec poškozuje sám sebe. |
Afekt, afektivní chování |
Přehnaná reakce na nepříznivé vnější podněty provázená bouřlivými motorickými projevy. |
Behaviorálně orientovaný terapeut |
Terapeut zabývající se činnostmi vedoucími u žáka ke změně jeho chování. |
Civilizační choroby |
Onemocnění související do velké míry se životním stylem a stavem životního prostředí. U dětí nejčastěji alergie či respirační a kardiovaskulární choroby. |
Decentralizace vzdělávacího systému |
Zde míněno jako stav v našem školství po roce 1990, charakteristický nahrazením modelu „jednotné školy“ pluralitním systémem zahrnujícím různé formy zřizování škol, vzdělávacích programů či realizaci různých forem integrace žáků se znevýhodněním. |
Depistáž |
Cílené vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (v případě Katalogu PO). |
Detašované pracoviště ŠPZ |
Odloučené pracoviště, které se zřizuje v příslušném regionu ke zlepšení dostupnosti poradenské služby. |
Diagnostický manuál |
Soubor testů sloužící k diagnostice konkrétního problému žáka. |
Diagnostika |
Zde speciálněpedagogické (psychologické) vyšetření, jehož cílem je identifikovat vzdělávací potřeby žáka. |
Edukace |
Výchova a vzdělávání. |
Empirie |
Zkušenost, zde i poznatky z praxe. |
Etiologie |
Původ, příčina postižení (znevýhodnění). |
Evaluace |
Hodnocení, jehož cílem je určit úroveň kvality. |
Heterogenní třídní kolektiv |
Třída, skupina s odlišným, nestejnorodým složením. |
Homogenní třídní kolektiv |
Třída, skupina vnitřně stejnorodá podle daného kritéria (např.: jsou v ní bez výjimky zařazeni žáci s narušenou komunikační schopností – logopedická třída). |
Implementace |
Zavádění nových postupů do praxe. |
Informovaný souhlas |
Institut, kterým je zákonnému zástupci (zletilému žákovi) zajištěna plná informovanost (cíl, způsob, doba trvání, dopady apod.) o vyšetření (poradenské intervenci) ze strany ŠPZ a některých souvisejících rozhodnutí ve vzdělávání (např. umístění dítěte do školy samostatně určené pro žáky s SVP). |
Inkluze, inkluzivní vzdělávání |
Průběžně probíhající proces, ve kterém se lidé s postižením v plné míře účastní všech aktivit společnosti (vč. vzdělávání) stejně jako lidé bez postižení. Inkluze znamená nejen formální zahrnutí do skupiny vrstevníků, ale také přijetí ze strany ostatních členů skupiny. |
Integrace, individuální integrace |
Dynamický, postupně se rozvíjející pedagogický jev, při kterém dochází k partnerskému soužití osob s postižením a osob nepostižených na úrovni vzájemně vyvážené adaptace během jejich výchovy a vzdělávání a při jejich aktivním podílu na řešení výchovně-vzdělávacích situací. Individuální integrací je míněno zařazení žáka s postižením (znevýhodněním) do třídního kolektivu vrstevníků v běžné škole. |
Kompenzace |
Speciálněpedagogická metoda založená na podpoře a rozvoji nepoškozeného smyslu či orgánu tak, aby byla nahrazena činnost smyslu nebo orgánu poškozeného (např. podpora hmatu či sluchu u žáka se zrakovým postižením). |
Kurátor |
Zde pracovník sociálního odboru obce (s rozšířenou působností) určený k sociálně-právní ochraně dětí a mládeže. |
Kurikulární reforma |
Zásadní změna koncepce, obsahu a forem vzdělávání postupně realizovaná v ČR v posledních dvaceti letech. |
Lateralita |
Přednostní používání jednoho z párových orgánů či jedné strany nepárového orgánu. Typy laterality rukou: leváctví, praváctví, ambidextrie (nevyhraněná lateralita). |
Meniérova choroba |
Onemocnění postihující sluchově rovnovážný orgán, projevující se vznikem akutních záchvatů závratě, velmi nepříjemným točením hlavy, pocitem tlaku, zhoršením sluchu a doprovodnými zvuky (pískání, klapání, šumění…). |
Mentální retardace |
Snížení především rozumových schopností ve stupních: lehká, středně těžká, těžká, hluboká. |
Normativní financování vzdělávání |
Způsob financování školství založený na stanovení částky připadající na každého žáka. To je realizováno prostřednictvím tzv. jednotky výkonu a kvantitativním ukazatelem, který je dán vyhláškou č. 492/2005 Sb., o krajských normativech, v platném znění. |
Obligatornost |
Závaznost. |
Orgán sociálně-právní ochrany mládeže (OSPOD) |
Orgán sociálně-právní ochrany mládeže je orgánem veřejné správy vykonávajícím působnost podle zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí a mládeže. Základním úkolem je ochrana dětí a prevence rizikového chování. Orgány OSPOD působí zejména v obcích s rozšířenou působností a krajských úřadech. |
Percepce |
Vnímání (nejčastěji sluchové či zrakové vnímání). |
Podpůrná opatření |
Soubor zahrnující organizační opatření, pedagogické dovednosti, individuální přístup, aplikaci speciálněpedagogických metod, vše spojené s určitou mírou nárokovosti a nutných úprav organizace a obsahu vzdělávání, případně i s vyšší finanční náročností. |
Pregraduální příprava pedagogických pracovníků |
Vysokoškolské studium realizované na pedagogických a případně dalších fakultách v oborech připravujících pedagogické pracovníky, učitele. |
Předměty speciálněpedagogické péče |
Předměty v učebním plánu zaměřené na rozvíjení specifických oblastí, které úzce souvisejí se zdravotním postižením žáka (např. tyflopedická péče u žáka se zrakovým postižením či individuální logopedická péče u žáka s NKS). |
Rámcový vzdělávací program |
V ČR definuje principy, obsah, formy vzdělávání pro žáky od 3 do 19 let. Je zpracován pro předškolní, základní a všechny typy středního vzdělávání. Je praktickým vyjádřením kurikulární reformy v ČR. |
Rediagnostika |
Opakovaná diagnostika stejného vzdělávacího problému. |
Reedukace |
Speciálněpedagogická metoda založená na podpoře a rozvoji smyslu či orgánu, který je oslaben či není dostatečně rozvinut (např. podpora zrakového vnímání u žáka se zrakovým postižením). |
Rovný přístup ke vzdělávání |
Rovnost vzdělávacích příležitostí je zakotvena v Úmluvě o právech osob se zdravotním postižením, ale i v Listině základních práv a svobod. Pro účely Katalogu PO je to zajištění rovného přístupu ke vzdělání bez ohledu na druh či míru žákova znevýhodnění. |
Screening |
Hromadná forma cíleného vyhledávání určitého jevu (např. závažného pedagogického problému). |
Segregovaný model vzdělávání |
Způsob vzdělávání založený na preferenci odděleného vzdělávání žáků s odlišnostmi (s postižením, žáků nadaných, dříve i dle pohlaví, rasy apod.). |
Simultánní přepis |
Doslovný přepis pořizovaný z náslechu v reálném čase. |
Sociální status |
Postavení jedince v určitém sociálním prostředí. |
Sociokulturní prostředí žáka |
Prostředí uvnitř určité sociální skupiny, v níž žák vyrůstá, charakterizované určitými odlišnostmi v její kultuře (např. trávení volného času, hodnotová orientace, odlišný mateřský jazyk, způsob komunikace apod.). |
Speciální vzdělávací potřeby (SVP) |
Pro potřeby školského zákona se jedná o vzdělávací potřeby žáka se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním nebo sociálním znevýhodněním (§ 16 zákona platného v r. 2015). |
Synergie |
Vzájemné ovlivňování, zvyšování účinku tím, že použijeme souběžně několik opatření, která tak mají větší dopad, než když se užijí izolovaně. |
Škola hlavního vzdělávacího proudu, alter. „běžné školy“ |
Míněno mateřská škola, základní škola, střední škola, která není samostatně zřízena pro žáky s SVP. |
Školní poradenské pracoviště (ŠPP) |
Součást každé základní a střední školy. Mezi pracovníky závazně patří metodik prevence a výchovný poradce. Dalšími možnými pracovníky ŠPP jsou především školní psycholog a školní speciální pedagog, případně další pedagogové školy v rolích, které jsou pro danou školu potřebné. |
Školní vzdělávací program |
Aplikace rámcového vzdělávacího programu na podmínky konkrétní školy. |
Školské poradenské zařízení (ŠPZ) |
Školské zařízení určené k poskytování primárně bezplatných poradenských služeb žákům, jejich zákonným zástupcům, školám a školským zařízením. |
Školský obvod, spádový obvod školy |
Katastrální území obce, kde má žák trvalé bydliště, přičemž toto území je příslušným správním orgánem vymezeno k plnění školní docházky v dané škole. |
Školy samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením, speciální školy |
Jedná se o MŠ, ZŠ a SŠ zřízené pro žáky se zdravotním postižením. Výčet podává § 5 vyhl. č. 73/2005 Sb. |
Učební plán |
Rozpis předmětů a jim určených hodinových dotací daných ŠVP konkrétní školy. |
Udržitelný rozvoj společnosti |
Dle Světové komise pro životní prostředí a rozvoj OSN (UN WCED) v roce 1987: „Trvale udržitelný rozvoj je takovým rozvojem, který naplňuje potřeby přítomných generací, aniž by ohrozil schopnost budoucích generací naplňovat potřeby jejich.“ Má čtyři pilíře: sociální, ekonomický, ekologický a politický. |
Vizuomotorika |
Koordinace pohybů končetin a zraku. |
Vyrovnávací opatření |
V novele vyhlášky č. 73/2005 Sb. z roku 2011 jsou užity pojmy „vyrovnávací a podpůrná opatření“. V návrhu novely školského zákona se počítá se sloučením těchto pojmů pod pojem „podpůrná opatření“. |
Vzácné onemocnění |
Různorodá skupina onemocnění, které se v populaci vyskytují zřídka (výskyt je menší než jedna osoba z 2 000). Jedná se o několik stovek onemocnění, která v souhrnu postihují desetitisíce obyvatel ČR. V řadě případů se jedná o velmi závažná onemocnění se zásadním dopadem na život jedince, včetně dopadů na jeho vzdělávání. |
Zvýšený finanční normativ, příplatek k normativu pro žáky se ZP |
Koeficient, kterým je vyhláškou č. 492/2005 Sb., o krajských normativech, navýšen základní normativ určený na vzdělávání žáka. |
Žák |
V souladu s ust. vyhl. č. 73/2005 Sb. se tímto pojmemrozumí i dítě (MŠ), žák (ZŠ a SŠ) a student (VOŠ). |
Žák se smyslovým postižením |
Jedná se o žáka se zrakovým či sluchovým postižením. |
Žák se sociálním znevýhodněním (SZn) |
Dle školského zákona žák:
a) jehož rodinné prostředí se vyznačuje nízkým sociálně-kulturním postavením, ohrožením sociálněpatologickými jevy;
b) s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou;
c) s postavením azylanta, osoby požívající doplňkové ochrany a účastníka řízení o udělení mezinárodní ochrany na území ČR. |
Žák se zdravotním postižením (ZP) |
Dle školského zákona žák s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, vadou řeči, poruchou autistického spektra či postižením více vadami a vývojovou poruchou učení a chování. |
Žák se zdravotním znevýhodněním (ZZn) |
Dle školského zákona žák se zdravotním oslabením, dlouhodobou nemocí nebo s lehčí zdravotní poruchou vedoucí k poruchám učení a chování, které vyžadují zohlednění při vzdělávání. |
Žák s potřebou podpůrných opatření |
Pro účely nového pojetí SVP klíčový termín označující dopady SVP do vzdělávání. |