Katalog podpůrných opatření

8.2

PERSONÁLNÍ PODMÍNKY

  • PaedDr. Pavlína Baslerová
  • Mgr. Eliška Bucvanová
  • Mgr. Marek Lauermann
  • Mgr. Libor Tománek
  • Mgr. Jana Barvíková
  • Mgr. Jana Trčková
  • Bc. Jindřich Mareš
  • Mgr. Renata Vrbová, Ph.D.

Kapitola Personální zajištění implementace podpůrných opatření zahrnuje popis pracovních pozic, které se významně podílejí na vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Popis činností pedagogických pracovníků (pracovních pozic), které jsou součástí klasického pedagogického sboru českých škol, je uveden v kapitole 6. Vzhledem k tomu, že pracovní pozice školní psycholog a školní speciální pedagog nejsou v našich školách standardem, jsou uvedeny v této části textu. To však nijak nesnižuje jejich potřebnost a snahu o jejich obligatorní zařazení do českého školství.

Dále uvádíme příklady dalších možných pracovních pozic, které napomáhají efektivnímu vzdělávání žáka se SVP.

Je však třeba zdůraznit: uvedení těchto pozic v našem Katalogu podpůrných opatření neznamená „nárokovost“ či „povinnost“ zřízení takové pracovní – či funkční pozice!

Jedná se jen o přehled možných personálních pozic, tak jak jsou známy v zahraničí nebo i na některých školách v ČR.

K JEDNOTLIVÝM POZICÍM:

Asistent pedagoga pracuje ve třídě na základě doporučení ŠPZ, žádosti zákonného zástupce a rozhodnutí ředitele školy.

Druhý učitel dle platné legislativy působí hlavně v ZŠ speciální nebo v některých soukromých školách.

Školní psycholog a školní speciální pedagog je v současnosti zejména na těch školách, které jeho služby „čerpají“ z některého z projektu ESF v ČR nebo obdobného rozvojového programu MŠMT. Jistě by bylo žádoucí, právě vzhledem k novele § 16, aby jejich počet na školách vzrůstal. De iure je však tato pozice ustanovena v zákoně o pedagogických pracovnících.

Důležitým aktérem podpory vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je již dnes školský poradenský pracovník.

S pracovními pozicemi logoped, přepisovatel mluveného slova, tlumočník znakového jazyka a instruktor prostorové orientace se setkáváme především ve speciálních školách, v případě potřeby jsou odborné služby těchto specialistů poskytovány i žákům v individuální integraci. Jejich zajištění a hrazení pak závisí na konkrétních podmínkách.

Ve školách s vyšší koncentrací žáků s tzv. sociálním vyloučením se osvědčilo působení sociálního pedagoga. Dle současně platné právní úpravy (NAŘÍZENÍ VLÁDY č. 222/2010 Sb., o katalogu o katalogu prací ve veřejných službách a správě) není tato pozice oficiálně ustanovena. V některých školách hradí náklady na jeho mzdu z mimorozpočtových zdrojů.

U koordinátora žákovského parlamentu a komunikátora rodina – škola nejde o samostatné pracovní zařazení – profesi, ale o pozici, kterou učitel vykonává v rámci svého čtyřicetihodinového úvazku.