Úprava pracovního prostředí
- Úprava prostředí
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák není schopen využívat pracovní místo nebo pracovní plochu běžným způsobem.
- Žák má problémy s koncentrací pozornosti a uspořádáním činností tak, aby efektivně přispívaly k jeho výkonu.
- Žák není schopen samostatně organizovat svůj „život ve škole“.
- Žákova míra adaptability na školní (třídní) prostředí je snížena.
Popis opatření
V čem spočívá
Úprava pracovního prostředí výrazným způsobem napomáhá žákům získávat požadované vědomosti a dovednosti ve vzdělávacím procesu. Opatření spočívá v zajištění kvalitního kontaktu s učitelem i se spolužáky ve třídě, v dobrém příjmu informací, používání vhodných učebních pomůcek, využití speciálních metod práce a specializovaných prostor. Pracovní místo žáka a jeho prostor pro učební pomůcky je třeba organizovat v závislosti na prostorových možnostech školy a na skladbě ostatních žáků.
Čemu pomáhá
- Vytvořením vhodného pracovního prostředí pedagog optimalizuje podmínky pro žáka ve vzdělávacím procesu.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Při úpravě pracovního prostředí vycházíme z diagnostiky a individuálních potřeb žáka. Je třeba vzít v úvahu, zda se jedná o jednoho žáka individuálně integrovaného do třídy, nebo zda jde o celou skupinu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Při uspořádání celé třídy a pracovního místa žáka (PO 1.2, 1.4) respektujeme zrakovou a sluchovou hygienu žáka i spolužáků. Zvažujeme, zda bude žák v lavici sedět sám či se spolužákem, zda bude jeho místo poblíž katedry či mezi ostatními žáky, vybíráme vhodnou školní židli i lavici. Pomůcky uspořádáme přehledně tak, aby je měl žák ve své blízkosti a aby tento prostor nerušil ostatní žáky ve třídě. V případě, že jde o žáka s těžkým postižením, třídu a další používané prostory doplníme symboly, piktogramy, informačními tabulemi v systému alternativní a augmentativní komunikace. Důležitá jsou také další pracovní místa ve škole – např. učebna pro logopedii, prostor pro relaxaci, specializované prostory na různé terapie (snoezelen).
Na co klást důraz
- Před nástupem žáka do školy prostudujeme závěry odborných vyšetření, o potřebách žáka dostatečně komunikujeme se zákonnými zástupci žáka.
- Důležitá je maximální možná samostatnost žáka při vzdělávacím procesu.
rizika
- Škola nebude mít dostatečné prostorové nebo finanční možnosti k úpravě školního prostředí.
- Potřeby žáka se v průběhu školní docházky mění, je třeba reagovat na změny – růst žáka, změna zdravotního stavu.
- Úpravy prostředí musíme organizovat tak, aby neomezovaly nebo neohrožovaly ostatní žáky.
Varianty opatření dle stupňů podpory
Stupeň 1
MŠ
Dítě má své pracovní místo poblíž učitelky, aby byl zabezpečen bezprostřední kontakt. Je třeba dbát na jasné uspořádání prostoru třídy i okolních prostor v závislosti na potřebách dítěte – např. v šatně skříňka blízko dveří do třídy, ručník v koupelně poblíž umyvadla apod. Dítě má možnost využívat relaxační prostor – vymezená intimní zóna pro potřebu klidu a odpočinku. Procesy v průběhu dne jsou podpořeny vizualizací.
ZŠ, SŠ
Úpravu pracovního prostředí realizujeme prostřednictvím těchto oblastí:
- úprava zasedacího pořádku a uspořádání třídy – umístění pracovního místa žáka;
- prostory pro odkládání pomůcek, prostor pro pohyb všech žáků;
- úprava sezení žáka – výškově nastavitelné lavice, židle, židle s područkami, sklopné desky;
- prostor na odkládání učebních pomůcek – stolek, boxy, kapsáře;
- prostor na odkládání osobních věcí žáka;
- fotografie, symboly, verbální informace v prostoru pracovního místa a učebny;
- didaktické tabule, denní režim;
- motivační tabule;
- nástěnky, koberce na zdi;
- hodnotící systémy.
Stupeň 2
MŠ, ZŠ, SŠ
Opatření je aplikováno na základě doporučení speciálněpedagogického centra v závislosti na speciálních vzdělávacích potřebách žáka.
Úprava pracovního místa může být realizována dále v těchto oblastech:
- speciální lavice – židle s područkami, s úhlově nastavitelnou plochou, s větší plochou na odkládání pomůcek;
- polohovací vak, sedací pytel, koberec;
- označení procesů činností – tzv. procesuální schémata (PO 2.3).
Stupeň 3
MŠ, ZŠ, SŠ
Další vhodná opatření jsou:
- strukturalizace pracovní plochy pro žáky s těžším postižením;
- vizualizační systémy;
- označení ostatních míst v učebně a dalších používaných prostorách – umyvadlo;
- jídelní stůl, relaxační zóna apod.;
- využívání jiných specializovaných prostor (PO 1.3).
Stupeň 4
MŠ, ZŠ, SŠ
Další vhodná opatření jsou:
- relaxační bazének s kuličkami, houpací síť;
- vertikalizační stojan.
Stupeň 5
MŠ, ZŠ, SŠ
Zahrnuje úpravu ve stupni 1, 2, 3, 4.
Žáka můžeme dále podpořit v těchto oblastech:
- zajištění bezpečného prostředí pro žáka s těžkým postižením;
- motivační zrakové, zvukové, hmatové prvky na pracovním místě žáka.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
1. KUBIŠOVÁ, S.; LOVASOVÁ, H. a kol. Sborník výukových materiálů, UP a studijních zdrojů ke vzdělávání dětí a žáků s PAS a těžkým kombinovaným postižením. Kroměříž: MŠ a ZŠ speciální, 2012.
2. VALENTA, M.; PETRÁŠ, P. a kol. Metodika práce se žákem s mentálním postižením. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3311-0.
3. Vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven na výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, v platném znění.