Individuální práce se žákem
- Modifikace vyučovacích metod a forem
- MŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák nerozumí zadání.
- Žák má obtíže se správným pojmenováním, označením jevu, činnosti, aktivity, problému.
- Žák si není jistý obsahem pojmu, slova.
- Žák má pomalé nebo kolísavé pracovní tempo.
- Žák potřebuje zjednodušení komunikace.
Popis opatření
V čem spočívá
Pedagog (či asistent pedagoga) v určitém okamžiku hodiny pracuje s jedním žákem (jeden na jednoho). V optimální variantě jsou ve třídě 2 učitelé či učitel a asistent pedagoga. I v situaci, kdy výuku vede jeden pedagog, může učitel nabídnout žákovi s NKS krátkodobou individuální práci. Individuální práce spočívá v krátkodobé orientaci učitele na žáka s NKS. U žáků s dysfázií, OVŘ je časté užití individuální práce spojeno s pochopením předkládaného problému, zatímco u žáků s koktavostí je časté užití spojeno s pedagogickou komunikací (nikoli zda porozuměl, ale jak zvládne, že se ho nečekaně někdo zeptal, že má odpovědět poměrně pohotově).
Čemu pomáhá
- Zapojení žáka do výuky.
- Pochopení předkládaného problému.
- Posilování kompetence.
- Přebírání zodpovědnosti.
- Orientace v zadání, učivu.
- Aktivizaci žáka.
- Přizpůsobení se tempu práce žáka s NKS.
- Zhodnocení znalostí a dovedností žáka s NKS (balbuties, mutismus).
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Individuální práce se aplikuje např. v začátcích plnění práce (podpora prvního kroku), individuální práce se užívá při ověření porozumění výkladu, instrukce, pokynu (nezávislé na předmětu). Individuální práce se aplikuje dle předmětu – u žáků s NKS jde zejména o český jazyk, cizí jazyk a naukové předměty. V jazyce jde o individuální práci se slovníkem, porozumění a zpracování textu, orientaci v textu, individuální práci učitele se žákem v interakci se skupinou.
Na co klást důraz
- Rozvinuté pozorovací dovednosti učitele, aby rychle zaregistroval obvykle neverbální signály žáka o potřebě individuální podpory.
- Na rozvíjení forem podpor (zopakování, vyvození, podpora prvního kroku) v různých okamžicích.
Rizika
- Nepříznivá orientace učitele v situaci ve třídě, takže nenajde prostor pro individuální práci.
- Přílišné nabízení individuální práce.
- Malá připravenost a flexibilita okamžitě reagovat na potřeby žáka (mít materiály, znát vybavení třídy plakáty, schématy).
- Přehlížení signálů žáka na potřebu individuální pomoci (předpokládá jednak dobrou znalost žáka, jednak rozvinuté pozorovací dovednosti učitele).
- Ve skupinové formě integrace orientace na náročné žáky a „přehlížení“ klidných a tišších žáků.
- Dezorientace v problematice učiva.
- Dezorientace v situaci ve třídě.
- Dezorientace v instrukci/úkolu.
- Přílišný šum/hluk ve třídě.
- Souběh s jinými oslabeními (percepční, sociální aj.).
- Vysoký počet žáků ve třídě.
Varianty opatření dle stupňů podpory
Aplikuje se bez stupňů, neboť v každém stupni žák vyžaduje individuální formy práce. Rozsah individuálních forem práce by měl klesat v časové ose (např. v průběhu školního roku, v průběhu přibývajících let školní docházky).
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
1. KASÍKOVÁ, H. Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, 2005. 141 s.
ISBN 80-239-4668-4.
2. KASÍKOVÁ, H.; VALENTA, J. Reformu dělá učitel aneb Diferenciace, individualizace, kooperace ve vyučování: (pohledy pedagogické). Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ISBN 80-901-6600-8.
3. KOLÁŘ, Z.; VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování: vyučování jako dialog, řízení učení žáků, styly a způsoby hodnocení, komunikace, kooperace a interakce. Praha: Grada, 2009. 230 s. ISBN 978-8024-728-575.
4. STEELE, J. L. Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Praha: Kritické myšlení, 2007. 42 s.