Didaktické pomůcky
- Pomůcky
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák má narušenou komunikační schopnost v jakékoliv z jazykových rovin – ať už ve zvukové (deficity ve výslovnosti, nesrozumitelnost řeči), obsahové (řeč na úrovni několika slov, zvuků nebo úplná nemluvnost) či gramatické stránce řeči (oslabení až porucha v jazykovém citu).
- Žák má deficity ve sluchovém vnímání (sluchová paměť, pozornost, diferenciace), deficity ve fonematickém sluchu.
- Žák má poruchu porozumění řeči v mluvené i psané podobě.
- Žák má deficity v grafické stránce řeči (dysgrafie).
Popis opatření
V čem spočívá
Žáci potřebují pro výuku vhodné učební (didaktické) pomůcky. Některé učební (didaktické) pomůcky jsou zároveň i pomůckami kompenzačními (viz NKS – kompenzační pomůcky). Pro svou názornost pomáhají žákovi zapamatovat si probírané učivo, poskytují pomoc a podporu při osvojování a vybavování pojmů, slov. Mohou si je zhotovovat sami rodiče nebo pedagogové. Na současném trhu jsou již mnohé pomůcky dostupné.
Čemu pomáhá
- Usnadňují výuku jak žákovi, tak učiteli.
- Využívají silnější stránky osobnosti žáka s NKS, kompenzují oslabené funkce.
- Přispívají k rozvoji aktivní i pasivní slovní zásoby, sluchového vnímání, verbální paměti, upevňování gramatických pravidel, rozvíjení jazykového citu.
- Jsou pomocníkem při osvojování nového učiva, procvičování již probraného učiva a opakování, testování, zkoušení.
- Prolínají se celým vyučováním, jsou využitelné ve všech předmětech.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Praktikujeme u všech klientů s NKS. Nejdůležitější funkcí pomůcek je jejich názornost. Pomůcky vyrábějí většinou sami rodiče, ve škole asistent pedagoga, školní speciální pedagog. Některé pomůcky zapůjčuje speciálněpedagogické centrum. Rovněž lze využívat pomůcky, které jsou dostupné v obchodech s učebnicemi nebo na internetových portálech. Zakoupené, ale i vyrobené pomůcky jsou majetkem školy.
Příklady současných používaných pomůcek pro žáky s NKS
- Přehledy učiva s barevně zvýrazněnými klíčovými pojmy.
- Tabulky s písmeny pro dorozumívání u nemluvících žáků.
- Komunikační knihy individuálně vytvářené pro žáka.
- Individuálně vytvářené tabulky s přehledy učiva (např. na určování gramatických kategorií).
- Obrázkové symboly čtených slov, obrázkové a globální čtení.
- Pracovní sešity a učebnice (např. nakladatelství Tobiáš).
- Soubor pracovních materiálů Jazyk a řeč; Montanex.
- Kartičky – obrázkové materiály pro výuku prvouky; Mediadida.
- Názorné pomůcky; Montessori.
- Názorné pomůcky pro matematiku (Goula).
- Obrázkové materiály, DIPO.
- Manipulativa – kostičky, pecky, korálky, kaštany aj.
- Číselná osa, tabulky s přehledy početních operací, čísel.
- Diktafon, magnetofon, iPad, tablet.
- Bzučák pro nácvik krátkých a dlouhých slabik.
- Kostky se slabikami pro rozlišování tvrdých a měkkých slabik.
- Kartičky s početními operacemi, číslicemi, násobilkami.
- Suché zipy, koberec na lepení obrázků se suchým zipem, tabulky na suché zipy.
- Protiskluzová fólie pro snadnější manipulaci s obrázkovým materiálem.
- Číselné osy.
- Čtecí okénko, zvětšené v případě potřeby.
- Obrázkové materiály, laminovací fólie.
- Didaktické hry, Mutabene (LogicoPicolo, MiniLück).
- CD Chytré dítě, Naslouchej aj.
- Interaktivní učebnice Pavučinka na rozvoj sluchového vnímání.
Rizika
- Nevhodný výběr, sestavení materiálů, pomůcek.
- Finanční náročnost některých pomůcek a materiálů.
- Časová náročnost při přípravě pomůcek.
Ilustrační příklad
Dívka, 2. ročník, dg. vývojová dysfázie. Pro výuku ČJ má vyhotoveny kartičky se slovními druhy, rozlišováním měkkých a tvrdých slabik – stříhá, skládá a lepí si je do sešitu. Používá bzučák pro rozlišování dlouhých a krátkých slabik. Pro psaní využívá rovněž počítač, na kterém se nemusí tolik soustředit na psaní správných tvarů písmen a má zpětnou vazbu, zda slovo napsala dobře. Tyto pomůcky usnadňují zvládnutí učiva a dívka může dělat činnost společně s ostatními dětmi.
Varianty opatření dle stupňů podpory
Stupeň 1
Pomůcky zajišťuje škola svému žákovi bez podpory poradenského zařízení.
Stupeň 2
Pomůcky zajišťuje škola svému žákovi s metodickou podporou poradenského zařízení – doporučení vhodných reedukačních, kompenzačních pomůcek v IVP, možnost zapůjčení pomůcek SPC škole, konzultace a návštěva pedagoga školy v SPC (předvedení pomůcky, vysvětlení apod.).
Stupeň 3
Stejné jako u stupně 2.
Stupeň 4
Stejné jako u stupně 2.
Stupeň 5
Stejné jako u stupně 2.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
1. VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3312-7.
2. Archiv závěrečných prací MU Brno – http://is.muni.cz/thesis/.
3. http://www.sevt.cz/obchod/skoly-a-skolky/vyukove-pomucky/.
4. http://www.tobias-ucebnice.cz/?vyukove-programy-interaktivni-ucebnice,5.
5. http://www.centrumucebnic.cz/cs/obchod/138-logopedie-a-dys/.
6. http://obchod-ks.cz/inshop/scripts/shop.aspx.
7. http://www.montanex.cz/document.asp?c=1229.
8. http://obchod.portal.cz/kategorie/pedagogika/.
9. http://pracovnisesity.raabe.cz/.
10. Didaktický materiál – http://www.hrackystrunc.cz/category.php?id_category=89.
11. http://www.mutabene.cz/.
12. http://blug.cz/.
13. http://www.ucebnice.com/.
14. http://www.dyscentrum.org/.
15. http://www.i-sen.cz/.