SLOVNÍK POJMŮ
Adaptivní chování |
Přizpůsobivé chování. |
||||||||||||||||||
Afektivní regulace |
Schopnost vědomého ovlivnění emočních prožitků. |
||||||||||||||||||
Agrese |
Napadání, útočení. |
||||||||||||||||||
Alternativní komunikace |
Náhradní komunikace. |
||||||||||||||||||
Autostimulační činnosti |
Sebepodněcovací, sebedráždivé, sebepovzbuzovací činnosti. |
||||||||||||||||||
Behaviorální |
Týkající se chování. |
||||||||||||||||||
Bizarní reakce |
Podivné, zvláštní, neobvyklé zpětné působení. |
||||||||||||||||||
CNS |
Centrální nervový systém. |
||||||||||||||||||
Coping skills |
Dovednosti, které jsou využívány ke kompenzaci nedostatků a problémů v každodenním životě. Tyto dovednosti lze považovat za jistý druh schopnosti adaptovat se na změnu. |
||||||||||||||||||
Deficit |
Nedostatečnost, nedostatek. |
||||||||||||||||||
Dekompenzace |
Zhoršení stavu spojené s opětovným výskytem příznaků nemoci. |
||||||||||||||||||
Denní režim |
Vizualizovaný sled jednotlivých činností během dne, který je tvořen režimovými symboly. Jsou to symboly, které znázorňují jednotlivé činnosti. Forma znázornění je dána vývojovou úrovní konkrétního jedince. |
||||||||||||||||||
Desinhibovaný |
Bez dostatečné sebekontroly a zábran. |
||||||||||||||||||
Echolálie |
Opakování slyšených slov či vět, a to hned (okamžitá), či s časovým odstupem (odložená). |
||||||||||||||||||
Egodystonní |
V protikladu k osobnímu přesvědčení a vědomým záměrům. |
||||||||||||||||||
Egosyntonní |
V souladu s osobním přesvědčením a záměry. |
||||||||||||||||||
Empatie |
Vcítění se. |
||||||||||||||||||
Expresivní (řeč) |
Verbální nebo neverbální vyjadřování. |
||||||||||||||||||
Externalizovaný |
Navenek projevovaný. |
||||||||||||||||||
Flexibilita |
Pružnost. |
||||||||||||||||||
Fobie |
Chorobný strach. |
||||||||||||||||||
Frustrace |
Zmaření nějaké touhy a přání, které se může záporně projevit. |
||||||||||||||||||
Generický lék |
Odvozený z originálního léku, založený na stejné účinné látce. |
||||||||||||||||||
Histrionský |
Výrazně emotivní a teatrálně se projevující osobnost, vyžaduje zvýšenou pozornost okolí. |
||||||||||||||||||
Hyperlexie |
Nadměrná schopnost čtení. |
||||||||||||||||||
Hypománie |
Situačně nepřiměřená, dlouhodobě zvýšená nálada. |
||||||||||||||||||
Chronifikující |
Stávající se chronickým; dlouhodobě přetrvávající. |
||||||||||||||||||
Imitace |
Nápodoba. |
||||||||||||||||||
Individuální nácvik |
Nácvik nových dovedností v individuálním vztahu dospělého s dítětem. |
||||||||||||||||||
Integrativní |
Sjednocující, spojující. |
||||||||||||||||||
Kauzalita |
Souvislost příčiny a účinku; příčinná podmíněnost, příčinnost. |
||||||||||||||||||
Kódovaná úloha |
Strukturovaná úloha, která je označena kódem. |
||||||||||||||||||
Kognitivní |
Poznávací. |
||||||||||||||||||
Korigovat |
Upravovat, napravovat, provádět korekci. |
||||||||||||||||||
Lateralita |
Přednostní používání jednoho z párových orgánů. Typy laterality: leváctví, praváctví, ambidextrie (nevyhraněná lateralita). |
||||||||||||||||||
Maladaptivní |
Nepřizpůsobivý vůči požadavkům vnějšího prostředí. |
||||||||||||||||||
Míra pomoci (úroveň samostatnosti) |
Míra pomoci je dána podporou, kterou dítěti poskytujeme při plnění úkolů a činností. Má zásadní vliv na učení se novým dovednostem, na aplikaci specifických metod a postupů a na budování samostatnosti dítěte. Zaznamenávání poskytované míry pomoci při plnění jednotlivých úkolů je důležité pro mapování vývojových posunů dítěte a zvládnutí dílčích kroků, které vedou k dosažení jeho samostatnosti. Tabulka poskytované míry pomoci
|
||||||||||||||||||
Metakomunikace |
Nadkomunikace; spojení, porozumění zprostředkované bez použití slov. |
||||||||||||||||||
Narcistická (osobnost) |
Sebestředná osobnost zaměřená na udržování sebeúcty zdůrazňováním vlastních kvalit kritikou druhých osob. |
||||||||||||||||||
Paranoidní (osobnost) |
Osobnost se zvýšenou mírou vztahovačnosti až s podezíravostí vůči okolí. |
||||||||||||||||||
Percepce |
Vnímání; proces získávání a zpracování podnětů, informací, které neustále přicházejí jak z okolního světa, tak z vnitřního světa daného člověka. |
||||||||||||||||||
Pracovní chování |
Typ chování, které vyžaduje udržení pracovního místa, plnění zadaných úkolů na pracovním místě, případně i respektování pokynů spojených s plněním úkolů. |
||||||||||||||||||
Pracovní schéma |
Sled jednotlivých zadaných úkolů nebo činností v rámci určité časové jednotky. |
||||||||||||||||||
Predispozice |
Sklon, vloha, předurčení. |
||||||||||||||||||
Procesuální schéma |
Vizualizovaný postup činnosti, který je rozfázován na jednotlivé kroky, podle nichž dítě více či méně samostatně tuto činnost provádí. |
||||||||||||||||||
Problémové (obtížně zvladatelné) chování |
Jde o kulturně abnormní chování takového stupně, frekvence a trvání, že je pravděpodobné, že je tímto chováním ohrožena fyzická bezpečnost daného člověka nebo jiných lidí, nebo se jedná o chování, v jehož důsledku pravděpodobně dojde k výraznému omezení nebo zakázání přístupu k běžnému společenskému vybavení (Emerson, 1995). |
||||||||||||||||||
Punitivní |
Trestající. |
||||||||||||||||||
Receptivní (řeč) |
Rozumění řeči. |
||||||||||||||||||
Restrikce |
Omezení, snížení. |
||||||||||||||||||
Repetitivní |
Stále se opakující. |
||||||||||||||||||
Rituál |
Soubor zvyklostí, např. pro danou činnost, dané jednání. |
||||||||||||||||||
Samostatná práce |
Dítě samostatně plní zadané úkoly, které bezpečně zvládne na více či méně strukturovaném pracovním místě. Dospělý může monitorovat práci dítěte, do průběhu vlastní práce však nezasahuje, dítě od dospělého nedostává žádnou míru podpory. |
||||||||||||||||||
Senzitivní |
Citlivý. |
||||||||||||||||||
Sémantika |
Nauka o významech jazykových jednotek. |
||||||||||||||||||
Senzomotorické |
Soubor schopností pro činnosti, které jsou náročné na spojení smyslového vnímání a pohybů. |
||||||||||||||||||
Senzorický systém |
Zaznamenává vjem doteku, tlaku, vibrace, pozice končetin, tepla, chladu a bolesti. |
||||||||||||||||||
Schizoidní |
Rezervovaná osobnost, velmi omezeně vyjadřující city, preferující osamělost, s vlastními zálibami, typická je lhostejnost vůči sociálním konvencím. |
||||||||||||||||||
Schizotypní |
Výrazně excentrická a bizarně se chovající osobnost (v oblasti sociální i komunikační), preferuje osamělost, objevuje se častá podezíravost; podobá se mírnějším formám schizofrenie. |
||||||||||||||||||
Sociálně-kognitivní |
Trénink sociálních dovedností a konstruktivního racionálního uvažování; v rámci psychotického onemocnění dochází často ke zhoršení kvality v těchto oblastech. |
||||||||||||||||||
Strukturovaná úloha |
Úloha, úkol s jasnou vizuální strukturou, která napomáhá dítěti se v zadaném úkolu orientovat, usnadňuje odpověď na otázku: Jak mám splnit tento úkol? (Systém plnění úkolu zleva doprava, přesné množství zadávaného úkolu, jasný signál o dokončení úkolu apod.). |
||||||||||||||||||
Syntax |
Skladba; nauka o gramatické stavbě vět a souvětí. |
||||||||||||||||||
Taktilní autostimulace |
Dotykové sebepodněcování, sebedráždění, sebepovzbuzování. |
||||||||||||||||||
Verbální |
Vyjádřený slovy, slovní, ústní. |
||||||||||||||||||
Vizuální |
Zrakový, zrakem vnímající nebo vnímaný. |
||||||||||||||||||
Volný čas |
Obecně dělíme volný čas na strukturovaný a nestrukturovaný. |
||||||||||||||||||
Strukturovaný volný čas |
Volný čas trávený za předem určených podmínek, je organizovaný a řízený dospělou osobou. Činnosti, které jsou ve strukturovaném volném čase realizovány, jsou činnosti vycházející ze zájmů a zálib dítěte. |
||||||||||||||||||
Nestrukturovaný volný čas |
Doba odpočinku, relaxace, přestávky mezi jednotlivými činnostmi. Je to doba nestrukturovaná, neorganizovaná. Dítě ji vyplňuje samo svými oblíbenými aktivitami, které mohou být z pohledu dospělé osoby často nesmysluplné. |
||||||||||||||||||
Vulnerabilita |
Zranitelnost vůči vnějším zátěžovým faktorům. |