Jiné formy přípravy na vyučování
- Příprava na výuku
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák v důsledku základní diagnózy není schopen dosahovat adekvátních výsledků při domácí přípravě, kterých dosahují jeho zdraví vrstevníci.
- Žák má zvýšené nároky na upevnění učiva, potřebuje více času a příležitostí k zafixování probíraného učiva, jeho utřídění a zařazení do systému vědomostí.
- Žák je rodiči nedostatečně motivován k domácí přípravě.
Popis opatření
V čem spočívá
Opatření spočívá ve vytváření vhodných podmínek pro domácí přípravu žáka na vyučování. Jde zejména o zajištění informací o konkrétním zadání domácí přípravy, o jejím celkovém rozsahu, případně obsahových úpravách (např. žák má napsat tři řádky v písance, spočítat dva příklady na jednu početní operaci, zatímco ostatní žáci píší celou stránku a počítají pět příkladů s použitím dvou početních operací). Rovněž spočívá v zajištění informovanosti žáka, případně jeho rodičů, resp. zákonných zástupců, o rozsahu opakování učiva, které je součástí přípravy na zkoušení či písemnou práci.
Čemu pomáhá
- snížení zátěže žáka;
- dobré informovanosti žáka a rodičů (zadání je jasné, konkrétní, rodič nemá pochyby, co má s dítětem dělat);
- zpřehlednit rozsah domácí přípravy, lépe ji plánovat a organizovat v čase.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Opatření aplikujeme tak, že pedagog v nižších ročnících zapisuje žákovi úkoly, případně přímo dohlíží na žáka, aby si zaznamenal, co má v rámci domácí přípravy dělat. U starších žáků upozorní žáka na zaznamenání obsahu domácí přípravy. K úspěšné aplikaci tohoto opatření přispěje i forma elektronické informovanosti rodičů o obsahu zadání domácí přípravy. U starších žáků je výhodné vytvořit dlouhodobější plán přípravy, do kterého mohou být zahrnuty dlouhodobější úkoly (referáty, projektové úkoly, prezentace, povinná četba a čtenářské deníky apod.).
Na co klást důraz
- Vhodně zadané úkoly, obsah a rozsah domácí přípravy odpovídající specifickým možnostem žáka.
Rizika
- malý dohled ze strany pedagogů na zaznamenání obsahu domácí přípravy.
- kumulování domácí přípravy do krátkého časového úseku.
- tendence dokončovat školní práci v domácím prostředí společně s domácí přípravou.
- velké nároky na rodiče v dovysvětlování učiva a jejich přetěžování v realizaci domácí přípravy se žákem.
- selhávání role rodičů v naplňování domácí přípravy dítěte na vyučování, které může mít řadu příčin (dítě se odmítá na vyučování připravovat, dítě je v době přípravy již velmi unavené, snížený dohled některých rodičů).
Varianty opatření dle stupňů podpory
Stupně 1–5
Opatření je aplikováno s ohledem na specifické potřeby žáka.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
- ATTWOOD, T. Aspergerův syndrom. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-178-979-8.
- BĚLOHLÁVKOVÁ, L.; VOSMIK, M. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-687-2.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. et al. Tvorba individuálních vzdělávacích plánů pro děti s poruchou autistického spektra (metodický materiál). Praha: IPPP, 2006. ISBN 80-86856-17-8.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Specifika výchovy, vzdělávání a celoživotní podpory lidí s Aspergerovým syndromem. Praha: IPPP, 2006. ISBN 80-86856-20-8.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Vzdělávání žáků s PAS ve střední škole. Praha: IPPP, 2007. ISBN 978-80-86856-62-9.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Specifika vzdělávání dětí, žáků a studentů s Aspergerovým syndromem. Praha: IPPP, 2007. ISBN 978-80-86856-36-0.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. et al. Metodika práce se žákem s PAS. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3309-7.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. et al. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s PAS. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3377-6.
- SCHOPLER, E.; MESIBOV, G. B. Autistické chování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-133-9.
- SCHOPLER, E.; LANSING, M.; WATERS, L. Výukové aktivity pro děti s autismem. Praha: Modrý klíč, 2000. ISBN 80-902494-3-4.
- THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-091-7.
- THOROVÁ, K. Školní pas pro děti s PAS. Praha: APLA Praha, střední Čechy, o. s., 2008.
- THOROVÁ, K. Výjimečné děti – Aspergerův syndrom. Praha: APLA Praha, střední Čechy, o. s., 2008.