Audiometrie |
Jedná se o vyšetření sluchu, kterým se testuje citlivost sluchu na jednotlivé tóny. |
BERA |
Objektivní vyšetření sluchu – vyšetření evokovaných kmenových potenciálů. |
CERA |
Objektivní vyšetření sluchu – vyšetření evokovaných korových potenciálů. |
Dyslalie |
Patlavost – vadná výslovnost hlásek. |
Eustachova trubice |
Spojuje nosohltan a dutinu středního ucha, a umožňuje tak vyrovnávání tlaku na obou stranách bubínku. Mohou jí, hlavně v dětském věku, pronikat záněty do středního ucha. |
Gromety |
Neboli stipuly – ventilační trubičky zavedené bubínkem do středního ucha. |
Hypacusis |
Nedoslýchavost (H. mixta – smíšená, H. l. dx – vpravo, H. l. sin – vlevo, H. bill – bilaterální – oboustranná. |
Cholesteatom |
Jedná se o nepravý nádor z tukových buněk, utlačuje okolní struktury a způsobuje jejich atrofii, až nekrózu (destruuje sluchové kůstky a okolní kost). |
Kiném |
Jednoduchý mluvně-pohybový útvar, který má tu vlastnost, že je zrakem odlišitelný od jiných mluvně-pohybových úvarů. |
Meniérova choroba |
Onemocnění projevující se záchvaty, závratěmi s nevolností (vertigo), sluchovými šelesty (tinnitus) a později i trvalejší poruchou sluchu. |
Mediátor |
Pomáhá komunikovat různým stranám (např. rodině a škole, učiteli a rodičům), překonávat překážky a hledat řešení, které je pro obě strany přijatelné; nerozhoduje o případných řešeních, ta nalézají zúčastněné strany. |
neslyšící |
S malým „n“ – označení osob s těžším sluchovým postižením, konkrétně s těžkou nedoslýchavostí nebo praktickou či totální hluchotou. |
Neslyšící |
S velkým „N“ – označení osob, které se pokládají za příslušníky jazykové a kulturní menšiny (za svůj mateřský jazyk pokládají jazyk znakový), používá se ve spojení s identitou a kulturou, např. kultura Neslyšících, komunita Neslyšících apod. |
OAE |
Screeningové vyšetření sluchu – měření otoakustických emisí, lze provádět již 24 hodin po narození dítěte. |
Otitis media chronica (acuta) |
Zánět středního ucha chronický (akutní). |
Otoskleróza |
Postihuje mladší dospělé osoby, především ženy, a může mít i rodinný výskyt. Nemoc vede k tuhnutí kloubů mezi sluchovými kůstkami a jejich srůstání, takže se nakonec zvuk do vnitřního ucha přestane převádět. Ztráta sluchu je pomalá a lze ji zvrátit operací, při níž se sluchové kůstky nahradí plastickými implantáty. (www.i-lekarna.cz) |
Percepční vada sluchu |
(lat. perceptiva) Vzniká při poškození vnitřního ucha nebo sluchové dráhy. |
Převodní vada sluchu |
(lat. conductiva) Příčinou bývá překážka v zevním nebo středním uchu. |
Supervizor |
Cílem supervize je podpořit osobnost (autentičnost a tvořivost) supervidovaného (např. pedagoga, asistenta pedagoga) a rozvíjet jeho vlastní styl práce se žáky. Supervizor je odborníkem, který je pro učitele či asistenta pedagoga přirozenou a důvěryhodnou autoritou a který je podporuje v jejich profesionálním růstu. |
Surditas |
Hluchota. |
Surdopedie |
Speciálněpedagogická disciplína zabývající se výchovou, vzděláváním, rozvojem jedince se sluchovým postižením a snahou o jeho plné začlenění (sociální, pracovní) do společnosti. |
SSEP |
Somatosenzorické evokované potenciály – objektivní vyšetření sluchu. |
Tinnitus |
Jinak také šelesty – pocit hučení v uchu nebo v hlavě, laiky popisovaný jako „zvonění v uších“; zvuky jsou nepříjemné, někdy až ohlušující a mohou nepříznivě působit na psychický stav dotyčného. |
Tympanometrie |
Objektivní vyšetřovací metoda – testování funkce středního ucha a mobility bubínku a kůstek středního ucha změnou tlaku vzduchu v ušním kanálku. |
Tympanotomie |
Neboli Armstrongova drenáž – odsátí sekrece a zavedení provzdušňující gromety bubínkem do středního ucha. |
Vývojová dysfázie |
Centrální porucha řeči (receptivní neboli senzorická – porucha vnímání, paměti a porozumění řeči; expresivní neboli motorická – porucha schopnosti vyjadřovat se). |
Zdravotní postižení |
Odchylka ve zdravotním stavu člověka, která jej omezuje v určité činnosti. |
Zdravotní znevýhodnění |
Školský zákon definuje zdravotní znevýhodnění jako zdravotní oslabení, dlouhodobou nemoc nebo lehčí zdravotní poruchy vedoucí k poruchám učení a chování, které vyžadují při práci s dítětem zohlednění. |