Úprava pracovního prostředí
- Úprava prostředí
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák má obtíže v oblasti sluchového vnímání – přeslechy.
- Žákovi nevyhovují akustické podmínky ve třídě, dochází ke zhoršení porozumění řeči.
Popis opatření
V čem spočívá
Opatření spočívá v celkové úpravě prostředí, ve kterém probíhá vzdělávání žáka v souladu s dodržováním zásad komunikace u žáků se sluchovým postižením.
Čemu pomáhá
- Zajistíme žákovi vhodné akustické a vizuální prostředí ve třídě, kde je vzděláván.
- Úpravou umožníme žákovi lepší porozumění řeči nejen pedagoga, ale i spolužáků.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Třída, ve které se žák vzdělává, by měla pro dobré porozumění mluvené řeči splňovat následující opatření:
- Třída má mít co nejvíce členěný povrch stěn (zabrání odrazům zvuku od stěn – ozvěny, echa), na stěny je vhodné umístit co nejvíce nástěnek s hrubým povrchem (korek, jekor apod.).
- Záclony, závěsy a koberec jsou velice důležitým prvkem pro zajištění vhodných akustických podmínek ve třídě.
- Třída se má nacházet v klidnější části školy, dostatečně izolovaná od hluku z okolních tříd.
- Do třídy by neměl doléhat okolní hluk z venkovního prostředí (zajistit třídu, která nemá okna na frekventovanou ulici).
- Nohy židlí mají být opatřeny koncovkami pro snížení hluku nebo je dobré mít ve třídách položený koberec.
- Okna je vhodné opatřit žaluziemi, které brání případnému oslňování sluncem.
- Třída má mít kvalitní osvětlení.
Rizika
- Nedostatek finančních prostředků.
- Problémy s hygienou (každodenní vysávání koberce, praní záclon apod.).
- Neochota ze strany školy.
Varianty opatření dle stupňů podpory
Stupeň 1
Aplikujeme dle potřeby, vhodné je zajistit optimální poslechové podmínky.
Stupně 2–5
Žáci potřebují při vzdělávání akustickou úpravu třídy.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
1. POTMĚŠIL, M. a kol. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. 136 s. ISBN 978-80-244-3310-3.
2. POTMĚŠIL, M. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Fortuna, 1999. 72 s. ISBN 80-7168-744-8.
5
SLOVNÍK ODBORNÝCH POJMŮ
(terminologie, se kterou se můžeme setkat v odborných lékařských zprávách)
Audiometrie |
Jedná se o vyšetření sluchu, kterým se testuje citlivost sluchu na jednotlivé tóny. |
Objektivní vyšetření sluchu – vyšetření evokovaných kmenových potenciálů. |
|
CERA |
Objektivní vyšetření sluchu – vyšetření evokovaných korových potenciálů. |
Patlavost – vadná výslovnost hlásek. |
|
Eustachova trubice |
Spojuje nosohltan a dutinu středního ucha, a umožňuje tak vyrovnávání tlaku na obou stranách bubínku. Mohou jí, hlavně v dětském věku, pronikat záněty do středního ucha. |
Neboli stipuly – ventilační trubičky zavedené bubínkem do středního ucha. |
|
Hypacusis |
Nedoslýchavost (H. mixta – smíšená, H. l. dx – vpravo, H. l. sin – vlevo, H. bill – bilaterální – oboustranná. |
Cholesteatom |
Jedná se o nepravý nádor z tukových buněk, utlačuje okolní struktury a způsobuje jejich atrofii, až nekrózu (destruuje sluchové kůstky a okolní kost). |
Kiném |
Jednoduchý mluvně-pohybový útvar, který má tu vlastnost, že je zrakem odlišitelný od jiných mluvně-pohybových úvarů. |
Onemocnění projevující se záchvaty, závratěmi s nevolností (vertigo), sluchovými šelesty (tinnitus) a později i trvalejší poruchou sluchu. |
|
Mediátor |
Pomáhá komunikovat různým stranám (např. rodině a škole, učiteli a rodičům), překonávat překážky a hledat řešení, které je pro obě strany přijatelné; nerozhoduje o případných řešeních, ta nalézají zúčastněné strany. |
neslyšící |
S malým „n“ – označení osob s těžším sluchovým postižením, konkrétně s těžkou nedoslýchavostí nebo praktickou či totální hluchotou. |
Neslyšící |
S velkým „N“ – označení osob, které se pokládají za příslušníky jazykové a kulturní menšiny (za svůj mateřský jazyk pokládají jazyk znakový), používá se ve spojení s identitou a kulturou, např. kultura Neslyšících, komunita Neslyšících apod. |
OAE |
Screeningové vyšetření sluchu – měření otoakustických emisí, lze provádět již 24 hodin po narození dítěte. |
Otitis media chronica (acuta) |
Zánět středního ucha chronický (akutní). |
Otoskleróza |
Postihuje mladší dospělé osoby, především ženy, a může mít i rodinný výskyt. Nemoc vede k tuhnutí kloubů mezi sluchovými kůstkami a jejich srůstání, takže se nakonec zvuk do vnitřního ucha přestane převádět. Ztráta sluchu je pomalá a lze ji zvrátit operací, při níž se sluchové kůstky nahradí plastickými implantáty. (www.i-lekarna.cz) |
Percepční vada sluchu |
(lat. perceptiva) Vzniká při poškození vnitřního ucha nebo sluchové dráhy. |
Převodní vada sluchu |
(lat. conductiva) Příčinou bývá překážka v zevním nebo středním uchu. |
Supervizor |
Cílem supervize je podpořit osobnost (autentičnost a tvořivost) supervidovaného (např. pedagoga, asistenta pedagoga) a rozvíjet jeho vlastní styl práce se žáky. Supervizor je odborníkem, který je pro učitele či asistenta pedagoga přirozenou a důvěryhodnou autoritou a který je podporuje v jejich profesionálním růstu. |
Hluchota. |
|
Speciálněpedagogická disciplína zabývající se výchovou, vzděláváním, rozvojem jedince se sluchovým postižením a snahou o jeho plné začlenění (sociální, pracovní) do společnosti. |
|
SSEP |
Somatosenzorické evokované potenciály – objektivní vyšetření sluchu. |
Tinnitus |
Jinak také šelesty – pocit hučení v uchu nebo v hlavě, laiky popisovaný jako „zvonění v uších“; zvuky jsou nepříjemné, někdy až ohlušující a mohou nepříznivě působit na psychický stav dotyčného. |
Tympanometrie |
Objektivní vyšetřovací metoda – testování funkce středního ucha a mobility bubínku a kůstek středního ucha změnou tlaku vzduchu v ušním kanálku. |
Tympanotomie |
Neboli Armstrongova drenáž – odsátí sekrece a zavedení provzdušňující gromety bubínkem do středního ucha. |
Centrální porucha řeči (receptivní neboli senzorická – porucha vnímání, paměti a porozumění řeči; expresivní neboli motorická – porucha schopnosti vyjadřovat se). |
|
Zdravotní postižení |
Odchylka ve zdravotním stavu člověka, která jej omezuje v určité činnosti. |
Zdravotní znevýhodnění |
Školský zákon definuje zdravotní znevýhodnění jako zdravotní oslabení, dlouhodobou nemoc nebo lehčí zdravotní poruchy vedoucí k poruchám učení a chování, které vyžadují při práci s dítětem zohlednění. |
Používané zkratky:
AAK alternativní a augmentativní komunikace
ČZJ český znakový jazyk
IVP individuální vzdělávací plán
OSPOD orgán sociálně-právní ochrany dětí – je opatrovníkem (zástupcem) dítěte v řízeních, jako je rozhodování o péči o děti, o výživném apod. OSPOD vyhledává ohrožené děti, je zodpovědný za preventivní opatření v rodinách, zprostředkovává náhradní rodinnou péči a vypracovává pro soud posudky a doporučení (např. aby byla nařízena výlučná nebo střídavá péče o dítě apod.)
OŠD odklad školní docházky
PAS porucha autistického spektra
RVP rámcový vzdělávací program
SP sluchové postižení
SPC speciálněpedagogické centrum
ŠPP školní poradenské pracoviště
ŠPZ školské poradenské zařízení
ŠVP školní vzdělávací program
ZV základní vzdělávání
6
UŽITEČNÉ ODKAZY