Didaktické pomůcky
- Pomůcky
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák s omezenými možnostmi získávání informací běžným způsobem.
- U žáka je oslabena představivost a jsou narušeny exekutivní funkce.
- Žák má obtíže v oblasti smyslového vnímání.
- Žák se ztíženě orientuje na ploše, v prostoru, na stránce.
Popis opatření
V čem spočívá
Didaktické pomůcky jsou určité předměty, které žák používá ve výchovně-vzdělávacím procesu k dosažení daných pedagogických cílů. Důležité je vhodné zvolení konkrétní pomůcky vzhledem ke stupni zrakového postižení.
Čemu pomáhá
- Získávání vědomostí a dovedností.
- Zvyšování efektivity školní práce.
- Umožňování konkrétní názornosti.
- Rozvoji logického myšlení.
- Rozvoji paměti.
- Užívání různých způsobů komunikace.
- Rozvoji zrakového i sluchového vnímání.
- Rozvoji hrubé i jemné motoriky.
- Udržení pozornosti.
- Vzbuzování zájmu o získávání nových znalostí a zkušeností.
- Podněcování zvědavosti.
- Motivování k další práci.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Většinu pomůcek lze koupit v hračkářství nebo papírnictví, některé pomůcky, především pro rozvoj smyslů, je možné vyrobit. Firmy zabývající se distribucí didaktických pomůcek jsou: Aurednik, Baribal, Makra, Stiefel-Eurocart, Eurohračky, Lendid a mnoho dalších.
Na co klást důraz
- Vhodný výběr pomůcky vzhledem k druhu a stupni postižení.
- Vhodný výběr pomůcky vzhledem k cíli výchovně-vzdělávacího procesu.
rizika
- Financování tzv. spotřebního materiálu.
- Pořizovací cena pomůcky a její následné využívání.
- Nedostatek finančních prostředků na obnovu didaktických pomůcek, popř. na jejich opravu.
Ilustrační příklad
Příkladem dobré praxe je i tento případ: Žák 1. třídy měl problémy při čtení. Při domácí přípravě čtení si sedal mamince na klín, bral učebnici do ruky a různě ji nakláněl. Stačilo žákovi koupit na úkoly čtecí stojánek na knihy a do školy pořídit lavici se sklopnou deskou. Při orientaci na stránce pomohla žákovi výrazná jednobarevná záložka, kterou si ukazoval řádek. V učebnici matematiky, kde jsou jednotlivá cvičení nahromaděna, byla stránka zvětšena a rozstříhána na jednotlivé úkoly, které učitelka předkládala žákovi jednotlivě.
Varianty opatření dle stupňů podpory
Stupeň 1
MŠ – používají stejné pomůcky jako ostatní děti – smyslová výchova.
ZŠ – stejné pomůcky jako ostatní žáci.
SŠ – stejné pomůcky jako ostatní žáci.
Stupeň 2
MŠ:
- používají stejné pomůcky jako ostatní děti – smyslová výchova;
- pexesa;
- domina;
- konstrukční stavebnice;
- mozaiky;
- omalovánky;
- barevné papíry se sytými barvami;
- provlékání, navlékání;
- grafomotorické listy na procvičování senzomotorické koordinace;
- hledání rozdílů;
- vyšívací obrázky – provlékání dřevěných tvarů;
- puzzle;
- půlené obrázky – skládání rozdělených obrázků na poloviny, čtvrtiny, osminy;
- deskové hry;
- Orffovy hudební nástroje;
- rytmické hudební nástroje.
ZŠ:
- učebnice;
- čtecí stojánek na učebnice;
- sešity;
- výrazná jednobarevná záložka – udržení řádku při čtení;
- mapy, atlasy;
- Orffovy hudební nástroje.
SŠ:
- používají stejné pomůcky jako ostatní žáci.
Stupeň 3
MŠ:
- rozdělené skládačky – půlené obrázky;
- stínové domino – reálný předmět a jeho stín;
- pracovní listy pro rozvoj grafomotoriky;
- stírací destičky a fixy se silnější stopou – rozvoj grafomotoriky;
- omalovánky se silnějšími konturami;
- barevné papíry s výraznými barvami;
- mozaiky – různé druhy, raději větší prvky s výraznějšími barvami;
- příběhové karty – skládání karet podle časového sledu činností;
- plastelína;
- prstové barvy;
- „hledej tvary“ – přiřazování ke kartičkám i podle barev;
- Lokon – třídílná sada pro rozvoj orientace, početních představ, pozic;
- Farma – provlékání zvířátek;
- Barvínek – napichování tvarů podle předlohy;
- protiklady – karty s výraznými obrázky;
- asociace – co k sobě patří;
- pojmenuj a přiřaď – přiřazování jednoho obrázku do skupiny (zobecňování);
- profese – přiřazování obrázků k různým povoláním;
- rozeznávání hudebních nástrojů – hledání karet s obrázkem podle zvuku;
- magnetické bludiště – posunování předmětu po dráze;
- puzzle: písmena a číslice.
ZŠ:
- výrazná jednobarevná záložka;
- fixy, zvýrazňovače;
- gelová pera;
- pastelky se silnou, výraznou stopou;
- voskovky;
- prstové barvy;
- plastelína.
SŠ:
- gelová pera;
- fixy.
Stupeň 4
MŠ:
- vkládací krabice;
- kubusy různých tvarů – stavění komínů podle velikosti;
- provlékání, navlékání korálků;
- napichování barevných geometrických tvarů na stojánky;
- hmatové labyrinty;
- stírací destičky a fixy se silnou stopou;
- plastelína;
- prstové barvy;
- barevné reflexní papíry;
- výrazné barevné karty – hledání stejných barev;
- pytlíčky s předměty – hledání stejných předmětů hmatem;
- konstruktivní stavebnice;
- Farma – provlékání zvířátek (i podle předlohy);
- Poznáváme tvary – skládání dřevěných tvarů podle předlohy;
- přiřazování barev – kontura obrázků, přiřazují se barvy;
- puzzle: písmena a číslice.
ZŠ:
- modely geometrických těles;
- zlomkové počitadlo;
- magnetické tabulky s geometrickými tvary;
- prstové barvy;
- plastelína;
- fixy se širokou stopou.
SŠ:
- používají se speciální didaktické pomůcky.
Stupeň 5
MŠ:
- destičky (podložky) pro vkládání geometrických tvarů;
- pracovní desky s kolíčky;
- hmatové pytlíčky – látkové pytlíčky s předmětem;
- šroubovací stavebnice – hledají stejné tvary;
- zatloukací stavebnice – dřevěné;
- napichování různých tvarů na stojánky;
- skleničky pro výcvik čichu pro rozeznávání vůní a pachů;
- zatemněná sklenice s různými předměty – hmatové vnímání;
- Orffovy hudební nástroje;
- pískací hračky s různými zvuky;
- Bingo – rozeznávání zvuků;
- plastelína;
- provlékání;
- navlékaní korálků různých velikostí;
- drátěné labyrinty;
- konstrukční stavebnice;
- kubusy různých tvarů.
ZŠ:
- modely geometrických těles;
- zlomkové počitadlo;
- magnetické tabulky s geometrickými tvary;
- prstové barvy;
- plastelína.
SŠ:
- používají se speciální didaktické pomůcky.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
Příklady některých odkazů:
a mnoho dalších.