Katalog podpůrných opatření

4.4.1

Didaktické pomůcky

  • Lada Márkusová
Oblast podpory:
  • Pomůcky
Cílové skupiny:
  • ZŠ - 1. stupeň
  • ZŠ - 2. stupeň


Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje

  • Žák s omezenými možnostmi získávání informací běžným způsobem.
  • U žáka je oslabena představivost a jsou narušeny exekutivní funkce.
  • Žák má obtíže v oblasti smyslového vnímání.
  • Žák se ztíženě orientuje na ploše, v prostoru, na stránce.

Popis opatření

V čem spočívá

Didaktické pomůcky jsou určité předměty, které žák používá ve výchovně-vzdělávacím procesu k dosažení daných pedagogických cílů. Důležité je vhodné zvolení konkrétní pomůcky vzhledem ke stupni zrakového postižení.

Čemu pomáhá

  • Získávání vědomostí a dovedností.
  • Zvyšování efektivity školní práce.
  • Umožňování konkrétní názornosti.
  • Rozvoji logického myšlení.
  • Rozvoji paměti.
  • Užívání různých způsobů komunikace.
  • Rozvoji zrakového i sluchového vnímání.
  • Rozvoji hrubé i jemné motoriky.
  • Udržení pozornosti.
  • Vzbuzování zájmu o získávání nových znalostí a zkušeností.
  • Podněcování zvědavosti.
  • Motivování k další práci.

Aplikace opatření a specifikace podmínek

Většinu pomůcek lze koupit v hračkářství nebo papírnictví, některé pomůcky, především pro rozvoj smyslů, je možné vyrobit. Firmy zabývající se distribucí didaktických pomůcek jsou: Aurednik, Baribal, Makra, Stiefel-Eurocart, Eurohračky, Lendid a mnoho dalších.

Na co klást důraz

  • Vhodný výběr pomůcky vzhledem k druhu a stupni postižení.
  • Vhodný výběr pomůcky vzhledem k cíli výchovně-vzdělávacího procesu.

rizika

  • Financování tzv. spotřebního materiálu.
  • Pořizovací cena pomůcky a její následné využívání.
  • Nedostatek finančních prostředků na obnovu didaktických pomůcek, popř. na jejich opravu.

Ilustrační příklad

Příkladem dobré praxe je i tento případ: Žák 1. třídy měl problémy při čtení. Při domácí přípravě čtení si sedal mamince na klín, bral učebnici do ruky a různě ji nakláněl. Stačilo žákovi koupit na úkoly čtecí stojánek na knihy a do školy pořídit lavici se sklopnou deskou. Při orientaci na stránce pomohla žákovi výrazná jednobarevná záložka, kterou si ukazoval řádek. V učebnici matematiky, kde jsou jednotlivá cvičení nahromaděna, byla stránka zvětšena a rozstříhána na jednotlivé úkoly, které učitelka předkládala žákovi jednotlivě.

Varianty opatření dle stupňů podpory

Stupeň 1

– používají stejné pomůcky jako ostatní děti – smyslová výchova.

– stejné pomůcky jako ostatní žáci.

– stejné pomůcky jako ostatní žáci.

Stupeň 2

MŠ:

  • používají stejné pomůcky jako ostatní děti – smyslová výchova;
  • pexesa;
  • domina;
  • konstrukční stavebnice;
  • mozaiky;
  • omalovánky;
  • barevné papíry se sytými barvami;
  • provlékání, navlékání;
  • grafomotorické listy na procvičování senzomotorické koordinace;
  • hledání rozdílů;
  • vyšívací obrázky – provlékání dřevěných tvarů;
  • puzzle;
  • půlené obrázky – skládání rozdělených obrázků na poloviny, čtvrtiny, osminy;
  • deskové hry;
  • Orffovy hudební nástroje;
  • rytmické hudební nástroje.

ZŠ:

  • učebnice;
  • čtecí stojánek na učebnice;
  • sešity;
  • výrazná jednobarevná záložka – udržení řádku při čtení;
  • mapy, atlasy;
  • Orffovy hudební nástroje.

SŠ:

  • používají stejné pomůcky jako ostatní žáci.

Stupeň 3

MŠ:

  • rozdělené skládačky – půlené obrázky;
  • stínové domino – reálný předmět a jeho stín;
  • pracovní listy pro rozvoj grafomotoriky;
  • stírací destičky a fixy se silnější stopou – rozvoj grafomotoriky;
  • omalovánky se silnějšími konturami;
  • barevné papíry s výraznými barvami;
  • mozaiky – různé druhy, raději větší prvky s výraznějšími barvami;
  • příběhové karty – skládání karet podle časového sledu činností;
  • plastelína;
  • prstové barvy;
  • „hledej tvary“ – přiřazování ke kartičkám i podle barev;
  • Lokon – třídílná sada pro rozvoj orientace, početních představ, pozic;
  • Farma – provlékání zvířátek;
  • Barvínek – napichování tvarů podle předlohy;
  • protiklady – karty s výraznými obrázky;
  • asociace – co k sobě patří;
  • pojmenuj a přiřaď – přiřazování jednoho obrázku do skupiny (zobecňování);
  • profese – přiřazování obrázků k různým povoláním;
  • rozeznávání hudebních nástrojů – hledání karet s obrázkem podle zvuku;
  • magnetické bludiště – posunování předmětu po dráze;
  • puzzle: písmena a číslice.

ZŠ:

  • výrazná jednobarevná záložka;
  • fixy, zvýrazňovače;
  • gelová pera;
  • pastelky se silnou, výraznou stopou;
  • voskovky;
  • prstové barvy;
  • plastelína.

SŠ:

  • gelová pera;
  • fixy.

Stupeň 4

MŠ:

  • vkládací krabice;
  • kubusy různých tvarů – stavění komínů podle velikosti;
  • provlékání, navlékání korálků;
  • napichování barevných geometrických tvarů na stojánky;
  • hmatové labyrinty;
  • stírací destičky a fixy se silnou stopou;
  • plastelína;
  • prstové barvy;
  • barevné reflexní papíry;
  • výrazné barevné karty – hledání stejných barev;
  • pytlíčky s předměty – hledání stejných předmětů hmatem;
  • konstruktivní stavebnice;
  • Farma – provlékání zvířátek (i podle předlohy);
  • Poznáváme tvary – skládání dřevěných tvarů podle předlohy;
  • přiřazování barev – kontura obrázků, přiřazují se barvy;
  • puzzle: písmena a číslice.

ZŠ:

  • modely geometrických těles;
  • zlomkové počitadlo;
  • magnetické tabulky s geometrickými tvary;
  • prstové barvy;
  • plastelína;
  • fixy se širokou stopou.

SŠ:

  • používají se speciální didaktické pomůcky.

Stupeň 5

MŠ:

  • destičky (podložky) pro vkládání geometrických tvarů;
  • pracovní desky s kolíčky;
  • hmatové pytlíčky – látkové pytlíčky s předmětem;
  • šroubovací stavebnice – hledají stejné tvary;
  • zatloukací stavebnice – dřevěné;
  • napichování různých tvarů na stojánky;
  • skleničky pro výcvik čichu pro rozeznávání vůní a pachů;
  • zatemněná sklenice s různými předměty – hmatové vnímání;
  • Orffovy hudební nástroje;
  • pískací hračky s různými zvuky;
  • Bingo – rozeznávání zvuků;
  • plastelína;
  • provlékání;
  • navlékaní korálků různých velikostí;
  • drátěné labyrinty;
  • konstrukční stavebnice;
  • kubusy různých tvarů.

ZŠ:

  • modely geometrických těles;
  • zlomkové počitadlo;
  • magnetické tabulky s geometrickými tvary;
  • prstové barvy;
  • plastelína.

SŠ:

  • používají se speciální didaktické pomůcky.

Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura

Příklady některých odkazů:

www.makra.cz,

www.baribal.cz,

www.aurednik.cz,

www.lendid.cz,

www.stiefel-eurocart.cz

a mnoho dalších.