Rozvoj jazykových kompetencí
- Intervence
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák trpí artikulační neobratností různého stupně a různé vady řeči zhoršují jeho řečový projev.
- Žák trpí dyskinetickými obtížemi a poruchami jemné motoriky mluvidel.
- V mluvním projevu žáka se projevuje latence.
- Žák disponuje omezenou slovní zásobou.
- Žák není schopen vyjádřit myšlenku.
- Žák má pomalé řečové tempo.
Popis opatření
V čem spočívá
U žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním je vhodné propojovat ranou intervenci, konzultace s odborníky – odborná klinická logopedická pracoviště s reedukací ve škole.
Čemu pomáhá
- Učitel rozvíjením verbálních schopností žáka vzdělává.
- Pomáhá k vytváření sociálních kontaktů žáka s TP s vrstevníky, učí i jeho spolužáky rozumět jeho řečovým odlišnostem, vede je k toleranci.
- Vytváří u žáka kompetence k dorozumívání se širším okolím, kompetence k větší seberealizaci v rámci společnosti.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
U žáků usilujeme především o preventivní rozvoj základních komunikačních dovedností jako předpokladů pro úspěšné vzdělávání. Zaměřujeme se na:
- Rozvoj pasivní a aktivní slovní zásoby.
- Rozvoj fonematického sluchu.
- Reedukaci jemné motoriky mluvidel u žáků (např. žáků s DMO).
- Nácviku alternativních forem komunikace u žáků s těžšími řečovými poruchami.
Na co klást důraz
- V rámci školy zapojování do společných akcí s vrstevníky.
- Delší časové limity na verbální projev žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním, podpora, bezpečí.
- Individuální reedukace v souladu s odborným vedením mimo školu.
rizika
- Nemožnost časného rozvoje – začlenění do předškolních zařízení.
- Nedostatečná spolupráce institucí a rodiny – nedostupnost služeb rané péče.
- Malý důraz na nácvik komunikačních dovedností v běžných školách, malé časové dotace, některé formy výuky neaktivizují a nevytvářejí prostor pro verbální projev žáků.
- Nedostatečný čtenářský zájem, formální přístup k výuce literatury.
Ilustrační příklad
V MŠ na podnět třídní učitelky spolupracoval asistent pedagoga při reedukaci dyslálie s logopedem. V rámci pobytu dítěte v kolektivu běžné MŠ, který byl o rok prodloužen o odklad školní docházky, došlo k rozvoji řečových schopností dítěte, které mu usnadnily nástup do ١. třídy běžné základní školy.
V praxi se osvědčuje:
- Zajistit spolupráci všech zúčastněných na bezpečné atmosféře ve třídě (zapojení spolužáků), aby byl žák motivován k řečovému projevu.
- Navázání spolupráce učitele a logopeda, metodické vedení učitele.
- Poskytnutí supervize či zpětné vazby pedagogům (AP, TU).
- Podpora komunikace s rodinou.
- Týmová spolupráce.
- Spolupráce knihovníků a škol, podpora a rozvoj školních knihoven, čítáren.
Lze vhodně strukturovat míru zátěže, respektovat potřebu relaxace žáka s TP, zajistit dopomoc AP a zapojit žáka do aktivit společně s ostatními.
Cílové skupiny
MŠ, ZŠ 1. stupeň, ZŠ 2. stupeň, SŠ.
Varianty opatření dle stupňů podpory
Stupeň 1
Rozvoj probíhá kontinuálně s ostatními žáky, v rámci školy zapojování do společných akcí s vrstevníky. Delší časové limity na verbální projev žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním, podpora, bezpečí. Individuální reedukace v souladu s odborným vedením mimo školu. Ve škole dramatická výchova, čtenářské dílny, výchova vedoucí k rozvoji komunikačních schopností.
Stupeň 2
Přednostní (nárokové) zapojení do kolektivu vrstevníků – běžná MŠ, přípravná třída ZŠ.
Stupeň 3
Delší časové dotace na samostatný projev žáka, spolupráce s asistentem pedagoga, IVP se zaměřením na rozvoj komunikačních schopností. Individuální konzultace a reedukace v rámci školních pracovišť (logoped, speciální pedagog). U žáků s TP je vhodná raná intervence, konzultace s odborníky – odborná klinická logopedická pracoviště. V rámci školy zapojování do společných akcí s vrstevníky. Cílená podpora verbálního projevu žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním, podpora, bezpečí. Individuální reedukace v souladu s odborným vedením mimo školu. Dramatická výchova, čtenářské dílny, výchova vedoucí k rozvoji komunikačních schopností.
Stupeň 4
Spolupráce s odborným pracovištěm. Úpravy učebních plánů (ČJ, cizí jazyk) a forem výuky, alternativní prověřování znalostí (písemnou formou, testy), individuální konzultace, zadávané projekty apod. Asistent pedagoga umožňuje samostatný projev žáka v možné míře.
Stupeň 5
Asistent pedagoga jako tlumočník, zprostředkovatel kontaktu, alternativní komunikace.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
1. BENDOVÁ, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3853-6.
2. MEŠKOVÁ, M. Motivace žáků efektivní komunikací. Praha: Portál, 2012.
ISBN 978-80-262-098-4.
3. MORALES, R. C. Orofaciální regulační terapie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-105-0.
4. KUTÁLKOVÁ, D. Budu správně mluvit. Praha: Grada Publishing, 2011.
ISBN 978-80-247-3687.