Katalog podpůrných opatření

4.5.1

Respektování specifik žáka

  • Jana Petrášová
Oblast podpory:
  • Úpravy obsahu vzdělávání
Cílové skupiny:
  • ZŠ - 1. stupeň
  • ZŠ - 2. stupeň


Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje

  • Žák má oslabení v oblasti poznávacích funkcí (vnímání, paměť, učení, myšlení, pozornost).
  • U žáka se projevuje snížení intelektových schopností nebo nerovnoměrné rozložení intelektových schopností.
  • Žák trpí sníženou úrovní adaptability (přizpůsobivosti).
  • U žáka se projevuje snížená frustrační tolerance (snížená odolnost vůči psychické zátěži).
  • U žáka pozorujeme projevy snížení úrovně aktivity a pozornosti.
  • Žák jedná impulzivně.
  • Žák je ve zvýšené míře unavitelný.
  • Žák má smyslové postižení, omezení hybnosti různého stupně a rozsahu nebo poruchy chování.
  • Žák je pod vlivem medikace (utlumenost, hypoaktivita, spavost, unavitelnost, snížení výkonu).
  • Žák má zdravotní znevýhodnění, závažné zdravotní obtíže trvalého či přechodného rázu, pooperační stavy, psychiatrická onemocnění.

Popis opatření

V čem spočívá

Úpravy režimu výuky a školních aktivit využíváme u žáka, který má obtíže související s typem a hloubkou zdravotního postižení či zdravotního znevýhodnění, s kombinací faktorů oslabujících nebo významně omezujících jeho výkon. Podstatou jsou na základě provedené psychologické a speciálněpedagogické diagnostiky vhodně zvolené přístupy k žákovi, míra a rozsah výukových nároků v souladu s doporučeným a aplikovaným vzdělávacím programem. Při práci se žákem vycházíme ze základní diagnózy, zároveň však musíme vždy brát v úvahu také aktuální zdravotní a psychický stav dítěte, vliv užívaných léků a současně také vliv rodinného zázemí. Organizace školních aktivit by měla napomáhat žákovi zvládat v rámci jeho možností a schopností nároky vzdělávání, překonávat pocity sníženého sebevědomí, odolávat psychické zátěži, dosahovat pocitu úspěchu, nacházet efektivní strategii řešení problému, úspěšněji organizovat a plánovat činnosti, budovat si zdravé sebevědomí. Umožňuje mu lépe se začlenit do třídního kolektivu, úspěšněji navazovat a udržovat sociální vazby s vrstevníky. Využívá aktuálních schopností a dovedností žáka, respektuje jeho limity, posiluje zejména prakticky využitelné dovednosti. Omezuje prohlubování neúspěchů, vyčleňování z kolektivu vrstevníků, zamezuje narůstání psychosomatických potíží.

Čemu pomáhá

  • Stabilizaci žáka v procesu výuky.
  • Posílení schopnosti kvalitněji řešit problémy, zpracovávat nové informace, pružně je začleňovat do systému již dříve osvojených a upevněných poznatků.
  • Účelnému rozvoji schopností a dovedností žáka v rámci jeho aktuálních možností.
  • Zvyšování sebepojetí a sebehodnocení, nárůstu motivace k pracovnímu výkonu.
  • Lepšímu zvládání psychické zátěže.
  • Začlenění do třídního kolektivu, pozitivnímu přijetí kolektivem.

Aplikace opatření a specifikace podmínek

Postupy práce se žákem je nutno volit v souladu s nároky vzdělávacího programu a v souladu s individuálním plánem vzdělávání dítěte. Nezbytné je citlivě rozlišovat míru nutné podpory. V žádném případě nelze plnit úkoly za žáka, je zapotřebí pouze dbát na správnost pochopení a následného plnění stanovených postupů, ověřovat, zda žák správně plní zadání, pečlivě rozlišovat mezi snahou žáka ulehčit si práci, přenášet plnění úkolu na druhou osobu a sníženým porozuměním úkolu, případně takovou náročností úkolu, jež přesahuje schopnosti žáka. Při realizaci opatření dodržujeme následující zásady:

  • Zaznamenáváme úspěšnost či naopak neúspěšnost využívaných postupů, strategií, podporujeme aktivitu a snahu žáka, poskytujeme mu přiměřenou míru povzbuzení, pochvaly.
  • Podporujeme samostatnost žáka, nesnažíme se mu pomáhat za každou cenu, aby se pomoc v budoucnu nestala spíše brzdou jeho přirozeného vývoje.
  • Respektujeme aktuální zdravotní a psychický stav žáka, pokud pravidelně užívá léky, konzultujeme s rodiči jejich možný vliv na výkonnost, pozornost a aktivitu žáka.
  • Průběžně konzultujeme s pedagogy úspěšnost či potíže při zvládání úloh, sledujeme optimální časovou dotaci.
  • Reagujeme na zvýšenou únavu žáka, ponecháváme mu dostatečný prostor pro potřebnou psychohygienu, relaxaci, vždy však dbáme na to, aby tyto relaxační momenty nenarušovaly práci kolektivu.
  • Kontrolujeme, zda jsou připraveny pomůcky nezbytné pro výuku žáka, zda se nevyskytly překážky, jež by znemožňovaly jeho práceschopnost (např. prostorové).
  • Dbáme na to, aby naše činnost nebyla pro ostatní žáky třídního kolektivu rušivým elementem.
  • Znalost třídního kolektivu nám pomůže podporovat a udržovat zdravé sociální vazby v rámci třídy.

Na co klást důraz

  • Dobrá znalost problému žáka.
  • Znalost dopadu postižení na výkon žáka, uvědomování si omezení vyplývajících ze zdravotního postižení či ze zdravotního znevýhodnění.
  • Znalost osobnostních rysů žáka, jeho způsobů komunikace, sebeprosazování.
  • Obeznámení se s rodinným zázemím žáka (citová naplněnost, podnětnost, zájem o dítě, přiměřenost nároků na ně kladených, míra očekávání rodičů).
  • Pružný přístup, přiměřená motivace.
  • Průběžné konzultace s pedagogy a rodiči.
  • Kladná zpětná vazba žákovi.
  • Podpora zdravého sebepojetí, sebevědomí.
  • Podpora při zvládání neúspěchu.
  • Respektování požadavků zákonných zástupců, citlivá korekce jejich příp. nepřiměřených nároků a očekávání.
  • Spolupráce se všemi zainteresovanými odborníky z resortu školství, zdravotnictví, sociálními odbory a se zákonnými zástupci žáků.
  • Předávání informací, poznatků.
  • Pečlivé zaznamenávání důležitých dat, postupů, jejich pravidelné vyhodnocování.

rizika

  • Nesprávné vyhodnocení aktuálního zdravotního stavu žáka.
  • Nepřiměřené nároky na žáka – ať již vysoké, nebo naopak nízké.
  • Špatná spolupráce s rodinou, utajování zdravotních rizik.

Varianty opatření dle stupňů podpory

Varianty zvolených opatření závisejí na druhu zdravotního postižení a zdravotního znevýhodnění, na míře závažnosti postižení, případně souběhu více postižení.