Obohacování učiva
- Úpravy obsahu vzdělávání
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák disponuje specifickými dovednostmi v určitých vzdělávacích oblastech.
- Žák má ambice vyniknout.
- Žák chce prezentovat vlastní kvality.
Popis opatření
V čem spočívá
Tento typ podpůrného opatření využíváme s cílem dosáhnout především vyšší míry vnitřní motivace žáků v rámci vzdělávacího procesu a dosáhnout vyšší míry kvality vzdělávacího výstupu. V rámci daného výukového bloku zařazujeme obohacující prvky a statě tak, aby žák na základě dosavadních poznatků mohl přejít na vyšší stupeň a současně byla respektována jeho přirozená zvídavost a zájem. Z obsahového hlediska preferujeme témata spojená především se specifickými dovednostmi žáka, ale můžeme využít i oblast, na niž se žák orientuje v rámci přípravy na budoucí povolání. Zde využíváme nejrůznějších forem informačních zdrojů při aplikaci projektového vyučování, výuky ve skupinách apod.
Čemu pomáhá
- Rozvoj vlastní angažovanosti žáka při osvojení učiva.
- Dává mu možnost přirozeně vyniknout.
- Usnadňuje prokázání vlastních kvalit žáka.
- Dává mu možnost dalšího zkvalitnění jeho specifických dovedností.
- Výrazně může žákovi napomoci v rozvoji poznatkové základny.
- Výrazně může napomoci při přípravě i výkonu budoucího povolání.
- Výrazně může žákovi napomoci v rozvoji jeho jáství.
- Dochází ke zvýšení míry vnitřní motivace.
- Možnosti využití různých informačních zdrojů a technologií.
- Celkové obohacení a zpestření výuky.
- Navýšení aktivního podílu žáka na vzdělávání.
- Zvýšení celkové kvality vzdělávacího procesu, jeho efektivity a také praktické využitelnosti osvojovaného.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Pečlivě volíme obsah obohacujícího učiva a striktně respektujeme podmínky jasné obsahové i strukturální návaznosti učiva. Naplňujeme požadavek dostatečné atraktivity obohacujícího učiva pro daného žáka – atraktivitu tohoto učiva je možno zvýšit využíváním a střídáním různých metod a forem vzdělávání při využití atraktivních pomůcek a technologií.
Na co klást důraz
- vysoká míra sofistikovaného plánování výuky;
- možnosti dostatečné plastičnosti výuky;
- vysoká úroveň technické vybavenosti školy;
- vysoké nároky na zpracování obsahu vzdělávání z hlediska jeho struktury a organizace.
Rizika
- přetížení žáka,
- přecenění vzdělávacích možností žáka,
- nedocenění propracovanosti plánování,
- nedostatek finančních prostředků a technického vybavení.
Cílové skupiny
MŠ, ZŠ 1. stupeň, ZŠ 2. stupeň, SŠ.
Varianty opatření dle stupňů podpory
Stupeň 1
MŠ, ZŠ, SŠ
Možno uplatnit v plném rozsahu ve všech obsahových částech učiva.
Stupeň 2
MŠ, ZŠ, SŠ
Možno uplatnit v plném rozsahu ve všech obsahových částech učiva.
Stupeň 3
MŠ, ZŠ, SŠ
Jen ve velmi výjimečných případech, kdy je rozšíření možno zaměřit na ty obsahy, které žák zvládá rychle, kvalitně a jsou současně jeho zájmem.
Stupeň 4
MŠ, ZŠ, SŠ
Neaplikuje se.
Stupeň 5
MŠ, ZŠ
Neaplikuje se.