VÝVOJ V OBLASTI STRATEGICKÉHO ŘÍZENÍ ŠKOLSTVÍ PO ROCE 2007
Podpora rozvoje vzdělávání v tomto období je do značné míry poznamenána vznikem množství navzájem často nepropojených, či naopak překrývajících se dokumentů označovaných za „koncepční“ či „strategické“. Ústřední vize a dlouhodobé cíle byly nahrazeny dílčími krátkodobými či střednědobými cíli v množství dokumentů řešících v různé míře konkrétnosti různorodé oblasti vzdělávání. Místo toho, aby byla na základě evaluace procesu implementace aktualizována Bílá kniha, docházelo k tvorbě stále nových dokumentů nahrazujících ty předchozí. Vše se odehrávalo v krátkodobém či střednědobém horizontu, opět bez systematické evaluace efektivity v dosahování stanovených cílů. Straková a kol. (2009) uvádějí jako jednu z možných příčin nadměrné tvorby strategických dokumentů střet různých zájmových skupin, které se tímto způsobem snažily prosadit svoji představu o budoucím vývoji vzdělávacího systému a jeho potřebách. Jinou možnou příčinou je neznalost kontextu a metodologicky správného postupu tvorby a realizace strategických dokumentů. „Snad i z důvodu neblahých zkušeností z doby před rokem 1989 se autoři těchto dokumentů zdráhají explicitně říci, že jejich tvorba je součástí procesu strategického řízení či strategického plánování. Bez jasného záměru strategicky plánovat však nemůžeme explicitně navazovat na dobré i špatné zkušenosti se strategickým plánováním v zahraničí, vyvarovat se jeho chyb a naopak využít současné poznatky.“ (Straková a kol., 2009, s. 45)