Katalog podpůrných opatření

1.3.3

ŠKOLSKÉ PORADENSKÉ SLUŽBY

  • doc. Mgr. PaedDr. Jan Michalík, Ph.D.
  • Mgr. Jindřich Monček
  • Mgr. Lenka Felcmanová
  • PaedDr. Pavlína Baslerová

Školské poradenské služby jsou zajišťovány školskými poradenskými zařízeními a v rámci základních a středních škol pracovníky, kteří vykonávají poradenské služby přímo na pracovišti školy. Historicky je v ČR více rozvinuta síť pedagogicko-psychologických poraden (PPP). Fakticky sídlí poradna nebo její detašované pracoviště v každém okresním městě. Poradny se více zaměřují na žáky se (specifickou) vývojovou poruchou učení nebo chování, výjimečně na žáky se zdravotním postižením a v některých místech i na žáky se sociálním znevýhodněním. Speciálněpedagogická centra (SPC) nejsou (s výjimkou center pro žáky s mentálním postižením) k dispozici ve všech krajích, nemluvě o okresech. Jejich služby tak mohou být méně dostupné. (Voženílek, Michalík, 2013)

Ve školách zajišťují poradenské služby učitelé pověření výkonem funkce výchovného poradce a metodika prevence, školní speciální pedagogové a školní psychologové. Poslední dvě jmenované profese však nejsou na většině škol zastoupeny. Důvodem je zejména absence systémového ukotvení jejich fungování ve školách, včetně zajištění jejich udržitelného financování z prostředků státního rozpočtu.