Katalog podpůrných opatření

1.3.6

NEŘEŠENÍ PROBLEMATIKY TZV. SOCIÁLNÍHO ZNEVÝHODNĚNÍ

  • doc. Mgr. PaedDr. Jan Michalík, Ph.D.
  • Mgr. Lenka Felcmanová
  • Mgr. Jindřich Monček
  • PaedDr. Pavlína Baslerová

Podpora vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním nebyla v minulosti systematičtěji ošetřena. Přestože školský zákon tyto žáky od roku 2004 zahrnuje do skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a zajišťuje jim právo na vzdělávání, jehož obsah, formy a metody odpovídají jejich vzdělávacím potřebám, v praxi toto právo naplňováno spíše nebylo. Jedním z důvodů může být i skutečnost, že diagnostické uchopení této velmi heterogenní kategorie žáků bylo a je velmi obtížné z důvodu absence diagnostických nástrojů zaměřených na odhalování překážek v učení v důsledku sociálního znevýhodnění.

Žáci se sociálním znevýhodněním byli před nabytím i po nabytí účinnosti školského zákona v roce 2004 častěji zařazováni do škol samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením (nejčastěji základních škol praktických – tehdy zvláštních škol). Tento postup do značné míry podporovala i právní úprava platná do roku 2011, kdy bylo vyhláškou č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, v rozporu se školským zákonem umožněno zařadit žáka bez zdravotního postižení do speciální školy či třídy za účelem doplnění počtu žáků v těchto zařízeních. Zařazení žáka bylo umožněno pouze na základě souhlasu zákonného zástupce. Podle jakého vzdělávacího programu bude takový žák vzděláván, vyhláška již blíže neupravovala.

Uvedené opatření mělo největší dopad na romské děti, které byly častěji vřazovány do ZŠ praktických, nezřídka i z jiných důvodů, než je mentální postižení. V rámci šetření veřejného ochránce práv z roku 2012 bylo zjištěno, že v 67 náhodně vybraných základních školách praktických tvoří romští žáci 32 %, resp. 35 % z celkového počtu žáků. Předpokládaný podíl Romů v dané věkové skupině je přitom 3,2 až 6,4 %. Právě zvýšený podíl romských žáků v základních školách praktických a způsob a podmínky jejich zařazování do těchto škol vedly k odsuzujícímu rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve věci D. H. a ostatní proti České republice z důvodu nepřímé systémové diskriminace.

Tento rozsudek vedl ke změně právní úpravy v roce 2011, kdy bylo znemožněno zařazení žáka bez zdravotního postižení do speciální školy z důvodu doplnění počtu žáků v těchto školách. Uvedené kroky vedly k tomu, že se postupně zvyšuje podíl žáků se sociálním znevýhodněním vzdělávaných v běžných školách. Školy hlavního vzdělávacího proudu tak více než dříve potřebují metodickou i finanční podporu k zajištění vzdělávacích potřeb těchto žáků. Katalog podpůrných opatření v reakci na popsané skutečnosti přináší některá praxí ověřená opatření zaměřená na snižování dopadů překážek v učení v důsledku sociálního znevýhodnění.