Katalog podpůrných opatření

9.5.2

PROJEVY NA STRANĚ ŽÁKA, NA KTERÉ OPATŘENÍ REAGUJE

  • Mgr. Zuzana Žampachová
  • PaedDr. Petr Hanák, Ph.D.

Základním orientačním vodítkem pro pedagogy při práci s Katalogem je úvodní část karty podpůrného opatření, která odkazuje na to, komu je podpůrné opatření určeno – Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje. Zde jsou popsány potíže žáka, které vyplývají buď z primární diagnózy žáka, nebo jsou důsledkem primárních problémů, které nejsou pro pedagoga jednoznačně definovatelné. V tomto okamžiku musí učitel reagovat na potřeby konkrétního žáka, respektive kolektivu třídy, a snažit se vytvořit určitý plán pedagogické podpory, který by měl vycházet z běžných možností a kompetencí pedagogů a školy, a tím zajistit individuální přístup k žákovi. Díky popisu v části Projevy na straně žáka se může pedagog velmi dobře a rychle zorientovat v tom, zda je konkrétní podpůrné opatření určeno žákovi, se kterým pracuje. Tento způsob práce je uplatňován především u žáků, kteří nejsou v péči školského poradenského zařízení, avšak kteří mají ve vzdělávání problémy, na něž musí pedagog reagovat, a je třeba zajistit pro ně takovou míru podpory, aby je bylo možné efektivně vzdělávat a současně bylo vytvořeno také dobré klima pro práci s celou třídou. Pokud se konkrétní projevy, se kterými se pedagog při práci se žákem setkal, shodují s popisem uvedeným na začátku karty podpůrného opatření, měl by pedagog sledovat popis opatření, který je v kartě uveden.