Katalog podpůrných opatření

9.5.6

STUPNĚ PODPORY

  • Mgr. Zuzana Žampachová
  • PaedDr. Petr Hanák, Ph.D.

Doporučené podpůrné opatření se může realizovat v rámci pěti stupňů podpory, které jsou diagnostikovány školským poradenským zařízením. Oblast, kterou zvládá škola bez pomoci školského poradenského zařízení, je podpora v rámci 1. stupně. Zde půjde především o žáky s oslabením (např. kognitivních funkcí, zrakových funkcí), jejichž školní úspěšnost bude závislá na individuálním přístupu pedagogů, na využití různých organizačních a časových opatření, pomůcek, a finanční náročnost této podpory se nebude vymykat požadavkům na zajištění běžného vzdělávání zdravých spolužáků takového žáka. U těchto žáků budou školy zpracovávat plány pedagogické podpory, které budou obsahovat podpůrná opatření právě z prvního stupně.

Pokud zavedená opatření nebudou při vzdělávání žáka úspěšná (např. po období jednoho školního pololetí), obrátí se škola a zákonní zástupci na školské poradenské zařízení. V případě, že na základě komplexní diagnostiky bude prokázáno, že dosavadní stupeň podpory nemůže vést k efektivnímu vzdělávání konkrétního žáka, stanoví školské poradenské zařízení podpůrná opatření z vyšších stupňů podpory, jejichž realizace bude nezbytná vzhledem k zajištění odpovídající podpory při vzdělávání. Popis doporučených podpůrných opatření pak najde každý pedagog v konkrétním dílčím katalogu.

Doporučení opatření z vyššího stupně podpory (např. 3) v sobě většinou zahrnuje také doporučení z nižších stupňů podpory (např. 1 a 2).

Pro lepší představu uvádíme ilustrační příklad variant rozdělení do stupňů podpory u PO Úprava režimu výuky (časová, místní) z oblasti podpory Organizace výuky, z dílčí části Katalogu PO pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraného psychického onemocnění. V rámci popisu jednotlivých stupňů je vloženo také rozdělení dle věku žáků. V některých případech mohou být stupně i vnitřně děleny dle typu školy (MŠ, ZŠ, SŠ), neboť je zřejmý odlišný přístup u různých věkových kategorií žáků.

VARIANTY OPATŘENÍ DLE STUPŇŮ PODPORY

Stup 1

Žák potřebuje jen drobné úpravy v časové a místní organizaci výuky tak, aby byl schopný samostatně zvládnout organizaci výuky (např. označení místa v šatně, vytvoření prostoru pro pomůcky ve třídě).

Stupeň 2

Žák vyžaduje výraznější úpravy v časové a místní organizaci výuky tak, aby byl schopný samostatně zvládnout organizaci výuky (např. přichází dříve či později do školy, aby se v šatně vyhnul hluku a chaosu, ale nenarušuje to včasný příchod do první vyučovací hodiny; na TV se převléká v šatně s ostatními na předem upraveném místě). Po provedení těchto úprav je samostatný.

Stupeň 3

Žák potřebuje výrazné úpravy v časové a místní organizaci výuky (např. do školy přichází později, aby se v šatně vyhnul hluku a chaosu, což narušuje jeho včasný příchod do první vyučovací hodiny; na TV se převléká v kabinetu mimo kolektiv třídy, na oběd odchází dříve z poslední vyučovací hodiny, jedná-li se o dítě v MŠ, stravuje se dříve, aby se vyhnulo hluku a chaosu, který je spojen s přítomností více dětí, resp. žáků). Za těchto podmínek k samostatnému zvládání organizační stránky vzdělávacího procesu potřebuje mírný dohled pedagoga.

Stupeň 4

Závažnost deficitu snižuje funkční schopnosti žáka do takové míry, že mu brání účastnit se vzdělávacího procesu a přes úpravy časové i místní organizace výuky je dosaženo jen částečného řešení problému. Žák není ani přes stanovená opatření zcela samostatný a vyžaduje dohled a občasnou dopomoc. Na řešení problémových situací se podílí pracovníci školského poradenského zařízení. Za těchto podmínek žák zvládne organizační stránku vzdělávacího procesu natolik, že se zúčastní větší části vzdělávání.

Stupeň 5

Závažnost deficitu brání žákovi účastnit se vzdělávacího procesu a přes úpravy časové i místní organizace výuky jsou problémy žáka eliminovány jen částečně. Žák není ani přes stanovená opatření samostatný a vyžaduje stálý dohled a stálou dopomoc. Na řešení sepodílí pracovníci školského poradenského zařízení. Pokud žákovi nepomůže k organizačnímu zvládnutí vzdělávacího procesu stálý dohled a dopomoc pedagoga, je třeba ve větší míře přistoupit na individuální práci.


Podobně jsou strukturována do stupňů podpory všechna podpůrná opatření ve všech dílčích částech Katalogu. U některých PO jsou uváděny jen některé stupně podpory. Buď není konkrétní PO aplikováno v nižším stupni podpory (např. výuka prostřednictvím podporující a alternativní komunikace z oblasti podpory Intervence, kde je PO aplikováno až od 3. stupně), nebo je naopak aplikováno jen v nižších stupních podpory (např. obohacování učiva z oblasti podpory Úpravy obsahu výuky).