Karta žáka
- Organizační podmínky
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které uvedená forma personálního/organizačního zabezpečení reaguje
- Neúspěch při vzdělávání.
- Problémové chování.
Popis opatření
V čem spočívá
Karta žáka zachycuje důležité informace, které umožňují učitelům přizpůsobit vyučování potřebám každého jednotlivého dítěte. Učitelé si mohou být vědomi silných stránek a zájmů dítěte, stejně jako oblastí, v nichž jejich žáci potřebují speciální podporu. Karta žáka je podkladem pro plánování činností a stanovení cílů tak, aby výuka odpovídala tomu, co je pro dítě důležité, a aby bylo možné jej podpořit. Kartu žáka zpracovává žák s podporou učitele.
Čemu pomáhá
- Představuje možnost, jak ovlivnit podporu, která je ve škole poskytována.
- Možnost upozornit na žákovy silné stránky a osobní priority.
- Dává příležitost rodičům nabídnout ostatním své zkušenosti a poznatky o tom, jak nejlépe podpořit jejich dítě.
- Slouží jako prostředek výměny informací mezi pracovníky školy, například při přechodu z jednoho ročníku do druhého.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Při realizaci inkluzivního vzdělávání často není věnována dostatečná pozornost sociálnímu aspektu začleňování. K metodám, které mohou být nápomocné při podpoře tohoto aspektu, patří i karta žáka. Může pomoci zásadním způsobem změnit náhled na dítě tím, že představuje jeho silné stránky a rozvoj staví na nich. Na jedné stránce je dítě nejen pozitivně představeno, ale také jsou uvedeny nejdůležitější věci, osoby, předměty, okolnosti, zvyky, které jsou pro dítě významné z jeho pohledu a neměly by být ve škole přehlíženy. Poznání těchto pro dítě důležitých věcí může pomoci pedagogickým pracovníkům například s jeho motivací. Karta žáka je velmi dobrou šancí vytvořit materiál, který shrnuje to potřebné, co by měli lidé o konkrétním žákovi co nejdříve vědět. Je shrnutím toho, na čem konkrétnímu žákovi záleží a jak mu poskytnout efektivní podporu.
Výhodou karty žáka je, že se její tvorby může účastnit kdokoliv, a má tak aktivní podíl na sdílení informací o dítěti. Je nezbytné, aby třídní učitel dobře porozuměl smyslu opatření, aby sběr informací zahrnul do svého plánování.
Zásadní roli v získávání informací hrají rodiče. Rodiče, asistenti pedagoga nebo dobrovolníci mohou pomoci při tvorbě. Aby byla karta žáka smysluplná, je zásadní, aby byla jasně propojena s tím, co se děje ve třídě. Karta žáka musí být integrální součástí alespoň jedné oblasti výuky.
Na co klást důraz
- Jednoznačně na týmovou práci všech zainteresovaných.
Rizika
- Nedostatky v týmové práci a komunikaci.
Příklad dobré praxe
Co je pro mě důležité:
- Kamarádi, kteří mne berou mezi sebe.
- K práci mě motivuje hra a kamarádský přístup.
- Pochvala a odměna.
- Pravidelný rozvrh.
- Řešit věci v klidu a po dobrém. Direktivní přístup mě zraňuje, zaseknu se.
Moje klady:
- Jsem přátelská.
- Jsem upřímná a bezelstná.
- Mám ráda lidi okolo sebe.
- Ráda pomáhám a chci pomáhat.
Varianty opatření dle stupňů podpory
Karta žáka je typickým dokumentem, jehož využití není závislé na stupni potřebné podpory. Je využitelná u všech žáků, včetně intaktních.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
1. Profil na jednu stránku ve škole. Rytmus, o. s., 2012. ISBN 978-80-903598-8-8.