Podávání medikace
- Podpora sociální a zdravotní
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák má lékařem indikovánu medikaci, jejíž nepodání ve školním prostředí (v rámci denního režimu) by mu mohlo přivodit zdravotní komplikace, případně ohrožení životních funkcí.
Popis opatření
V čem spočívá
Opatření spočívá v podávání medikace v průběhu vzdělávacího procesu dle potřeb dítěte. Medikace je podávána buď pravidelně, nebo v akutních případech.
Čemu pomáhá
- zajištění možnosti pravidelného docházení žáka do školního zařízení;
- zajištění klidného průběhu vzdělávání a eliminaci problémového chování;
- v akutních případech (astmatický, epileptický záchvat apod.) jde o záchranu života dítěte.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Opatření aplikujeme v souladu s potřebami konkrétního žáka dle doporučení odborného lékaře a na žádost zákonného zástupce. Škola a zákonný zástupce dítěte sepíší smlouvu, ve které je uvedeno přesné dávkování léků a doba jejich podání dle písemného vyjádření odborného lékaře. Zákonný zástupce dbá na pravidelné doplňování léků v jejich originálním balení. Pokud dojde ke změnám medikace, neprodleně o této skutečnosti informuje pedagoga, zároveň mu předá lékařskou zprávu, ve které je změna medikace a její dávkování uvedeno. Vedoucí pracovník školy pověří zodpovědnou osobu (současně i další osobu, která v době nepřítomnosti zajišťuje podávání léků), která bude léky podávat a která zodpovídá za jejich bezpečné a správné skladování, případně sleduje jejich respirační dobu. V rámci smlouvy mezi školou a zákonným zástupcem a na základě písemné zprávy odborného lékaře jsou definovány časy podávání a dávkování medikace.
Na co klást důraz
- Na zajištění bezpečnosti a zdraví žáků.
Rizika
- nedodání léků zákonným zástupcem, a tím znemožnění jejich podání.
- nepodání léků či nepřítomnost osoby zajišťující jejich podávání.
- podcenění bezpečného skladování léků.
- neochota k sepsání smlouvy ze strany školy nebo zákonného zástupce.
Varianty opatření dle stupňů podpory
Stupně 1–5
Podpůrné opatření je realizováno v souladu s individuálními potřebami konkrétního žáka.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80 -7367-475-5.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. et al. Metodika práce se žákem s PAS. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3309-7.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. et al. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s PAS. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3377-6.
- SCHOPLER, E.; MESIBOV, G. B. Autistické chování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-133-9.
- THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-091-7.