KARTY PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ
V kapitole 4 jsou za sebou řazeny karty (popisy) jednotlivých podpůrných opatření. Ty jsou rozděleny do 10 oblastí. V každé oblasti jsou karty opatření pro snazší orientaci očíslovány. Číslování je jednotné pro všechny dílčí katalogy. Pod stejným číselným označením nalezne čtenář ve všech katalozích stejné opatření, které se liší specifikací pro určitou cílovou skupinu žáků. Obsazenost kartami podpůrných opatření není ve všech oblastech dílčího katalogu rovnoměrná. V oblastech typických pro podporu žáků se sociálním znevýhodněním je uvedeno více podpůrných opatření (např. oblast intervence nebo práce s třídním kolektivem). V těchto částech katalogu jsou k jedné hlavní kartě podpůrného opatření rozpracovány dílčí podkarty, ve kterých jsou důležitá témata popsána více do hloubky. V jiných oblastech jsou zpracovány jen hlavní karty podpůrných opatření (např. didaktické pomůcky, podpora sociální a zdravotní). V číselné řadě také naleznete některé položky prázdné, protože v ostatních katalozích jsou pod nimi uvedena podpůrná opatření, která se k podpoře cílové skupiny žáků se sociálním znevýhodněním nevztahují.
Pro snazší orientaci jsou v záhlaví každé karty opatření popsány projevy žáka, na které opatření reaguje. Je však třeba zdůraznit, že projevy každého žáka jsou individuální. V rámci diagnostiky potřeb žáka se nezaměřujeme pouze na nedostatky, oslabení či dílčí deficity, stejně tak důležité je poznávat a rozvíjet žákovy vlohy, nadání a silné stránky. Každý žák je jedinečný a jedinečná je i jeho cesta k dosahování cílů vzdělávání.
Mnohá podpůrná opatření uvedená v tomto katalogu lze využít k podpoře širšího okruhu žáků, protože mají především preventivní charakter a jejich aplikace může podpořit všechny žáky v rozvoji jejich vzdělávacího potenciálu. Řada opatření také cílí na podporu kladných vztahů mezi žáky, pozitivního klimatu celé školy a jejího zapojení do širší komunity. Aplikace mnohých didakticky zaměřených opatření, jako je kooperativní výuka, diferenciace výukových metod či didaktických cílů, je přínosná pro všechny žáky. Věříme, že bude inspirativní pro všechny učitele, kteří usilují o aktivní zapojení žáků a hledají cesty, jak nejlépe rozvíjet všechny žáky ve třídě. Vnímání diverzity (vzdělávacích potřeb, schopností, osobností a mnoha dalších charakteristik) jednotlivců uvnitř žákovského kolektivu učitele nutně vede k individualizaci a diferenciaci vzdělávacích přístupů i k podpoře spolupráce mezi žáky. Z těchto základních principů inkluzivní pedagogiky vychází většina uvedených podpůrných opatření. Jejich uplatnění je jednou z klíčových podmínek úspěšné aplikace podpůrných opatření uvedených v tomto katalogu. Při aplikaci podpůrných opatření je také třeba klást velký důraz na vlastní aktivitu žáků v procesu učení a formování vztahů v kolektivu třídy, celé školy a zahrnutí rodičů jako plnohodnotných partnerů podílejících se na rozvoji vzdělávacího potenciálu žáků.
Podkapitoly:
- 4.1 OBLAST PODPORY Č. 1: ORGANIZACE VÝUKY
- 4.2 OBLAST PODPORY Č. 2: MODIFIKACE VYUČOVACÍCH METOD A FOREM
- 4.3 OBLAST PODPORY Č. 3: INTERVENCE
- 4.4 OBLAST PODPORY Č. 4: POMŮCKY
- 4.5 OBLAST PODPORY Č. 5: ÚPRAVA OBSAHU VZDĚLÁVÁNÍ
- 4.6 OBLAST PODPORY Č. 6: HODNOCENÍ
- 4.7 OBLAST PODPORY Č. 7: PŘÍPRAVA NA VÝUKU
- 4.9 OBLAST PODPORY Č. 9: PRÁCE S TŘÍDNÍM KOLEKTIVEM
- 4.8 OBLAST PODPORY Č. 8: PODPORA SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ
- 4.10 OBLAST PODPORY Č. 10: ÚPRAVA PROSTŘEDÍ