Snížení počtu žáků ve třídě
- Organizace výuky
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák není samostatný.
- Žák má poruchy pozornosti a aktivity.
- Žák má přidružené zdravotní znevýhodnění.
- Ve třídě je vzděláváno více žáků se zdravotním postižením.
Popis opatření
V čem spočívá
Toto podpůrné opatření spočívá ve snížení počtu žáků ve třídě běžné školy, kde se vzdělává žák se zdravotním postižením. V praxi je postup takový, že záleží na zřizovateli školy, zda vyhoví žádosti ředitele školy a povolí snížení počtu žáků ve třídě, kde se vzdělává žák se zdravotním postižením.
Pozn.: Počty žáků ve školách, třídách samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením se řídí § 10 vyhlášky č. 73/2005 Sb., ve znění vyhlášky č. 103/2014 Sb. s účinností k 1. 9. 2014. Třída, oddělení a studijní skupina zřízená pro žáky se zdravotním postižením má nejméně 6 a nejvíce 14 žáků, u žáků s těžkým zdravotním postižením 4–6 žáků.
Čemu pomáhá
- Navýšení potřebné individuální podpory pedagoga žákovi ve výuce.
- Optimalizaci průběhu individuální integrace či vzdělávání.
- Zlepšují se školní výkony žáka, žák dělá významnější pokroky.
- Umožnění práce v malém kolektivu, který žákovi více vyhovuje.
- Větší soudržnosti kolektivu, posílení sociálních vazeb.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Ředitel školy zažádá zřizovatele o povolení snížení počtu žáků ve třídě, kde se vzdělává žák se zdravotním postižením. Finanční prostředky potřebné na toto opatření uvolní ředitel školy buď ze svého rozpočtu, nebo zažádá zřizovatele o dotaci.
Rizika
Nedostatek finančních prostředků.
Varianty opatření dle stupňů podpory
Stupeň 1
V tomto stupni se neaplikuje.
Stupeň 2
V tomto stupni se neaplikuje.
Stupeň 3
V tomto stupni lze v odůvodněných případech snížit počet žáků ve třídě běžné školy pro optimální průběh individuální integrace žáka se zdravotním postižením. Máme tak více prostoru k poskytování potřebné podpory žákovi.
Stupeň 4
Žák se vzdělává v režimu speciálního školství. Třída, oddělení a studijní skupina pro žáky s těžkým zdravotním postižením má nejméně 4 a nejvíce 6 žáků. Naplněnost třídy s ohledem na speciální vzdělávací potřeby žáků je plně v kompetenci ředitele školy.
Stupeň 5
Totožné s podporou dle stupně 4.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
1. Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění vyhlášky č. 103/2014 Sb. s účinností ke dni 1. 9. 2014.
2. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění.