Úprava režimu výuky (časová, místní)
- Organizace výuky
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák má problémy v oblasti pozornostních funkcí.
- Žák má deficity v oblasti smyslového vnímání.
- Žák trpí úzkostnými projevy.
- Žák má poruchy aktivity.
- Žák má nutkavé chování.
- U žáka se projevuje zvýšená nebo atypická emoční reaktivita.
Popis opatření
V čem spočívá
Toto opatření spočívá v časové úpravě režimu výuky, která přispěje k eliminaci některých problémů žáka vyplývajících z deficitů základní či přidružené diagnózy (hypersenzitivita na zvukové podněty, porucha aktivity a pozornosti, úzkostné projevy, nutkavé chování apod.) a pomáhá mu zvládat organizační stránku vzdělávání (např. dřívější či pozdější příchod do školy kvůli snížení hluku a chaosu v šatnách, který žákovi s autismem, případně s některými psychickými poruchami a onemocněními, vadí a navozuje problémové chování; odcházení z poslední vyučovací hodiny na oběd o 10 minut dříve, aby žák v klidu zvládl organizační stránku stravování i vlastní jídlo). K místní úpravě režimu výuky přistupujeme v případě, kdy žák bez této úpravy selhává ve zvládání organizační stránky vzdělávání (např. dítě využívá WC pro pedagogy, pomůcky má uloženy ve vlastní poličce, stravuje se ve třídě, odchází s asistentem pedagoga z hodin chemie, když probíhají chemické pokusy, na tělesnou výchovu se převléká v kabinetu nebo ve třídě).
Čemu pomáhá
- eliminaci nepřiměřených projevů chování;
- snížení výskytu problémového chování;
- zvyšování funkčnosti žáka při zvládání organizační stránky vzdělávání.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Opatření je aplikováno na základě informací, které pedagog získá od poradenských pracovníků či rodičů dítěte nebo je sám odhalí v průběhu vzdělávacího procesu. V souladu s tím pedagog zavádí organizační změny ve výuce, které korespondují s konkrétními problémy žáka. Některá konkrétní opatření je třeba konzultovat s vedením školy, případně s dalšími pedagogy či rodiči (např. využití WC pro pedagogy, dřívější odchod z výuky, pozdější příchod do školy).
Na co klást důraz
- na identifikaci příčin nepřiměřených reakcí a specifického chování;
- na týmovou spolupráci.
Rizika
- nerozpoznání příčin problémového chování nebo nefunkčnosti dítěte v určitých situacích;
- problém s vlastní realizací opatření (nemožnost zajistit časové nebo místní změny ve výuce).
Varianty opatření dle stupňů podpory
Stupeň 1
Žák potřebuje jen drobné úpravy v časové a místní organizaci tak, aby byl schopný samostatně zvládnout organizaci výuky (např. označení místa v šatně, vytvoření prostoru pro pomůcky ve třídě).
Stupeň 2
Žák vyžaduje výraznější úpravy v časové a místní organizaci tak, aby byl schopný samostatně zvládnout organizaci výuky (např. přichází dříve či později do školy, aby se v šatně vyhnul hluku a chaosu, ale nenarušuje to včasný příchod do první vyučovací hodiny; na TV se převléká v šatně s ostatními na předem upraveném místě). Po provedení těchto úprav je samostatný.
Stupeň 3
Žák potřebuje výrazné úpravy v časové a místní organizaci (např. do školy přichází později, aby se v šatně vyhnul hluku a chaosu, což narušuje jeho včasný příchod do první vyučovací hodiny; na TV se převléká v kabinetu mimo kolektiv třídy; na oběd odchází dříve z poslední vyučovací hodiny, jedná-li se o dítě v MŠ, stravuje se dříve, aby se vyhnulo hluku a chaosu, který je spojen s přítomností více dětí, resp. žáků). Za těchto podmínek potřebuje k samostatnému zvládání organizační stránky vzdělávacího procesu mírný dohled pedagoga.
Stupeň 4
Závažnost deficitu snižuje funkční schopnosti žáka do takové míry, že mu brání účastnit se vzdělávacího procesu, a přes úpravy časové i místní organizace výuky je dosaženo jen částečného řešení problému. Žák není ani přes stanovená opatření zcela samostatný, vyžaduje dohled a občasnou dopomoc. Na řešení problémových situací se podílejí pracovníci školského poradenského zařízení. Za těchto podmínek žák zvládne organizační stránku vzdělávacího procesu natolik, že se zúčastní větší části vzdělávání.
Stupeň 5
Závažnost deficitu brání žákovi účastnit se vzdělávacího procesu a i přes úpravy časové i místní organizace výuky jsou problémy žáka eliminovány jen částečně. Žák není ani přes stanovená opatření samostatný a vyžaduje stálý dohled a stálou dopomoc. Na řešení se podílejí pracovníci školského poradenského zařízení. Pokud žákovi nepomůže k organizačnímu zvládnutí vzdělávacího procesu stálý dohled a dopomoc pedagoga, je třeba ve větší míře přistoupit na individuální práci.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
1. BĚLOHLÁVKOVÁ, L.; VOSMIK, M. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-687-2.
٢. ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. et al. Tvorba individuálních vzdělávacích plánů pro děti s poruchou autistického spektra (metodický materiál). Praha: IPPP, 2006.
ISBN 80-86856-17-8.
٣. ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Vzdělávání žáků s PAS ve střední škole. Praha: IPPP, 2007. ISBN 978-80-86856-62-9.
٤. ČADILOVÁ, V.; JŮN, H.; THOROVÁ, K. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a autismem. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2.
٥. ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. et al. Metodika práce se žákem s PAS. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3309-7.
٦. ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. et al. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s PAS. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3377-6.
7. GEISLEROVÁ, K. Organizační formy práce při vzdělávání žáků s autismem. Brno: ZŠ, Brno, Štolcova, 2014. ISBN 978-80-7392-215-3.