Úprava rozsahu a obsahu učiva
- Úpravy obsahu vzdělávání
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- U žáka se projevují obtíže v oblasti sociálního chování a emočního prožívání.
- U žáka je narušena oblast kognitivních funkcí, má nerovnoměrný vývojový profil.
- U žáka se objevují důsledky narušení v oblasti jazyka a jazykové komunikace.
- U žáka se projevuje porucha aktivity a pozornosti.
- Žák má specifické poruchy učení.
- Žák má vývojovou poruchu řeči.
- Žák má vývojovou poruchu motorických funkcí.
- Žák je nedostatečně vnitřně motivován ke vzdělávání nebo motivaci ztratil vlivem časté neúspěšnosti při plnění zadaných úkolů.
- U žáka se projevují odlišnosti ve smyslovém vnímání.
- Žák není schopen v důsledku oslabení v oblasti představivosti a narušení exekutivních funkcí plnit obsah vzdělávání v celém rozsahu.
- Žák má potíže v oblasti imitace.
- Žák má obtíže s aplikací a generalizací.
Popis opatření
V čem spočívá
Opatření spočívá v redukci nároků na vzdělávání žáka, která se promítá do obsahu i rozsahu učiva dle individuálních možností a schopností dítěte. Opatření může být realizováno na omezenou dobu (podle aktuálního zdravotního stavu).
Čemu pomáhá
- úspěšnému zvládání vzdělávacího procesu prostřednictvím redukce obsahu a rozsahu učiva u žáka, u něhož úroveň kognitivních schopností a deficity plynoucí z jeho základní diagnózy neumožňují naplňovat požadavky školního vzdělávacího plánu v plném rozsahu.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Opatření je aplikováno na základě dlouhodobého selhávání žáka ve výuce a výsledků psychologického či speciálněpedagogického vyšetření. K úpravě rozsahu a obsahu učiva můžeme přistoupit v jednom či více předmětech nebo může být zaměřena jen na určitou oblast konkrétního učiva (např. v rámci výuky matematiky dojde k redukci učiva v geometrii kvůli motorickým problémům žáka při rýsování).
Na co klást důraz
- Pochopení problému pedagogem, který se s redukcí učiva u žáka obtížně vyrovnává, protože se mu to jeví jako nespravedlivé vůči ostatním žákům.
Rizika
- nepřistoupení na redukci učiva, žák opakovaně selhává a buduje si negativní vztah ke škole.
- redukce učiva nepostihne správný obsah nebo přiměřený rozsah.
Varianty opatření dle stupňů podpory
Stupeň 1
U žáka nedochází k úpravě obsahu a rozsahu učiva. V ojedinělých případech pedagog v hodnocení zohledňuje dílčí nedostatky ve zvládání učiva, které jsou způsobeny mírnými deficity plynoucími ze základních či přidružených diagnóz (např. deficity v představivosti způsobují, že žákova kresba je obsahově chudší, mírná porucha motorických funkcí způsobuje, že písmo je méně úpravné nebo že žák nezvládne rýsovat s naprostou přesností, mírné deficity v pragmatické rovině jazyka se projevují v písemném projevu a působí zvláštně volbou tématu, použitým výrazivem a formulacemi).
Stupeň 2
U žáka se sníženými kognitivními schopnostmi může dojít k úpravě obsahu a rozsahu učiva, pokud je vzděláván v běžné základní škole, a to prostřednictvím individuálního vzdělávacího plánu. Žáci s dobrými intelektovými schopnostmi mohou mít upraven obsah a rozsah učiva v souvislosti s deficity, které jsou dány základní diagnózou a přidruženými poruchami. Pedagog upravuje obsah i rozsah učiva s ohledem na psychologické a speciálněpedagogické vyšetření (např. žák v důsledku vývojové poruchy řeči smíšeného typu čte jednodušší texty, učivo naukových předmětů je upraveno a redukováno tak, aby jej žák pochopil).
Stupeň 3
Žák se sníženými kognitivními schopnostmi má upraven obsah a rozsah učiva prostřednictvím individuálního vzdělávacího plánu. Žáci s dobrými intelektovými schopnostmi mají upraven obsah a rozsah učiva v souvislosti se závažnějšími deficity, které plynou ze základních a přidružených diagnóz. Pedagog upravuje obsah i rozsah učiva prostřednictvím individuálního vzdělávacího plánu v předmětech, ve kterých žák selhává (např. žák se závažnější poruchou motorických funkcí se učí psát tiskacím písmem, žákovi se závažnějším deficitem v porozumění řeči jsou zadávány jednodušší slovní úlohy v matematice apod.).
Stupeň 4
Žákovi je v důsledku závažného intelektového handicapu a deficitů plynoucích ze základní diagnózy a přidružených poruch a onemocnění upravován obsah i rozsah učiva prostřednictvím individuálního vzdělávacího plánu. Žák je částečně vzděláván individuálně s podporou asistenta pedagoga.
Stupeň 5
Žák s těžkým intelektovým handicapem a s deficity plynoucími ze základní diagnózy a přidružených poruch a onemocnění má upraven obsah i rozsah učiva prostřednictvím individuálního vzdělávacího plánu. Žák je po většinu doby vyučování vzděláván individuálně s podporou asistenta pedagoga.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. et al. Edukačně hodnotící profil žáka s poruchou autistického spektra (8–15 let). Praha: IPPP, 2005. ISBN 80-86856-12-7.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. et al. Tvorba individuálních vzdělávacích plánů pro děti s poruchou autistického spektra (metodický materiál). Praha: IPPP, 2006. ISBN 80-86856-17-8.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-367-475-5.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. et al. Metodika práce se žákem s PAS. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3309-7.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. et al. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s PAS. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3377-6.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. et al. Edukačně hodnotící profil žáka s poruchou autistického spektra (do 7 let). 3. vyd. Praha: APLA Praha, střední Čechy, o. s., 2012. ISBN 978-80-86856-32-2.