Obohacování učiva
- Úpravy obsahu vzdělávání
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák disponuje specifickými dovednostmi v určitých vzdělávacích oblastech.
- Žák má výrazný zájem o některé oblasti, kterými se zabývá.
- Žák ulpívá na zájmech a tématech (obtížná odklonitelnost).
- Žák je motivován k výkonu jiných činností uplatňováním svých zájmů.
Popis opatření
V čem spočívá
Opatření spočívá v přiměřeném rozšiřování základního učiva dle individuálních možností a schopností žáka.
Čemu pomáhá
- rozvoji žáka v souladu s jeho schopnostmi;
- rozvíjet vědomosti a dovednosti z různých oblastí;
- podporovat zájmy dítěte a jeho motivaci k učení;
- v profesní orientaci žáků.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Opatření je aplikováno na základě psychologického či speciálněpedagogického vyšetření, které prokáže celkové nebo v určité oblasti mimořádné schopnosti a dovednosti, které je možné rozvíjet nad rámec příslušného školního vzdělávacího programu. Toto opatření může pedagog zavést i v případě, že u dítěte shledá určitý specifický zájem, který je možný v rámci vzdělávacího procesu dále rozvíjet a současně může být motivací k výkonu dalších činností spojených se vzděláváním.
Na co klást důraz
- Důsledné respektování individuálních možností a schopností konkrétního žáka.
Rizika
- výrazné ulpívání na určitém zájmu na úkor dalšího vzdělávání.
- přeceňování schopností žáka, které může vést k přetěžování a jednostrannému rozvoji dovedností.
- nerespektování doporučení školského poradenského zařízení ze strany pedagogů, na druhé straně jeho nedostatečná podpora směrem k pedagogům.
Varianty opatření dle stupňů podpory
Stupeň 1
Pedagog rozšiřuje obsah učiva v jednom či více předmětech dle schopností dítěte (např. pedagog zadává navíc pracovní listy a studijní materiály, nechá žáka připravit referát, projekt). Při zadávání i kontrole uplatňuje pedagog individuální přístup, učivo navíc s ním probírá, konzultuje a posiluje jeho zájem o učení se novým dovednostem.
Stupeň 2
Pedagog rozšiřuje obsah učiva dle schopností a zájmu dítěte zejména v oblastech, o které dítě projevuje zvýšený zájem. Tím, že pedagog sdílí se žákem jeho zájem, ho rozvíjí, posiluje jeho motivaci k docházce do školy. Pedagog může umožnit žákovi prezentovat znalosti a vědomosti z oblasti určitého zájmu před třídním kolektivem, čímž posiluje postavení žáka v kolektivu.
Stupeň 3
Neaplikuje se.
Stupeň 4
Neaplikuje se.
Stupeň 5
Neaplikuje se.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Specifika výchovy, vzdělávání a celoživotní podpory lidí s Aspergerovým syndromem. Praha: IPPP, 2006. ISBN 80-86856-20-8.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Vzdělávání žáků s PAS ve střední škole. Praha: IPPP, 2007. ISBN 978-80-86856-62-9.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Specifika vzdělávání dětí, žáků a studentů s Aspergerovým syndromem. Praha: IPPP, 2007. ISBN 978-80-86856-36-0.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. et al. Metodika práce se žákem s PAS. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3309-7.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. et al. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s PAS. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3377-6.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Rozvoj sociálních dovedností u dětí s autismem. Praha: Pasparta, 2013. ISBN 978-80-905576-2-8.
- THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-091-7.