Rozložení učiva z důvodu těžkého deficitu
- Úpravy obsahu vzdělávání
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák je nezralý pro zahájení školní docházky (nedostatečná úroveň komunikace – malá slovní zásoba v mluvené řeči nebo ve znakovém jazyce; v oblasti grafomotoriky; emocionální a sociální nevyzrálost; v oblasti matematických představ). Absence docházky dítěte s těžkým sluchovým postižením do předškolního zařízení a z ní vyplývající výrazný deficit ve vědomostech nezbytných pro zahájení školní docházky.
- Žák nesplňuje požadavky stanovené rámcovým vzdělávacím programem (RVP) a individuálním vzdělávacím plánem (IVP) v průběhu vzdělávání na ZŠ nebo SŠ.
- Výrazný deficit ve vědomostech žáka nezbytných pro zahájení školní docházky.
- Žák má potíže s osvojením mnoha nových pojmů v odborných předmětech.
- Komunikační bariéra žáka.
- Žákovy zdravotní potíže znemožňují účastnit se vyučování nebo vyžadují sníženou míru zátěže.
Popis opatření
V čem spočívá
Rozvolnění učiva se doporučuje u těch žáků, kteří z důvodu těžkého sluchového postižení či postižení více vadami nebo jiných zdravotních problémů nejsou schopni zvládnout učivo stanovené rámcovým vzdělávacím programem (RVP) v příslušném období. Základním problémem ve vzdělávání žáků s těžkým sluchovým postižením je omezení přísunu informací (podnětová – zejména jazyková – deprivace), což se projevuje malou slovní zásobou a potížemi v oblasti komunikace. Proto je nutný odlišný přístup např. i při hodnocení školní zralosti, neboť u nich nelze provádět verbální testy založené na porozumění česky mluvené řeči, které by je značně znevýhodňovaly. Opatření spočívá v zajištění pozvolného nárůstu vzdělávacích nároků, což se historicky ukázalo velmi přínosné.
Čemu pomáhá
- Zajistíme delší čas pro osvojení základních dovedností pro zahájení školní docházky.
- Prodloužíme čas pro úpravu výslovnosti a rozvoj komunikačních dovedností.
- Prodloužíme dobu nutnou k nácviku čtení a psaní (malá slovní zásoba, výuka českého jazyka jako jazyka cizího) – rozvolnění učiva prvních dvou ročníků ZŠ do třech.
- Zajistíme delší čas na osvojení těch znalostí a dovedností, na něž navazuje další učivo.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Odklad školní docházky je možný pouze na základě vyšetření školského poradenského zařízení (ŠPZ) a na doporučení lékaře nebo klinického psychologa. Rozvolnění učiva na ZŠ a SŠ umožňuje školský zákon, žák je vzděláván podle individuálního vzdělávacího plánu (IVP), kde je rozvolnění upřesněno.
Na co klást důraz
- Respektovat doporučení školského poradenského zařízení.
Rizika
- Souvisejí s financemi na žáka v posledním (desátém) ročníku školní docházky.
Ilustrační příklad
Chlapec s těžkým postižením sluchu nenavštěvoval předškolní zařízení, je po odkladu školní docházky a na žádost rodičů je individuálně integrován v první třídě ZŠ. Má přiděleného asistenta pedagoga se základní znalostí znakového jazyka. Protože sám v komunikaci používá jen přirozené posunky a slovní zásoba mluvené řeči čítá jen málo slov, je nutné, aby se kromě učiva první třídy naučil mnohé z dovedností předškolního věku, ale také efektivně komunikovat prostřednictvím tzv. totální komunikace, která v sobě zahrnuje odezírání, prstovou abecedu, mluvenou i znakovou řeč. V českém jazyce se odlišným způsobem vyučuje čtení s porozuměním. Výhodné je zde kopírovat školní vzdělávací program ZŠ pro sluchově postižené, který vychází z rámcového vzdělávacího programu, ale učivo prvních dvou ročníků je rozděleno do tří let a používají se odlišné metody a formy práce. Zde by bylo vhodné uvažovat o druhém učiteli – speciálním pedagogovi, který by používal při práci se žákem speciálněpedagogické postupy a metody práce, a to v naukových předmětech. V ostatních předmětech je na místě pomoc asistenta pedagoga.
Varianty opatření dle stupňů podpory
Stupně 1–2
MŠ
U dětí předškolního věku:
- Odložení povinné školní docházky (OŠD).
- Doporučuje školské poradenské zařízení (SPC pro SP) na základě komplexního (speciálněpedagogického a psychologického) vyšetření.
- Důvodem je nezralost pro zahájení povinné školní docházky, a to zejména v oblasti jazykových kompetencí v českém jazyce.
V době odložení školní docházky se doporučuje:
- Procvičování fonematického sluchu – diferenciace párových hlásek, zvukově podobných slov.
- Nácvik diferenciace první hlásky ve slově.
- Vytleskávání slabik.
- Cvičení sluchové paměti.
- Rozvíjení multisenzoriálního vnímání, zrakové percepce – procvičování pravolevé orientace na ploše i v prostoru, rozlišování odlišností mezi dvěma obrázky.
- Procvičování pojmů stejný x jiný, méně x více, první x poslední.
- Rozvíjení grafomotoriky a vizuomotorické koordinace.
- Procvičování předložkových vazeb.
- Vytváření matematických představ.
- Upevňování samostatnosti a pracovních návyků.
- Utváření sociálních dovedností.
- Procvičování logických posloupností.
- Nácvik odezírání.
- Rozvoj komunikačních dovedností – reakce na běžné otázky, rozvíjení slovní zásoby.
Stupně 3–5
ZŠ, SŠ
- Aplikujeme na základě doporučení a pod metodickým vedením školského poradenského zařízení.
- Podle upraveného vzdělávacího programu se mohou vzdělávat žáci zpravidla v předmětech český jazyk a cizí jazyk. Je možno využít úpravy podle školního vzdělávacího programu (ŠVP) ZŠ pro sluchově postižené.
- V ostatních případech je rozvolnění učiva stanoveno v IVP – dle doporučení SPC pro SP.
- Některé maturitní obory pro sluchově postižené jsou pětileté.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
1. POTMĚŠIL, M. a kol. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. 138 s. ISBN 978-80-244-3310-3.
2. POTMĚŠIL, M. a kol. Katalog posuzování speciálních vzdělávacích potřeb. II. část (diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením). Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3053-9.
3. POTMĚŠIL, M. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Fortuna, 1999. 72 s. ISBN 80-7168-744-8.
4. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).