Katalog podpůrných opatření

4.5.3

Rozložení učiva z důvodu těžkého deficitu

  • Jana Barvíková
Oblast podpory:
  • Úpravy obsahu vzdělávání
Cílové skupiny:
  • ZŠ - 1. stupeň
  • ZŠ - 2. stupeň


Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje

  • Žák je nezralý pro zahájení školní docházky (nedostatečná úroveň komunikace – malá slovní zásoba v mluvené řeči nebo ve znakovém jazyce; v oblasti grafomotoriky; emocionální a sociální nevyzrálost; v oblasti matematických představ). Absence docházky dítěte s těžkým sluchovým postižením do předškolního zařízení a z ní vyplývající výrazný deficit ve vědomostech nezbytných pro zahájení školní docházky.
  • Žák nesplňuje požadavky stanovené rámcovým vzdělávacím programem (RVP) a individuálním vzdělávacím plánem (IVP) v průběhu vzdělávání na ZŠ nebo SŠ.
  • Výrazný deficit ve vědomostech žáka nezbytných pro zahájení školní docházky.
  • Žák má potíže s osvojením mnoha nových pojmů v odborných předmětech.
  • Komunikační bariéra žáka.
  • Žákovy zdravotní potíže znemožňují účastnit se vyučování nebo vyžadují sníženou míru zátěže.

Popis opatření

V čem spočívá

Rozvolnění učiva se doporučuje u těch žáků, kteří z důvodu těžkého sluchového postižení či postižení více vadami nebo jiných zdravotních problémů nejsou schopni zvládnout učivo stanovené rámcovým vzdělávacím programem (RVP) v příslušném období. Základním problémem ve vzdělávání žáků s těžkým sluchovým postižením je omezení přísunu informací (podnětová – zejména jazyková – deprivace), což se projevuje malou slovní zásobou a potížemi v oblasti komunikace. Proto je nutný odlišný přístup např. i při hodnocení školní zralosti, neboť u nich nelze provádět verbální testy založené na porozumění česky mluvené řeči, které by je značně znevýhodňovaly. Opatření spočívá v zajištění pozvolného nárůstu vzdělávacích nároků, což se historicky ukázalo velmi přínosné.

Čemu pomáhá

  • Zajistíme delší čas pro osvojení základních dovedností pro zahájení školní docházky.
  • Prodloužíme čas pro úpravu výslovnosti a rozvoj komunikačních dovedností.
  • Prodloužíme dobu nutnou k nácviku čtení a psaní (malá slovní zásoba, výuka českého jazyka jako jazyka cizího) – rozvolnění učiva prvních dvou ročníků ZŠ do třech.
  • Zajistíme delší čas na osvojení těch znalostí a dovedností, na něž navazuje další učivo.

Aplikace opatření a specifikace podmínek

Odklad školní docházky je možný pouze na základě vyšetření školského poradenského zařízení (ŠPZ) a na doporučení lékaře nebo klinického psychologa. Rozvolnění učiva na ZŠ a SŠ umožňuje školský zákon, žák je vzděláván podle individuálního vzdělávacího plánu (IVP), kde je rozvolnění upřesněno.

Na co klást důraz

  • Respektovat doporučení školského poradenského zařízení.

Rizika

  • Souvisejí s financemi na žáka v posledním (desátém) ročníku školní docházky.

Ilustrační příklad

Chlapec s těžkým postižením sluchu nenavštěvoval předškolní zařízení, je po odkladu školní docházky a na žádost rodičů je individuálně integrován v první třídě ZŠ. Má přiděleného asistenta pedagoga se základní znalostí znakového jazyka. Protože sám v komunikaci používá jen přirozené posunky a slovní zásoba mluvené řeči čítá jen málo slov, je nutné, aby se kromě učiva první třídy naučil mnohé z dovedností předškolního věku, ale také efektivně komunikovat prostřednictvím tzv. totální komunikace, která v sobě zahrnuje odezírání, prstovou abecedu, mluvenou i znakovou řeč. V českém jazyce se odlišným způsobem vyučuje čtení s porozuměním. Výhodné je zde kopírovat školní vzdělávací program ZŠ pro sluchově postižené, který vychází z rámcového vzdělávacího programu, ale učivo prvních dvou ročníků je rozděleno do tří let a používají se odlišné metody a formy práce. Zde by bylo vhodné uvažovat o druhém učiteli – speciálním pedagogovi, který by používal při práci se žákem speciálněpedagogické postupy a metody práce, a to v naukových předmětech. V ostatních předmětech je na místě pomoc asistenta pedagoga.

Varianty opatření dle stupňů podpory

Stupně 1–2

U dětí předškolního věku:

  • Odložení povinné školní docházky (OŠD).
  • Doporučuje školské poradenské zařízení (SPC pro SP) na základě komplexního (speciálněpedagogického a psychologického) vyšetření.
  • Důvodem je nezralost pro zahájení povinné školní docházky, a to zejména v oblasti jazykových kompetencí v českém jazyce.

V době odložení školní docházky se doporučuje:

  • Procvičování fonematického sluchu – diferenciace párových hlásek, zvukově podobných slov.
  • Nácvik diferenciace první hlásky ve slově.
  • Vytleskávání slabik.
  • Cvičení sluchové paměti.
  • Rozvíjení multisenzoriálního vnímání, zrakové percepce – procvičování pravolevé orientace na ploše i v prostoru, rozlišování odlišností mezi dvěma obrázky.
  • Procvičování pojmů stejný x jiný, méně x více, první x poslední.
  • Rozvíjení grafomotoriky a vizuomotorické koordinace.
  • Procvičování předložkových vazeb.
  • Vytváření matematických představ.
  • Upevňování samostatnosti a pracovních návyků.
  • Utváření sociálních dovedností.
  • Procvičování logických posloupností.
  • Nácvik odezírání.
  • Rozvoj komunikačních dovedností – reakce na běžné otázky, rozvíjení slovní zásoby.

Stupně 3–5

ZŠ, SŠ

  • Aplikujeme na základě doporučení a pod metodickým vedením školského poradenského zařízení.
  • Podle upraveného vzdělávacího programu se mohou vzdělávat žáci zpravidla v předmětech český jazyk a cizí jazyk. Je možno využít úpravy podle školního vzdělávacího programu (ŠVP) ZŠ pro sluchově postižené.
  • V ostatních případech je rozvolnění učiva stanoveno v IVP – dle doporučení SPC pro SP.
  • Některé maturitní obory pro sluchově postižené jsou pětileté.

Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura

1. POTMĚŠIL, M. a kol. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. 138 s. ISBN 978-80-244-3310-3.

2. POTMĚŠIL, M. a kol. Katalog posuzování speciálních vzdělávacích potřeb. II. část (diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením). Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3053-9.

3. POTMĚŠIL, M. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Fortuna, 1999. 72 s. ISBN 80-7168-744-8.

4. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).