4.1.1
Úprava režimu výuky (časová a místní)
Oblast podpory:
- Organizace výuky
Cílové skupiny:
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák je zvýšeně unavitelný nebo bývá často unavený (nedostatek spánku, nekvalitní spánek).
- Žák má sníženou schopnost koncentrace pozornosti.
- Žák má nízkou vnitřní motivaci k učení.
- U žáka se projevuje oslabení kognitivního výkonu.
- Žák je úzkostný v sociálním kontaktu.
- Žák nerozumí částečně nebo úplně vyučovacímu jazyku.
- Žák je nesamostatný.
- Žák odmítá pracovat ve výuce.
- Žák projevuje zvýšenou emoční reaktivitu.
Popis opatření
V čem spočívá
Z hlediska prostorového uspořádání opatření spočívá ve využití možnosti uspořádat nábytek v místnosti podle aktuální potřeby žáků nebo záměrů pedagoga, v možnosti vytvořit další pracovní místo pro samostatnou práci žáka nebo individuální práci pedagoga, resp. asistenta s žákem nebo práci skupin žáků.
Úprava časového uspořádání vyučování zahrnuje úpravu začátku vyučování, změnu délky vyučovacích jednotek, rozložení dopolední a odpolední výuky a strukturaci činností do kratších časových celků.
Čemu pomáhá
- Respektování individuálního pracovního tempa žáka.
- Prevenci únavy a přetížení zajištěním prostoru pro relaxaci.
- Předcházení únavě a ztrátě koncentrace pozornosti žáků při dlouhé monotónní činnosti.
- Možnosti využít výuku v blocích k projektové, epochové či integrované tematické výuce.
- Posílení vnitřní motivace k učení.
Opatření je detailněji rozpracováno v následujících opatřeních:
1.1.3 Úprava časového uspořádání výuky
1.2 Další pracovní místo pro žáka (ve třídě i mimo třídu)
1.3 Jiné prostorové uspořádání výuky