Snížení počtu žáků ve třídě
- Organizace výuky
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák má sníženou úroveň adaptability.
- U žáka se projevuje nadměrná aktivita.
- Žák má nedostatečně rozvinuté sociální a komunikační kompetence.
- U žáka se projevuje oslabení kognitivního výkonu.
- Žák neuznává autoritu dospělého.
- Žák má sníženou schopnost porozumění.
- Žák nerozumí (úplně nebo částečně) vyučovacímu jazyku.
- Žák nezná kulturní kontext prostředí školy.
- Žák má výkyvy pracovního tempa.
- Žák se odmítá zapojení ve výuce.
- U žáka se projevuje nedostatečná domácí příprava na vyučování.
- Žák má obtíže s navazováním vztahů ve skupině.
- Žák má vysokou absenci ve výuce.
Popis opatření
V čem spočívá
Snížení počtu žáků připadajících na jednoho pedagoga.
Čemu pomáhá
- Individualizaci výuky.
- Přizpůsobení výuky speciálním vzdělávacím potřebám žáků.
- Adaptaci žáků se SVP na kolektiv spolužáků.
- Zlepšení podmínek pro podporu pozitivního třídního klimatu.
- Předchází předčasnému odchodu ze vzdělávacího systému.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Na jednoho učitele připadá menší počet žáků. Žáci jsou vzděláváni v menších skupinách pod vedením jednoho učitele. Učitel se žákům individuálně věnuje, obsah a forma vyučování jsou přizpůsobené individuálním vzdělávacím potřebám žáků. Učitel připravuje aktivity pro celou skupinu i jednotlivé žáky (např. pro jednotlivé žáky připravuje pracovní listy odpovídající jejich znalostem a dovednostem).
Na co klást důraz
- Vedle individualizované podpory jednotlivých žáků jsou do výuky v dostatečné míře zařazovány aktivity vyžadující kooperaci žáků.
Rizika
- Nedostatečná připravenost učitele na individualizovanou podporu žáků.
- Malý počet žáků pro výuku ve skupinách (či centrech aktivit).
příklad aplikace
Robert je žákem 8. třídy, od počátku školní docházky má potíže s výkyvy ve školní výkonnosti. Během výuky má potíže déle se soustředit, střídají se u něj fáze nadměrné aktivity a pasivity s výrazným útlumem. Robert pochází z velké rodiny, má 5 sourozenců, společně žijí v sociálně vyloučené lokalitě. Rodiče jsou oba nezaměstnaní.
Na doporučení školní psycholožky navštívili rodiče s Robertem neurologa, který diagnostikoval poruchu pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). Robert se vzdělává dále ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Do třídy spolu s ním chodí další 2 chlapci s poruchou chování, 2 zdravotně znevýhodnění žáci a 1 dívka s mentální retardací. V této třídě byl snížen počet žáků na 15. Ve třídě navíc působí asistent pedagoga.
Robert dochází pravidelně na terapii ke školní psycholožce, kde se soustředí na relaxační cvičení a uvolnění tenze. Ve třídě má ve fázích velkého útlumu možnost si odpočinout na vyhrazeném místě (sedacím vaku).
Robert je ve škole spokojený, učitelé zohledňují jeho vzdělávací potřeby a díky sníženému počtu žáků se mohou Robertovi individuálně věnovat a motivovat ho k dosahování lepších výkonů. Za poslední rok se zlepšil Robertův prospěch a chce se hlásit na střední školu.
Varianty opatření dle stupňů podpory
Stupeň 1
Běžný počet žáků ve třídě. Snížení počtu žáků je výlučně v kompetenci ředitele školy, na základě aktuální potřeby. Situaci je vhodné konzultovat s pracovníky školního poradenského pracoviště, v odůvodněných případech i s pracovníky školského poradenského zařízení. Řešením může být např. rozdělení třídy na dvě skupiny alespoň na vybrané předměty (některé hodiny českého jazyka, matematiky); tato možnost je závislá na personálních a prostorových možnostech školy.
Stupeň 2
Snížení počtu žáků realizuje ředitel školy na základě doporučení poradenského zařízení, dle platných právních předpisů.
Stupeň 3
Aplikuje se stejně jako u stupně 2.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
1. HÁJKOVÁ, V; STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. 217 s. ISBN 978-802-4730-707.
2. JUCOVIČOVÁ, D. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami: se specifickými poruchami učení a chování, s mentálním postižením (v MŠ i ZŠ), se sociálním znevýhodněním, z cizojazyčného prostředí. Praha: D + H, 2009. 158 s. ISBN 978-808-7295-007.
3. Jak napsat individuální vzdělávací plán. Metodická příručka. http://zsval.pvskoly.cz/euopvk/jak_napsat_ivp.pdf.