Jiné prostorové uspořádání výuky
- Organizace výuky
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák není schopen soustředit se delší dobu, je snadno vyrušitelný podněty z okolí.
- Žák má vysokou míru unavitelnosti.
- Žák má omezené a narušené funkce vnímání.
- Žák není schopen samostatné práce.
- Žák potřebuje úpravy prostoru z důvodu své omezené mobility.
Popis opatření
V čem spočívá
Uspořádání pracovních míst se řídí aktuálními potřebami výuky, žáků a učitele. Toto opatření výrazně napomáhá žákům získávat vědomosti a dovednosti způsobem odpovídajícím jejich potřebám (uspořádání lavic do půlkruhu apod.).
Čemu pomáhá
- Zkvalitňuje kontakt se žákem.
- Žák má lepší výhled na tabuli.
- Žák má lépe dostupné učební pomůcky.
- Učitel má okamžitou zpětnou vazbu kolektivu.
Aplikace opatření a specifikace
Ve třídě je třeba dbát na takové uspořádání prostor při výuce, které konkrétnímu žákovi se zdravotním postižením (znevýhodněním) vyhovuje. Nemusí jít o uspořádání trvalé, ale může se během výuky měnit tak, jak se mohou měnit potřeby žáka.
Místnost můžeme strukturovat podle potřeb na:
- pracovní zónu (lavice, stolky);
- relaxační zónu;
- zónu pro individuální práci žáků (žáka).
Jiné uspořádání lavic dle potřeby a prostorových možností třídy (půlkruh, řady, stolky pro skupinovou práci) lze využít pro všechny stupně podpory. Vhodně je třeba sestavit zasedací pořádek, který bude respektovat potřeby žáků i učitele.
Možné je strukturovat i prostory specializovaných učeben (pracoviště pro logopedickou péči, pro individuální práci žáka, dílny, kuchyňky, místnost pro terapeutické aktivity, pro fyzioterapii apod.).
Na co klást důraz
- Vždy je třeba dbát na to, aby všichni žáci ve třídě (i intaktní) měli plnohodnotný kontakt s učitelem.
Rizika
- Překážkou je nedostatek prostor ve třídě a omezení bezpečného pohybu po místnosti.
Ilustrační příklad
Příkladem dobré praxe je následující případ: Žák s těžkým tělesným postižením v 1. třídě běžné ZŠ měl problémy se soustředěním, potřeboval častější podporu a pomoc při psaní. Uspořádání lavic do půlkruhu umožnilo učiteli lepší kontakt se žákem a častější zpětnou vazbu.
Cílové skupiny
MŠ, ZŠ 1. stupeň, ZŠ 2. stupeň, SŠ.
Varianty opatření dle stupňů podpory
z hlediska počtu žáků
Stupeň 1
Není potřeba jiného prostorového uspořádání učebny při výuce. Žák má možnost sedět poblíž učitele.
Stupeň 2
V případě potřeby je možné využít jiného prostorového uspořádání učebny a vytvoření dalšího pracovního místa pro žáka v konkrétních předmětech v závislosti na druhu postižení a jeho projevech.
Stupeň 3
Je nutné prostorové uspořádání učebny, které respektuje potřeby žáka s tělesným postižením, často i vytvoření dalšího pracovního místa pro tohoto žáka v konkrétních předmětech v závislosti na druhu postižení a jeho projevech.
Stupeň 4
Žák si může osvojovat vybrané učivo individuálně v prostoru k tomu vyhrazeném. Je možné vytvoření dalšího pracovního místa pro žáka v konkrétních předmětech v závislosti na druhu postižení a jeho projevech.
Stupeň 5
Žák si může osvojovat vybrané učivo individuálně v prostoru k tomu vyhrazeném. Je možné vytvoření dalšího pracovního místa pro žáka v konkrétních předmětech v závislosti na druhu postižení a jeho projevech. Výuka je pouze individuální, v určeném prostředí.