Úprava zasedacího pořádku
- Organizace výuky
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák trpí poruchami pozornosti.
- U žáka je vysoká míra unavitelnosti.
- Žák má problémy v oblasti vizuomotoriky.
- Žák má omezenou schopnost pohybu.
- Žák má problémy s přesuny na bázi tělesného postižení.
Popis opatření
V čem spočívá
Toto opatření spočívá v přizpůsobení zasedacího pořádku aktuálním potřebám žáka s tělesným postižením a v přizpůsobení celkového počtu žáků ve třídě. Úprava zasedacího pořádku je ovlivněna:
- Potřebami konkrétního žáka vycházejícími z jeho speciálních vzdělávacích potřeb (kvalita zrakových funkcí, poruchy pozornosti).
- Stupněm zdravotního postižení (a z něho vyplývajících omezení).
- Záleží i na tom, zda je ve třídě jeden, nebo více žáků s potřebou pedagogické podpory.
- Počtem žáků ve třídě.
Čemu pomáhá
- Žák se po úpravě zasedacího pořádku může lépe soustředit.
- Má vytvořeny optimální podmínky pro svoji práci.
- Je zajištěn kvalitní kontakt s učitelem (při potřebě podpory učitelem).
- Žák není rušen a neruší ostatní spolužáky.
- Důležitá je také dostupnost při přesunech k tabuli, případně do dalších částí třídy.
- Zajištění větší bezpečnosti žáků (snížení pravděpodobnosti úrazu).
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Při úpravě zasedacího pořádku ve třídě je vzhledem k tělesnému postižení (případně zdravotnímu znevýhodnění) třeba dbát především na dostupnost pomůcek a dostatek prostoru při přesunech k tabuli. Je třeba využívat také možnosti zvážit kontakt se spolužáky (prostor pro skupinovou práci, práci ve dvojici). Žáci s tělesným postižením potřebují často také další prostor pro ukládání pomůcek.
Možnosti úpravy zasedacího pořádku, zdůvodnění
- Klasické rozmístění lavic ve třídě, přičemž žák s tělesným postižením sedí v první nebo ve druhé lavici pro lepší možnost sledování dění u tabule a výkladu učitele.
- Rozmístění lavic do tvaru písmene U (do půlkruhu) se osvědčuje v menších kolektivech, žáci jsou intenzivněji vtaženi do výuky, mají lepší přehled. Vzniká ideální prostředí pro rozvoj komunikačních schopností žáka, pro lepší interakci.
- Pokud má žák přiděleného asistenta pedagoga, ten by měl mít možnost v případě potřeby posadit se vedle žáka k dopomoci (neměl by ale sedět se žákem stále).
- Do společné lavice posadíme žáka klidného, který ochotně pomůže spolužákovi s tělesným postižením (podá pomůcku, zopakuje informaci, ukáže na místo, kde má pokračovat ve čtení, ukáže, které cvičení v učebnici mají udělat).
Rizika
- Nedostatek prostoru ve třídě.
- Nevyhovující prostorové uspořádání místnosti.
- Případně také zařazení více žáků s potřebou úpravy zasedacího pořádku do jedné třídy.
Ilustrační příklad
Příkladem dobré praxe je následující případ: Žák s lehkým tělesným postižením (spastickou diparézou) a poruchou pozornosti seděl v poslední lavici. Po přesazení do první lavice přímo před katedru se spolupráce a kvalita vnímání u žáka zlepšila.
Projevy/překážky v učení a zapojení, na které opatření zejména reaguje
Výpis překážek:
- poruchy pozornosti;
- vysoká míra unavitelnosti;
- problémy v oblasti vizuomotoriky;
- omezená schopnost pohybu;
- problémy s přesuny na bázi tělesného postižení.
Cílové skupiny
MŠ, ZŠ 1. stupeň, ZŠ 2. stupeň, SŠ.
Varianty opatření dle stupňů podpory
z hlediska počtu žáků
Stupeň 1
Žák plní výuku v plně početné třídě, není třeba měnit zasedací pořádek, zasedací pořádek odpovídá průběhu hodiny a formám výuky. Případně lze žáka přesunout do přední lavice. Podpora pedagoga spočívá v individuálním přístupu k tomuto žákovi.
Stupeň 2
Žák plní výuku v plně početné třídě nebo ve třídě se sníženým počtem žáků. Žák může plnit vybrané úkoly v menších skupinách žáků za přítomnosti plného počtu žáků ve třídě. Zasedací pořádek odpovídá průběhu hodiny a formám výuky, případně se nabízí úprava zasedacího pořádku pouze přesunem žáka do přední lavice. Podpora pedagoga spočívá v individuálním přístupu k tomuto žákovi.
Stupeň 3
Žák plní výuku v plně početné třídě nebo ve třídě se sníženým počtem žáků. Žák může plnit vybrané úkoly v prostoru k tomu vyhrazeném, pouze za přítomnosti pedagogického pracovníka. Žák může plnit vybrané úkoly v menších skupinách žáků. Úprava zasedacího pořádku je doplněna dalšími podpůrnými opatřeními z oblasti organizace výuky.
Stupeň 4
Žák plní výuku v plně početné třídě nebo ve třídě se sníženým počtem žáků. Žák může plnit vybrané úkoly v prostoru k tomu vyhrazeném, pouze za přítomnosti pedagogického pracovníka. Žák může plnit vybrané úkoly v menších skupinách žáků. Žák může plnit některé úkoly samostatně v domácím prostředí. Úprava zasedacího pořádku je doplněna dalšími podpůrnými opatřeními z oblasti organizace výuky.
Stupeň 5
Žák plní výuku v plně početné třídě nebo ve třídě se sníženým počtem žáků. Žák může plnit vybrané úkoly v prostoru k tomu vyhrazeném, pouze za přítomnosti pedagogického pracovníka. Žák může plnit vybrané úkoly v menších skupinách žáků. Žák může plnit některé úkoly samostatně v domácím prostředí. Výuka je pouze individuální, v určeném prostředí. Výuka a zadávání úloh může částečně probíhat i prostřednictvím internetu v domácím prostředí. Úprava zasedacího pořádku je doplněna dalšími podpůrnými opatřeními z oblasti organizace výuky.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
1. BARTOŇOVÁ, M. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 257 s.
ISBN 978-80-210-6646-5.
2. BARTOŇOVÁ, M.; VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 409 s. ISBN 978-80-210-5383-0.
3. ČADOVÁ, E. a kol. Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3308-0.
4. KLENKOVÁ, J.; VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 386 s. ISBN 978-80-210-5731-9.
5. OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 146 s. ISBN 978-80-210-3819-6.