Snížení počtu žáků ve třídě
- Organizace výuky
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák trpí těžší poruchou pozornosti.
- U žáka se projevuje vysoká míra unavitelnosti a má závažné deficity v oblasti kognitivních funkcí.
- Časté absence žáka a z nich plynoucí mezery ve výuce, jeho zdravotní stav je závažný.
- U žáka je nedostatečně rozvinutá schopnost samostatné práce a sebeobsluhy na bázi tělesného postižení.
Popis opatření
V čem spočívá
Zmíněné opatření spočívá v tom, že se žák bude vzdělávat v méně početném kolektivu dětí. V menším kolektivu lze snadněji realizovat místní úpravu a úpravu zasedacího pořádku. Je možné aplikovat individuální přístup a také eliminovat rušivé podněty, které jsou přirozeným projevem početnější třídy. Požadavek na snížení počtu žáků je někdy velmi obtížně realizovatelný, neboť ne vždy má škola v jednom ročníku více tříd a někdy by toto opatření vyžadovalo rozdělit jednu početnější třídu do dvou tříd menších, což s sebou přináší navýšení finančních prostředků na dalšího pedagoga. Snížení počtu žáků zmiňuje vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, v platném znění, ale finanční podpora tohoto opatření není nijak řešena.
Čemu pomáhá
- Učitel má větší prostor pro individuální práci s dítětem, což mu umožňuje lépe reagovat na speciální potřeby žáků a na jejich aktuální potřeby.
- Ve třídě nepůsobí tolik rušivých podnětů.
- Zajištění větší bezpečnosti žáků (snížení pravděpodobnosti úrazu).
Žák je vřazen do třídy se sníženým počtem žáků.
Rizika
- Nemožnost rozdělení třídy nebo vytvoření třídy s menším počtem žáků.
- Málo prostor pro vytvoření dalších tříd.
- Nedostatek personálního a finančního zajištění výuky.
Ilustrační příklad
Příkladem dobré praxe je následující případ: Žák s hraničním intelektem, těžce tělesně postižený, který selhával v početné třídě a bylo by třeba zařadit asistenta pedagoga na celou dobu výuky, byl vřazen do třídy se sníženým počtem žáků. V tomto prostředí se potřeba dopomoci asistenta pedagoga výrazně snížila, zlepšil se i prospěch žáka, je možné s ním častěji pracovat individuálně, a přesto v kolektivu spolužáků, je motivován, zažívá pocit úspěchu.
Cílové skupiny
MŠ, ZŠ 1. stupeň, ZŠ 2. stupeň, SŠ.
Varianty opatření dle stupňů podpory
z hlediska počtu žáků
Stupeň 1
Opatření se v tomto stupni neaplikuje. Žák plní výuku v plně početné třídě.
Stupeň 2
Žák plní výuku v plně početné třídě nebo ve třídě se sníženým počtem žáků. Žák může plnit vybrané úkoly v menších skupinách žáků za přítomnosti plného počtu žáků ve třídě.
Stupeň 3
Žák plní výuku v plně početné třídě nebo ve třídě se sníženým počtem žáků (realizace tohoto opatření často může eliminovat potřebu zařazení dalšího pedagogického pracovníka – asistenta pedagoga). Žák může plnit vybrané úkoly v prostoru k tomu vyhrazeném, pouze za přítomnosti pedagogického pracovníka. Žák může plnit vybrané úkoly v menších skupinách žáků.
Stupeň 4
Žák plní výuku v plně početné třídě nebo ve třídě se sníženým počtem žáků. Žák může plnit vybrané úkoly v prostoru k tomu vyhrazeném, pouze za přítomnosti pedagogického pracovníka. Žák může plnit vybrané úkoly v menších skupinách žáků. Žák může plnit některé úkoly samostatně v domácím prostředí.
Stupeň 5
Žák plní výuku v plně početné třídě nebo ve třídě se sníženým počtem žáků. Žák může plnit vybrané úkoly v prostoru k tomu vyhrazeném, pouze za přítomnosti pedagogického pracovníka. Žák může plnit vybrané úkoly v menších skupinách žáků. Žák může plnit některé úkoly samostatně v domácím prostředí. Výuka je pouze individuální, v určeném prostředí. Výuka a zadávání úloh může částečně probíhat i prostřednictvím internetu.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
1. BARTOŇOVÁ, M. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 257 s.
ISBN 978-80-210-6646-5.
2. BARTOŇOVÁ, M.; VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 409 s. ISBN 978-80-210-5383-0.
3. ČADOVÁ, E. a kol. Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3308-0.
4. KLENKOVÁ, J.; VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 386 s. ISBN 978-80-210-5731-9.
5. OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 146 s. ISBN 978-80-210-3819-6.