Rozvoj jazykových kompetencí
- Intervence
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák má nedostatečně rozvinutou schopnost užívat jazyk svého okolí komunikačně přiměřeným a efektivním způsobem.
- Žák nevyužívá jazyk většiny ke svému vzdělávání.
Popis opatření
V čem spočívá
Podpůrné opatření obsahuje požadavek zvyšovat schopnost žáka pojmenovávat vše kolem sebe (s využitím mluveného či znakového jazyka) a rozumět tomu, o čem mluví ostatní ve složitých větách a co je obsaženo v jejich sdělení, pokynu nebo žádosti. Zahrnuje také nutnost využívat některou z metod alternativní (náhradní) nebo augmentativní (doplňující) komunikace, pokud užívání mluveného jazyka není možné využít pro efektivní komunikaci a vzdělávání.
Toto podpůrné opatření zahrnuje nutnost tolerovat možné chyby v řečovém projevu, nesprávná řešení úkolů, nebo dokonce odlišnosti v reakcích a chování žáka, které mohou být důsledkem nedostatečně zvládnutého jazyka a komunikačních zvyklostí, a to nezávisle na chronologickém věku žáka.
Podpůrné opatření budou potřebovat všichni žáci se sluchovým postižením, u nichž došlo k postižení sluchu před dokončeným vývojem řeči (prelingválně) – tj. cca do 7 let. Opatření se týká i žáků s kompenzací sluchadly nebo kochleárním implantátem. Ve skupině ohluchlých žáků v pozdějším věku (postlingválně) – budou někteří toto opatření vyžadovat pouze po přechodnou dobu, než dojde k obnovení schopnosti rozumět mluvené řeči s kompenzační pomůckou (zvuk slyšené řeči může ohluchlá osoba vnímat jinak, než byla zvyklá, nemusí po nějakou dobu identifikovat zdroj zvuku, i když ho dříve bezpečně znala).
Čemu pomáhá
- Celkové orientaci žáka v každodenním životě.
- Zvyšuje informovanost žáka o pravidlech a zákonitostech okolního světa.
- Pomáhá zvyšovat pravděpodobnost soužití žáka s majoritní společností bez izolace v sociální oblasti i v oblasti vzdělávání.
- Výrazně zvyšuje pravděpodobnost úspěchu ve školním prostředí a ve vyučování, zejména v předmětech, které jsou závislé na přenosu informací mluveným nebo psaným slovem.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
MŠ, ZŠ: Opatření může znamenat budování slovní zásoby od úplných počátků, kdy žák užívá pouze hlas a pokouší se napodobovat zvuk slova, jeho rytmus nebo intonaci v době krátce po nasazení některé z kompenzačních pomůcek. Může znamenat nutnost nácviku a procvičování složitějších gramatických jevů při tvorbě věty, dále pomoc v rozvoji porozumění významů věty změnou v ohýbání slov nebo jejich užití v jiném než obvyklém významu (tzn. rozvíjení pragmatické roviny jazyka).
ZŠ, SŠ: Je nutné cíleně připravovat jazyková cvičení, která budou obsahovat potřebné jazykové jevy, a věnovat jim dostatek času, přestože nás věk dítěte nutí zvyšovat tlak na předávání informací prostřednictvím řeči a na pokroky v jednotlivých předmětech.
Na co klást důraz
- Respektování individuálního tempa žáka – s nedostatečnou slovní zásobou souvisí i možné nepochopení zadání úkolů žákovi prostřednictvím neznámých pojmů (četnost nových slov, abstraktní pojmy atd.)
- Žák může potřebovat delší dobu na pochopení instrukce.
- Důležitá je práce s chybou – pouhé podtržení chyby nebo tzv. vidlička v místě chybějícího písmena nebo slova žákovi nepomáhá – slovo/pojem je nutné vysvětlit, zapsat do slovníčku, vizualizovat (nakreslit, nalepit obrázek, ukázat znak).
rizika
- Učitel může potřebovat čas na vysvětlení učiva, látky, souvislostí – nepostupovat tedy v učivu se žákem dále. Toto opatření může poskytovat opodstatnění pomalejšího tempa nebo nezařazení obvyklé látky do výuky.
Ilustrační příklad
Příkladem dobré praxe je vzdělávání žákyně s vrozenou hluchotou, kompenzovanou kochleárním implantátem. Na počátku školní docházky užívala pouze samohláskovou řeč, rozuměla jen holým větám a denně zacvičovaným pokynům. Hodina navíc byla věnována právě jen rozšiřování slovní zásoby (pojmenování, vysvětlování slova s jeho zákresem do sešitku, užití slova ve větě, rozpoznání slova v jiném tvaru než zacvičovaném, později s dovedností psaní i forma slova v písemné podobě). Samozřejmostí byla práce s chybou, která se vyskytla, a její neklasifikace do doby fixace požadované dovednosti. Nutnou součástí byla schopnost rozpoznat, o jakou chybu se jedná (akceptace chyb souvisejících s nedostatečnou slovní zásobou nebo omezeným porozuměním pokynům v jiných předmětech).
Varianty opatření dle stupňů podpory
Stupeň 1
MŠ
- Podpora při vytváření a rozvoji nové a chybějící slovní zásoby, schopnosti spojovat slova do vět a rozumět obsahu věty.
- Podpora mluveného projevu žáka, doplňování informací o pojmu (význam toho, co označuje), přirozená korekce chyb žáka ve skladbě věty předložením správného mluvního vzoru.
- Podpora žáka v pokládání otázek a v nabízení odpovědí celou větou, se správnou gramatickou stavbou věty a ověřování porozumění otevřenými otázkami žákovi.
ZŠ
- Doporučení pro navýšení počtu vyučovacích hodin pro možnost individuální péče – budování pojmů nebo vysvětlování významu sdělovaného a přečteného.
- Osvědčuje se slovníček pro zápis neznámých, nových slov a pojmů, nejlépe s grafickým zobrazením a zapojením do systému kategorií, později s údaji o slovním druhu a se souvisejícími gramatickými informacemi. Nepostradatelný je pro práci s chybou.
Stupeň 2
MŠ, ZŠ
- Doporučení k významnému rozšiřování, resp. budování slovní zásoby (postup: to je…, kde je…?, co/kdo je to?).
- Podpora porozumění obsahu sdělení daného větou (slova ve větě mění svůj tvar – skloňujeme, časujeme, užíváme spojovací výrazy).
- Popisujeme děj na obrázku, vedeme žáka k odpovědím v gramaticky správných větách.
ZŠ
- Ve výkladu užíváme jednoduché pokyny, ověřujeme jejich pochopení otevřenou otázkou směrem k žákovi, tolerujeme chyby, ke kterým dochází pro nepochopení mluveného a čteného textu (žák neodpoví, protože nerozumí, nezná správné slovo, nedokáže zformulovat větu, pochopí zadání nebo pokyn jinak).
- Tolerujeme nesprávnou výslovnost (chyby ve výslovnosti) související se sluchovou vadou.
Stupeň 3
MŠ
- Požadavek obracet pozornost žáka na význam zvuku spojováním se zdrojem tohoto zvuku pro budování sluchové paměti a zlepšování schopnosti zapamatovat si a vybavit zvuk a význam slova při jeho zaslechnutí v běžné nebo výukové situaci.
- Věnujeme pozornost prozodickým faktorům řeči (tempo mluvy, tón hlasu, melodie, pauzy, hlasitost, rytmus řeči), korigujeme jejich užívání v komunikaci a jejich možnost ovlivnit význam sdělení.
ZŠ
Individuální práce pedagoga se žákem nad rámec vyučování, zavedení zážitkového deníku a práce s ním.
Stupeň 4
MŠ, ZŠ, SŠ
Opatření zahrnuje požadavek zavést a užívat prostředky funkční komunikace (znakový jazyk, některý z prostředků podpůrné komunikace), a to nejen pro podporu výuky (podpora čtení a psaní s porozuměním), ale i v komunikaci sociální. V případě výběru znakového jazyka je třeba pracovník s danou kompetencí, a to po dobu vyučování.
Stupeň 5
MŠ, ZŠ, SŠ
- Žák dosud neužívá mluvenou řeč k běžnému dorozumívání a nerozumí sdělení a pokynům v mluvené řeči ani s podpůrnými komunikačními prostředky. Opatření zahrnuje požadavek vybrat, zavést a užívat český znakový jazyk, případně další prostředky náhradní komunikace, v prostředí běžné školy s asistencí pracovníka, který daný komunikační prostředek ovládá, a to i v době pobytu žáka v družině.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
1. POTMĚŠIL, M. a kol. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. 142 s. ISBN 978-80-244-3310-3.