Intervenční techniky
- Intervence
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák má deficit v oblasti sluchového vnímání.
- Žák má problémy s chápáním, respektováním a dodržováním přiměřených norem společenského chování; má potíže v sociálním kontaktu s dospělými i vrstevníky.
- Žák má obtíže v oblasti kognitivních a exekutivních funkcí.
Popis opatření
V čem spočívá
Souhrnným pojmem intervenční techniky mohou být označovány podpůrné terapie, stimulační programy a ostatní způsoby intervence využitelné v oblasti vzdělávání, podpory zdraví a rehabilitace žáka. Svým uceleným přístupem podporují nutnost hodnotit vývoj žáka v souvislostech a postup ve vzdělávání žáka podřizovat tomuto pohledu.
Čemu pomáhá
- Zavedením konkrétních intervenčních technik do vzdělávání a obecně do podpory žáka zvyšujeme jeho celkové kompetence, a to v sebeobslužných a sociálních dovednostech, v komunikačních schopnostech, ve smyslových i kognitivních schopnostech.
- Ovlivňujeme tím velmi výrazně to, jak se žák cítí ve svém těle, v sociální interakci i v úspěšnosti při výuce. Pomáháme žákovi vnímat svět jako bezpečné a dobré místo.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Z hlediska potřeb školy a vzdělávání je možné intervenční techniky, podpůrné terapie a tzv. stimulační programy rozdělit na ty, které:
1. Jsou přímo obsahem školního vzdělávacího programu (Rámcový vzdělávací program pro základní školu speciální). Tyto terapie se realizují v rámci plnění příslušného rámcového vzdělávacího programu, včetně zabezpečení prostorových i finančních nákladů na zajištění těchto terapií.
2. Jsou přímo koncipované pro rozvoj v oblastech typických pro určitá zdravotní postižení, v ideálním případě by je proto škola (zřízená pro tento typ postižení nebo obecně zdravotní postižení) měla pro vzdělávání svých žáků využívat, nabízet, realizovat a podílet se na jejich finančním krytí. Do této skupiny bychom zařadili specifické terapie i stimulační programy.
3. Cílová skupina žáků je nespecifikovaná zdravotním postižením, ale dílčím oslabením v některých dovednostech. Žáci jsou vzděláváni většinou v běžných školách, je zcela na informovanosti personálu, zda tyto programy/terapie nabízí, uskutečňuje a podílí se na jejich finančních nákladech. I do této skupiny patří specifické terapie a stimulační programy.
Na co klást důraz
- Zdravotní stav žáka s ohledem na orgánové nebo funkční změny organismu ovlivňuje způsob jeho vzdělávání.
- Je nezbytně nutné vytvářet podmínky pro zmírňování dopadů nepříznivého zdravotního stavu a co nejefektivnější možnosti učení, ať už ve smyslu nabývání dovedností a vědomostí ve školním prostředí, nebo v učení sociálním.
rizika
- Nutný pracovník s potřebnou kvalifikací – potřebné kurzy, resp. oprávnění využívat tyto programy pro působení na žáky.
- Možnost spolupráce s externím odborníkem nebo pracovištěm – prostor pro poskytování těchto terapií, logistické zajištění terapií a programů.
- Náklady na související vybavení (snoezelen, rehabilitační místnost) a zajišťování přesunu žáků a dozoru nad nimi během programu.
Ilustrační příklad
Dívenka v běžné základní škole, zdravotní postižení kompenzované sluchadly. Stimulační program Fonematické uvědomování dle Elkonina byl zařazen nad rámec výuky, a to pro zlepšení schopnosti zapsat zcela samostatně slyšená slova (program zlepšuje schopnost rozčlenit slovo na hlásky, které obsahuje, a jmenovat je ve správném pořadí za sebou).
Chlapec, s kompenzací sluchadly, se souběžným postižením více vadami, ležící, neužívající hlas, ve škole pro žáky s tělesným postižením. Canisterapie pro stimulaci užívání hlasu – pokyny pro psa.
Varianty opatření dle stupňů podpory
Ve stupních 1, 2, 3 se neaplikuje.
Stupeň 4
- Specifické podpůrné terapie i stimulační programy jsou přímo koncipované pro rozvoj žáků v oblastech typických pro určitá zdravotní postižení.
- Do této skupiny, pro žáky se sluchovým postižením, bychom zařadili např. myofunkční terapii, která je zaměřená na změnu orálních funkcí, a dále některé z ucelených vzdělávacích nebo stimulačních programů.
- Dalším příkladem může být Fonematické uvědomování dle Elkonina – zlepšuje výrazně stav sluchového vnímání, především vnímání hlásek ve slově, jejich správného pořadí ve slově (http://www.poradys.cz/#!fonematicke-uvedomovani/c1kc5).
- Další možností je stimulační program Hypo, který pomáhá zlepšit a prodloužit dobu aktivní pozornosti a soustředění žáka, což je pro tuto skupinu zdravotního postižení velmi výhodné.
- Mezi další patří např. Metoda dobrého startu, Maxík, Kupoz, Kuprev aj.
- Cílová skupina žáků je nespecifikovaná zdravotním postižením, ale dílčím oslabením v některých dovednostech při vzdělávání v běžných školách. Typické jsou stimulační programy.
Stupeň 5
- Do této skupiny lze zařadit podpůrné terapie realizované v rámci plnění příslušného rámcového vzdělávacího programu, na doporučení poradenského pracoviště i v rámci plnění individuálního vzdělávacího plánu.
Intervenční techniky se zaměřují především na rozvoj nebo podporu funkcí těla (ovládání pohybů, vnímání polohy těla a zapojování konkrétních svalových skupin, vnímání svých pocitů, schopnost zapojit konkrétní svalovou skupinu), na zvyšování samostatnosti v sebeobslužných činnostech (udržování čistoty, samostatnost v příjmu potravy a tekutin), na schopnost udržovat čistotu. Mohou působit čistě relaxačně. Lze jmenovat např.: rehabilitace, canisterapie, hypoterapie, myofunkční terapie, bazální stimulace, snoezelen, ergoterapie.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
1. LUDÍKOVÁ, L. a kol. Kombinované vady. Olomouc: UP, 2005. ISBN 80-244-1154-7.
2. PAVLŮ, K. V. Pedagogické programy – Kupoz a Hypo [online]. 2011 [vid. 18. 1. 2014]. Dostupné z: http://www.pedagogicka-poradna.cz/pedagogicke-programy/pedagogicky-program-kupoz.html.
3. MIKULAJOVÁ, M., DOSTÁLOVÁ, A. V krajině slov a hlásek: trénink jazykových schopností podle D. B. Elkonina: metodická příručka. 1. vyd. Bratislava: Dialóg, 2004. ISBN 80-968502-2-9.
4. VIKTORINOVÁ, I. Aby školáčci měli lepší start – stimulační program Kuprev a Maxík [online]. 2011 [vid. 14. 1. 2014]. Dostupné z: http://www.dohodapohoda.cz/news/aby-skolacci-meli-lepsi-start/.
5. MINAŘÍKOVÁ, L. Metoda dobrého startu: Skládanka [online]. 2012 [vid. 12. 1. 2014]. Dostupné z: http://skladanka.webnode.cz/news/metoda-dobreho-startu/.
6. http://www.Alternativnikomunikace.cz
7. http://www.urozcesti.cz/kategorie/canisterapie/
9. http://www.os-svitani.cz/hipoterapie.php
10. http://www.hiporehabilitace-cr.com/vzdelavaci-system-chs/kurz-hipoterapie/