Klima třídy
- Práce s třídním kolektivem
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Objevují se různé signály o problematickém chování žáka nebo skupiny žáků.
- Žák není dobře začleněný ve třídním kolektivu.
- Ve třídě je špatné sociální klima.
Popis opatření
Práce s třídním kolektivem zahrnuje nejrůznější techniky vedoucí k harmonizaci vztahů a klimatu ve třídě. Práci se třídou rozlišujeme nespecifickou, kterou pedagog uplatňuje průběžně a preventivně, a takovou, která se užívá při řešení již vzniklých problematických vztahů. V rámci preventivní práce se třídou pedagog sleduje aktuální emoce žáků a z dlouhodobého hlediska změny vztahů mezi žáky a snaží se je efektivně ovlivňovat.
Pokud budeme znát klima (tj. dlouhodobější sociálně-emocionální naladění žáků) ve třídě, můžeme být schopni vnímat potřeby žáků citlivěji a lépe individualizovat svůj přístup k nim.
Čemu pomáhá
- Změny v pohledu na sebe sama.
- Zvýšení schopnosti předvídat důsledky vlastního jednání.
- Změny v chování žáků, posilování zdravého sebevědomí.
- Zlepšení kvality vztahů ve třídě.
- Zlepšování školních výsledků žáků.
- Prevence výskytu sociálně patologických jevů ve škole.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Pedagog si během vyučování všímá emocí žáků a registruje projevy, ze kterých lze vnímat vztahy mezi žáky. Průběžně podporuje rozvoj žáků v emoční oblasti. Uplatňuje zejména ty metody, které vedou ke kooperaci a nikoliv k soutěžení a soustředění na výkon. Oceňuje individualitu žáků, pestrost a jinakost. Podporuje žáky v přijímání odlišností druhých a snaží se pracovat s jejich možnými předsudky.
Podpůrná opatření, která se týkají práce s třídním kolektivem, jsou následující:
9.1.1 Podpora žáků při formování žákovské skupiny
9.1.2 Podpora kladných vztahů mezi žáky
9.1.3 Nácvik řešení krizové situace
9.1.4 Zajištění klimatu pro bezpečnou komunikaci mezi žáky i učiteli
9.1.5 Příprava na příchod a následná adaptační fáze po příchodu žáka se speciálními vzdělávacími potřebami do třídy
9.1.6 Ovlivňování postojů žáků v přijímání různosti
9.1.7 Rozvoj dovedností a kompetencí zprostředkovaných jedincem s odlišností
9.1.8 Využití „peer“ efektu (posílení vazeb napříč ročníky a stupni vzdělávání)
9.1.9 Systematická podpora osobnostně-sociálního rozvoje žáků
9.1.10 Tvorba pravidel třídy a hodnocení jejich dodržování