Spolupráce rodiny a školy
- Intervence
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žákovy deficity plynou ze základní diagnózy a přidružených diagnóz, jejichž ovlivňování vyžaduje spolupráci rodiny a školy.
- Žák nezvládá vzdělávání ve škole, ani domácí přípravu.
- Žák má problémy v třídním kolektivu.
- Žák vykazuje problémové chování.
Popis opatření
V čem spočívá
Opatření spočívá v účinné spolupráci mezi rodinou a školou, která je postavena na rovnoprávném vzájemném vztahu obou partnerů a vzájemném vyměňování zkušeností.
Čemu pomáhá
- zajištění úspěšného začlenění dítěte do vzdělávacího procesu;
- eliminaci problémů dítěte ve školním i domácím prostředí;
- nastavení jednotných postupů;
- maximální možné efektivitě výchovného i vzdělávacího působení rodiny a školy.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Aplikuje se v průběhu vzdělávání v pravidelných intervalech nebo dle potřeby prostřednictvím osobních konzultací, třídních schůzek, hovorových hodin, telefonickými rozhovory či písemným stykem prostřednictvím SMS, e-mailů, sociálních sítí, pravidelnými zápisy apod. Důležitým prvkem při spolupráci rodiny a školy je také účast rodičů na různých školních akcích (besídky, školní akademie), na kterých se v neformálních situacích setkávají rodiče s pedagogickými pracovníky i se žáky.
Na co klást důraz
- Rovnoprávný vztah mezi rodinou a školou, který je založen na vzájemné důvěře, respektu a ochotě vzájemně si naslouchat.
- Osobní setkání by měla probíhat v příjemném prostředí bez přítomnosti dalších, přímo nezainteresovaných lidí.
- Pokud to situace přímo nevyžaduje, probíhá schůzka bez přítomnosti dítěte.
Rizika
- rizikem ve vzájemné spolupráci mezi školou a rodinou může být vzájemné podceňování, nezájem o pravidelnou spolupráci, diktování podmínek, manipulace a nereálné požadavky.
- na počátku spolupráce může být rizikem nedostatečná důvěra ze strany rodičů žáka vůči pedagogickým pracovníkům.
- řešení individuálních problémů žáka na schůzkách všech rodičů (nezachování diskrétnosti v poskytování informací, řešení problémů apod.).
- formální přístup k plánovaným setkáváním zástupců školy s rodiči.
- volba termínů schůzek ze strany školy nerespektuje možnosti rodičů.
- nerespektování možností rodičů v podílu na vzdělávání a výchovném působení na dítě.
- nejednotné působení ze strany rodiny (rodiče nejsou jednotní v názorech na výchovu dítěte, možné problémy v působení rozvedených rodičů, u dítěte se střídavou péčí, malý zájem jednoho z rodičů na podpoře vzdělávání dítěte).
- nepřiměřené požadavky rodiny na působení školy.
Varianty opatření dle stupňů podpory
Stupeň 1
Využívá všech forem vzájemné spolupráce dle potřeby, většinou v rozsahu ostatních žáků.
Stupeň 2
Využívá všech forem vzájemné spolupráce dle potřeby v rozsahu ostatních žáků třídy, v některých případech je třeba využít některých forem spolupráce nad rámec běžného rozsahu (např. písemná spolupráce při zadávání domácí přípravy na vyučování).
Stupeň 3
Využívá všech forem vzájemné spolupráce v pravidelných intervalech a dle konkrétní situace, která vyžaduje spolupráci.
Stupeň 4
Využívá všech forem vzájemné spolupráce v pravidelných intervalech se zvýšenou frekvencí a dle konkrétní situace, která vyžaduje spolupráci.
Stupeň 5
Využívá všech forem vzájemné spolupráce s vysokou frekvencí vzájemné spolupráce v pravidelných intervalech a dle konkrétní situace, která vyžaduje společný postup a intenzivní spolupráci obou stran.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Specifika výchovy, vzdělávání a celoživotní podpory lidí s Aspergerovým syndromem. Praha: IPPP, 2006. ISBN 80-86856-20-8.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Specifika vzdělávání dětí, žáků a studentů s Aspergerovým syndromem. Praha: IPPP, 2007. ISBN 978-80-86856-36-0.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Vzdělávání žáků s PAS ve střední škole. Praha: IPPP, 2007. ISBN 978-80-86856-62-9.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. et al. Metodika práce se žákem s PAS. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3309-7.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. et al. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s PAS. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3377-6.
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Rozvoj sociálních dovedností u dětí s autismem. Praha: Pasparta, 2013. ISBN 978-80-905576-2-8.