Intervenční techniky
- Intervence
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- U žáka se projevuje vývojová porucha motorických funkcí.
- Žák má problémy v oblasti pozornostních funkcí.
- Žák má deficity v oblasti vnímání.
- Žák má deficity v oblasti sociálních a komunikačních dovedností.
Popis opatření
V čem spočívá
Různé intervenční techniky jsou využívány jako doplňkové aktivity, které mohou mít motivační charakter a uspokojovat zájmy žáků s PAS a žáků s psychickými onemocněními. Mohou rozvíjet pohybové dovednosti, koordinaci pohybů, jemnou motoriku, ale i sociální a komunikační dovednosti. Mezi nejčastěji využívané doplňkové aktivity u dětí s PAS a u dětí s některými psychickými onemocněními patří: zooterapie, arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie, dramaterapie, terapie tancem, snoezelen.
Čemu pomáhá
- rozvíjet některé dovednosti, jako jsou pohybové dovednosti, koordinace pohybů, jemná motorika, ale i sociální a komunikační dovednosti;
- uspokojovat zájmy dětí;
- mohou být dobrou aktivitou pro naplnění volného času;
- pro některé žáky mohou mít motivační a relaxační charakter.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Toto opatření aplikujeme tehdy, jestliže je ve školském zařízení možnost zapojit žáka do výše uvedených aktivit buď v rámci vzdělávacího procesu, anebo formou zájmových aktivit. Tyto intervenční techniky rovněž zařazujeme v souladu se zájmy žáka a ve chvíli, kdy bude z uplatňované intervence profitovat. Při zavádění tohoto opatření postupujeme v souladu s metodikou strukturovaného učení (intervenci zařazujeme do denního režimu, v případě potřeby pro ni vytvoříme pracovní či procesuální schéma, provedeme úpravu prostředí, volíme vhodnou motivaci, není-li aktivita sama o sobě motivující, apod.).
Na co klást důraz
- Vhodné využití intervenčních technik a nepřeceňování jejich významu při vzdělávání dětí s PAS a s některými psychickými onemocněními.
Rizika
- rizikem mohou být problémy žáka spojené s deficity v oblasti motorických funkcí či v oblasti smyslového vnímání, které mohou bránit ve využití podpůrných terapií (hypersenzitivita na dotyk, hluk, zrakové podněty, nepřiměřené reakce na různé pachy, potíže v oblasti polohocitu a vestibulárního systému, fobie ze zvířat apod.).
Varianty opatření dle stupňů podpory
Stupeň 1
Žák je dle možností a potřeb zapojen do intervenčních technik ve skupině nebo individuálně pod vedením terapeuta.
Stupeň 2
Žák je dle možností a potřeb zapojen do intervenčních technik ve skupině nebo individuálně pod vedením terapeuta.
Stupeň 3
Žák je dle možností a potřeb zapojen do podpůrných terapií ve skupině nebo individuálně pod vedením terapeuta a v některých případech s podporou asistenta pedagoga.
Stupeň 4
Žák je dle možností a potřeb zapojen do podpůrných terapií ve skupině nebo individuálně pod vedením terapeuta a v některých případech s podporou asistenta pedagoga.
Stupeň 5
Žák je dle možností a potřeb zapojen do podpůrných terapií ve skupině nebo individuálně pod vedením terapeuta a v některých případech s podporou asistenta pedagoga.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
- ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-7367-475-5.
- MÜLLER, O. et al. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4172-7.
- VELEMÍNSKÝ, M. et al. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. České Budějovice: Dona, 2007. ISBN 978-80-7322-109-6.