Pomůcky k TV (podkarta)
- Pomůcky
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák má postižení hrubé a jemné motoriky.
- Neurologické zdravotní postižení žáka.
Popis opatření
V čem spočívá
Navzdory některým tradičním pohledům veřejnosti i odborníků by tělesná výchova jako vyučovací předmět neměla primárně sloužit jen ke zvyšování motorické výkonnosti. Žák se zdravotním postižením by neměl být z výuky tělesné výchovy vylučován. Vždy je možné najít vhodné alternativy i u žáků s motorickým postižením. Povinností pedagoga je uzpůsobit jednotlivé činnosti tak, aby měli možnost účastnit se všichni žáci. S využitím kompenzačních pomůcek a upravených metodických postupů toho může dosáhnout. Zařazování jednotlivých žáků s tělesným postižením do tělesné výchovy, indikace a kontraindikace jednotlivých druhů cvičení a sportů se děje na podkladě lékařského rozhodnutí a po konzultaci s fyzioterapeutem.
Při školní docházce žáků s motorickým postižením nesmí pedagog opomíjet ani potřebu relaxace v průběhu vyučování. Využívá takové techniky a postupy, které navozují stav tělesného i psychického uvolnění. Relaxaci zařazuje v průběhu celého edukačního procesu. Způsoby relaxace je vhodné konzultovat s fyzioterapeutem dle individuálních potřeb konkrétního žáka. Pomůcky pro tělesnou výchovu a relaxaci jsou uvedeny v metodice.
Čemu pomáhá
- Zařazením pravidelné pohybové aktivity přispívá učitel k všeobecnému rozvoji tělesných a duševních schopností žáka.
- Ve spojení s příjemnými prožitky umožňuje vyučující přirozenější a snazší začlenění žáka do sociální skupiny vrstevníků a navázání kamarádských vztahů.
- Pedagog navozením přirozených situací učí žáka respektovat pravidla, spolupracovat, tolerovat odlišnosti.
- Umožněním relaxace žáka pomáhá pedagog předejít možnému zhoršování zdravotního stavu, ke kterému může dojít v důsledku nesprávného držení těla, nesprávných kompenzačních návyků a jednostranného přetěžování.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Na některé pomůcky poskytuje ze svých zdrojů finanční prostředky MŠMT ČR. Škola může získat finanční prostředky na pořízení kompenzační pomůcky ze zdrojů MŠMT ČR z rozpočtu školy, z části „ostatní neinvestiční výdaje“ (ONIV). Dále OŠMT krajských úřadů v souladu s čl. II směrnice MŠMT ČR č. j. 28 768/2005-45 vyčleňuje z finančních prostředků prostředky pro řešení zvláštních věcných okruhů, které nelze promítnout do rozpisu rozpočtu prostřednictvím krajských normativů. Možnosti se liší dle rozpočtu krajů. Možné je též využít každoročně vyhlašované dotační a rozvojové programy MŠMT ČR. Ředitel školy se může obrátit i na různé nadace a nadační fondy.
Je možné využít také půjčovny pomůcek specifických organizací a prodejců i distributorů. Jejich výčet lze nalézt v publikaci Z. Žižky Pomůcky pro osoby se zdravotním postižením (viz metodické zdroje). Na nadace a nadační fondy, které podporují osoby se zdravotním postižením, se mohou obracet také zákonní zástupci.
Na co klást důraz
- Zhodnocení (diagnostika) individuálních potřeb žáka.
- Volba vhodné pomůcky a její vyzkoušení.
- Správné využívání pomůcky v průběhu vzdělávání.
- V případě těžšího motorického postižení potřebujeme specifické kompenzační pomůcky.
- Přítomnost asistenta pedagoga umožní učiteli organizační úpravy v průběhu hodiny.
- Snížený počet žáků pomůže k individualizaci přístupu a k zajištění bezpečnosti všech žáků.
rizika
- Chybějící vzdělání v oblasti aplikovaných pohybových aktivit (APA) ze strany pedagogů.
- Nedostatečné personální zabezpečení (asistent pedagoga).
- Nebezpečí úrazů.
- Vysoký počet žáků ve třídě.
- Chybějící kompenzační pomůcky.
- Nedostatek finančních prostředků školy na pořízení pomůcky.
- Bariérovost prostředí školy.
- Vysoký počet žáků ve třídě.
- Vyšší nároky na řízení lidských zdrojů.
Ilustrační příklad
Příkladem dobré praxe je zařazení žáka na mechanickém vozíku s převažujícím postižením dolních končetin na 1. stupni ZŠ. Žák se účastní tělesné výchovy spolu se svojí třídou. Na začátku vyučovací hodiny v rámci pohybových her učitel vybírá pro děti společnou činnost s „motorickým padákem“. Všichni žáci stojí v kruhu, integrovaný žák sedí na vozíku a společně padák přidržují, pohybují s ním podle instrukcí pedagoga. Tato didaktická pomůcka umožňuje bezproblémové zapojení žáka s motorickým postižením do společné činnosti třídy, pedagogická asistence při této činnosti není potřebná.
Cílové skupiny
MŠ, ZŠ 1. stupeň, ZŠ 2. stupeň, SŠ.
Varianty opatření dle stupňů podpory
Stupeň 1
Žák využívá běžné pomůcky a náčiní pro tělesnou výchovu a relaxaci. Je vhodné využívat odlehčené, textilní nebo molitanové pomůcky, např. molitanové míčky, reflexní a masážní pomůcky, skákací míče s držáky, rehabilitační míče a válce, overbally, kruhy, tyče, látkové míče, megabloky a blokmoduly, dotekové desky a smyslové chodníčky, balanční pomůcky, trampolínu, motorický padák, pohybovou hru „Mé tělo“, plavecké pomůcky. Respektujeme motorickou neobratnost, nevyrovnané tempo žáka, zařazujeme ho do hodin zdravotní tělesné výchovy.
Stupeň 2
Pedagog u žáka respektuje obecné cíle TV, ale současně realizuje změny nutné pro participaci žáka s postižením. Vzhledem k charakteru postižení a po zvážení podmínek školy modifikuje obsah a upravuje organizaci školní TV. Využívá pomůcky uvedené ve stupni 1, může použít též tříkolku. Vypracovává IVP, který zohledňuje využití kompenzačních pomůcek a organizačních úprav vyučovací hodiny. Stanovená opatření konzultuje s odborným pracovníkem SPC, se souhlasem zákonných zástupců i s odborným lékařem a fyzioterapeutem žáka.
Stupeň 3
U žáka využívá pedagog při vyučování TV pedagogickou asistenci, a to k vybraným aktivitám nebo po celou dobu vyučovací jednotky. Může kombinovat běžnou TV a činnosti s asistentem pedagoga či ostatními spolužáky v rámci segregovaných činností. Využívá kromě výše uvedených pomůcek např. lezítko, odrážedlo, Bocciu, sportovní vozík, handbike, tandemové kolo, monoski, biski, hokejovou sledge.
Stupeň 4
U žáka využívá pedagog podporu asistenta pedagoga po celou dobu vyučovací jednotky. Umožňuje kombinace různých forem TV. V rámci individuálního vzdělávacího plánu může být kombinována školou organizovaná výuka, která je redukována a umožňuje spolupráci s aktivitami jiných subjektů. Pedagog využívá kromě výše uvedených pomůcek např. bazén s relaxačními míčky, antidekubitní podložky a podložky k válení, vozík za kolo.
Stupeň 5
Žák navštěvuje s podporou asistenta pedagoga běžnou skupinovou TV či paralelní TV na základě pedagogem stanoveného rozvrhu. Segregované činnosti představují pohybové aktivity, které žák s postižením uskutečňuje v jiný čas než ostatní žáci nebo s jiným obsahem, např. pod vedením odborníka – fyzioterapeuta. Výuka je redukována a umožňuje spolupráci s aktivitami jiných subjektů, např. zdravotnického zařízení. Pedagog využívá pomůcky uvedené v předchozích stupních.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
1. JEŠINA, O.; KUDLÁČEK, M. http://www.apa.upol.cz/web/index.php/e-learningove-texty-cols3/telesna-vychova.html. 2010.
2. KURKOVÁ, P. Pohybové aktivity a sport osob se zdravotním postižením: adresář kontaktů. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
3. Nápadník – sborník informací a rad pro život s postižením. 2011. Brno. Liga vozíčkářů. www.ligavozic.cz.
Odkazy např.: