Spolupráce rodiny a školy
- Intervence
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Komunikace mezi školou a rodiči žáků není dostatečná.
- Mezi rodinou žáka a školou jsou komunikační bariéry dané např. odlišností kulturního či náboženského prostředí.
- Není jasně vymezena role rodičů žáků v životě školy.
- Žák a/nebo rodiče žáka nehovoří česky.
- Žák pochází z nedostatečně podnětného či dysfunkčního rodinného prostředí.
- U žáka se projevuje rizikové chování (záškoláctví, šikana, zneužívání návykových látek, gambling, poruchy příjmu potravy, vandalismus, krádeže, projevy xenofobie a agrese).
- Žák prožívá opakovaný školní neúspěch v oblasti vzdělávání i sociálních kontaktů s žáky nebo učiteli.
- Žák se syndromem CAN (syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte).
- Déletrvající neřešený konflikt mezi pedagogy a žáky.
- Zvláštní krizové situace (živelní události, havárie, závažné onemocnění, úraz, úmrtí).
Popis opatření
V čem spočívá
Opatření je zaměřeno na možnosti řešení nedostatečné spolupráce, resp. selhávající komunikace mezi školou a rodinou žáka. Jsou v něm popsány i vhodné způsoby zvládání krizových situací, které mají vliv na osobnostní vývoj žáka, jeho tělesné a psychické zdraví i jeho postoje ke vzdělání a které mohou působit na celou vztahovou síť uvnitř školní třídy a v závažnějších případech i na klima školy.
Čemu pomáhá
Opatření přispívá k vytvoření atmosféry, která podporuje důvěru mezi pedagogy a rodiči žáků. Pomáhá vytvářet vhodné podmínky pro komunikaci a spolupráci mezi školou a rodinou na formální i neformální úrovni. Podporuje setkávání zákonných zástupců a zaměstnanců školy (včetně vedení) a zvyšuje kompetence rodičů pro spolupráci se školou. Aplikace opatření může pomoci škole stát se komunitním centrem a podporovat rozvoj občanské společnosti a pospolitosti v dané oblasti – zapojovat žáky do života komunity a zároveň nabízet spolupráci a místo pro setkávání občanů. Opatření také napomáhá efektivnímu řešení krizových situací.
Opatření je rozděleno na:
3.1.1 Zahájení spolupráce rodiny a školy
3.1.2 Průběžná spolupráce rodiny a školy