Intervence nad rámec běžné výuky
- Intervence
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák nerozumí (částečně nebo úplně) vyučovacímu jazyku.
- Slyšící žák má neslyšící rodiče.
Popis opatření
Intervence nad rámec běžné výuky je individuální či skupinová podpora zpravidla v době mimo vyučování, která napomáhá vyrovnávat překážky ve vzdělávání a zaměřuje se na dovednosti, které u žáka nejsou zvládnuté. V níže uvedených opatřeních se intervence zaměřuje na zvládnutí vyučovacího jazyka, odstranění komunikačních bariér a využití tlumočnických služeb.
Čemu pomáhá
- Zvládnutí vyučovacího jazyka.
- Odstranění komunikačních bariér žák–škola, rodina žáka – škola.
- Upevnění pozice žáka ve škole, v komunitě, skupině, společnosti.
- Posilování žákova sebevědomí a jeho sociálních dovedností.
- Je prevencí rizikového chování žáků.
- Přispívá ke zlepšení školních výsledků žáků.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Opatření aplikujeme v souladu s potřebami konkrétního žáka a jeho rodiny, resp. domácího prostředí.
Podpůrná opatření této skupiny jsou následující:
3.4.1 Jazyková příprava pro žáky s odlišným mateřským jazykem
Žákovi umožníme osvojit si komunikační základy češtiny jako druhého jazyka, zorientovat se v psané podobě češtiny a v základních gramatických jevech, díky čemuž se pak mohou snadněji zapojit do běžné výuky.
3.4.2 Využití tlumočnických služeb
Toto opatření upřesňuje možnosti využití tlumočnické služby ve škole pro žáky s odlišným mateřským jazykem bezprostředně po nástupu žáka do školy i v situacích podle aktuální potřeby v průběhu školní docházky.