Rozvoj specifických dovedností a poznávacích funkcí
- Intervence
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák má obtíže při osvojování počátečního čtení, psaní, počítání.
- U žáka se projevuje oslabení kognitivního výkonu.
- Žák má sníženou schopnost porozumění zprostředkovanému učivu.
Popis opatření
V čem spočívá
Opatření spočívá v podpoře žáků zejména v období před nástupem a v prvním roce po nástupu školní docházky. Je zaměřené na rozvoj funkcí a schopností, které jsou nezbytné pro úspěšné osvojování školních dovedností, zejména čtení, psaní a počítání. Jedná se o tzv. dílčí funkce (zrakové, sluchové vnímání, prostorovou orientaci, jemnou motoriku a grafomotoriku, schopnost vnímání časového sledu apod.) a schopnost provádět věku přiměřené myšlenkové operace (např. analýzu, syntézu, analogii apod.). Opatření je možné realizovat i v pozdějším věku žáka, pokud je zjištěno, že jeho vzdělávací obtíže pramení právě z deficitů dílčích funkcí a nedostatečně rozvinuté schopnosti provádět myšlenkové operace. Zrání těchto funkcí a rozvoj myšlení jsou závislé na stimulaci v raném a předškolním věku. Vstupuje-li žák do školy bez dostatečné úrovně jejich rozvoje, je třeba očekávat obtíže v oblasti osvojování učiva. Proto je velmi vhodné aktivity zaměřené na rozvoj uvedených oblastí zařazovat preventivně v rámci běžné pedagogické činnosti. Stimulace je nejúčinnější v období docházky do mateřské školy. U žáků, u kterých jsou deficity zjištěny až po nástupu školní docházky, je vhodné nedostatečně rozvinuté funkce a schopnosti rozvíjet v rámci pravidelných individuálních či skupinových aktivit.
Čemu pomáhá
- Zlepšuje výkon žáka ve čtení, psaní a počítání.
- Zlepšuje kvalitu porozumění informacím osvojovaným ve výuce.
- Přispívá k rozvoji samostatnosti, tvořivosti, k celkovému rozvoji kognitivních schopností.
Opatření je rozděleno na:
3.5.2 Podpora rozvoje myšlenkových operací
3.5.6 Rozvoj dílčích funkcí
3.5.3 Trénink paměti