Nácvik sociálního chování
- Intervence
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák má nedostatečně rozvinuté sociální dovednosti.
- Žák má obtíže v komunikaci a sociální interakci.
- Žák není přijímán v třídním kolektivu.
- Žák vykazuje pasivitu či nepřiměřenou aktivitu v navazování sociálních vztahů.
- Žák nemá v dostatečné míře osvojena pravidla společenského chování.
- Žák má obtíže se zapojením do skupinových aktivit.
- Ve třídě se vyskytují konflikty mezi žáky.
Popis opatření
Rozvoj přiměřených sociálních a sociálně komunikačních dovedností u žáků je jednou z priorit při jejich vzdělávání. Důraz je kladen zejména na nácvik seberegulace – kontroly vlastního chování.
Opatření spočívá v nácviku pozitivních vzorců chování ve vztahu k ostatním lidem.
Cílem je, aby se naučená dovednost přenesla do reálného života.
Čemu pomáhá
- Umět vhodně komunikovat.
- Rozvíjet pozitivní vzorce chování (dodržování pravidel slušného chování).
- Přijetí norem sociálního chování ovlivňuje možnosti společenských aktivit a zapojení v kolektivu.
- Upevnění pozice žáka ve škole, v komunitě, skupině, společnosti.
- Posilování zdravého sebevědomí.
- Porozumět projevům chování lidí v různých souvislostech a přizpůsobit jim své chování.
- Prevenci rizikového chování.
- Posiluje sociální dovednosti žáků a přispívá ke zlepšení jejich školních výsledků.
- Pomáhá žákům naučit zvládat i subjektivně nepříjemné situace v interakci s druhými.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Opatření aplikujeme v souladu s potřebami konkrétního žáka, které zjistíme provedením pedagogické diagnostiky. Nácvik sociálního chování se odehrává v prostředí školy během vyučování, ale také při různých mimoškolních aktivitách (návštěva divadelního představení, výstavy, jiného školního zařízení). Žáci se seznamují s pravidly slušného chování a zároveň napodobují přirozené vzory (rodiče, pedagogy…).
Opatření je rozděleno na:
3.7.1 Podpora rozvoje emocí
3.7.2 Podpora zvládání emoční zátěže spojené s nástupem do školy