Metodická intervence k pedagogům ze strany ŠPZ a ŠPP
- Intervence
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák má vzdělávací a výchovné potíže různého typu i etiologie.
Popis opatření
V čem spočívá
Metodická podpora učitelů ze strany školských poradenských zařízení i školního poradenského pracoviště je učitelům poskytována na vyžádání, a to především v oblastech poradenství při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
Čemu pomáhá
- Pomáhá učitelům přizpůsobovat výuku speciálním vzdělávacím potřebám žáků.
- Pomáhá učiteli orientovat se v doporučeních poskytovaných školským poradenským zařízením.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
Jak se aplikuje, postup zavedení a postup vlastní realizace
Rozsah služeb školního poradenského pracoviště (ŠPP) závisí především na rozsahu personálního zabezpečení pozic. Školní poradenské pracoviště zahrnuje v širším rozsahu výchovného poradce, metodika prevence, školního psychologa, speciálního pedagoga, sociálního pedagoga, popř. také logopeda. V případě že na škole nejsou zastoupeny všechny tyto pozice, dochází k přenosu kompetencí na zbývající poradenské pracovníky (v nejužším obsazení výchovného poradce a metodika prevence), s čímž samozřejmě souvisí i rozsah služeb. Následující text popisuje metodickou podporu ŠPP při jeho plném obsazení.
Výchovný poradce (dále jen VP):
- Obsahová a metodická pomoc třídnímu učiteli (dále jen TU).
- Usměrňování a sjednocování diagnostické činnosti TU.
- Předávání informací a návrhů týkajících se výchovy, vzdělání, prevence a nápravy problémových žáků vedení školy.
- Podle potřeby uskutečňuje vlastní diagnostickou činnost u žáků, kteří ji vyžadují z výchovných, sociálních a vzdělávacích důvodů.
- Seznamování ped. sboru s dalším pedagogicko-psychologickým vzděláváním.
- Seznamování ped. sboru s poznatky a závěry ze školení a schůzek VP.
- Sledování všech změn v právních předpisech, které se týkají výchovného poradenství.
- Organizace (v součinnosti s ŠPP) výchovných komisí a individuálních porad s rodiči při řešení výchovných a výukových problémů.
- Spolupráce s odborníky z PPP, SPC, popř. dalšími externisty.
Metodik prevence (dále jen MP):
- Spolupráce s TU při zachycení varovného signálu souvisejícího s rozvojem sociálně patologických jevů.
- Metodická podpora učitelům při tvorbě a realizaci selektivní primární prevence – práce s menšími skupinami, případně jednotlivci, u kterých jsou ve zvýšené míře přítomny rizikové faktory (klub prevence, spolupráce s rodiči a dalšími organizacemi).
- Předávání odborných informací o rizikovém chování a o nabídce programů pedagogickým pracovníkům školy, žákům, rodičům.
- Pravidelná aktualizace informací v přehledu SVP žáků (rizikové chování, hygienické potíže).
- Koordinace a realizace aktivit prevence rizikového chování ve výuce, preventivní práce s třídními kolektivy.
- Koordinace nespecifické primární prevence (celodenní program), zařazování prvků specifické primární prevence.
- Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování (vyhledávání problémových projevů chování).
- Koordinace a spolupráce s orgány, které mají na starost problematiku rizikového chování (policie, OSPOD).
Školní psycholog (dále jen ŠP):
- Skupinová práce s učiteli – komunitní kruhy, besedy.
- Participace na vedení preventivních programů pro třídy ve spolupráci s třídními učiteli a metodikem prevence (adaptační programy, prevence sociálně patologických jevů).
- Participace na vedení podpůrných programů pro oblast spolupráce třídního učitele se třídou.
- Konzultace v oblasti metodických postupů pro žáky s výchovnými problémy.
- Konzultace v oblasti metodických postupů pro žáky s výukovými problémy.
- Individuální (popř. skupinová) práce s pedagogy jako prevence syndromu vyhoření.
Speciální pedagog (dále jen Spec. ped.):
- Poradenství učitelům a rodičům v oblasti vzdělávání a reedukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Pomoc při individualizaci péče o žáka se SVP, např. metodická podpora při tvorbě vzdělávacích plánů a plánů osobního rozvoje.
- Práce se třídami, skupinami a jednotlivci jako prevence sociálně patologických jevů ve třídách ve spolupráci s učiteli.
- Spolupráce se školním psychologem a třídním učitelem na tvorbě a realizaci adaptačních programů.
- Podpora spolupráce třídy s třídním učitelem (např. adaptační programy).
Sociální pedagog (dále jen Soc. ped.):
- Pomoc v situacích, kdy je narušené rodinné prostředí, disharmonie vztahů a nevhodná rodičovská výchova – spolupráce s TU, ŠPP a mimoškolními organizacemi.
- Pomoc při řešení konkrétních problémů (např. zlepšení prospěchu a chování dětí, pomoc při budování hygienických návyků, zprostředkování komunikace mezi rodinou a školou apod.).
- Přímé řešení absence žáků s rodiči (spolupráce s TU a VP).
- Participace na vedení preventivních programů pro třídy ve spolupráci s třídními učiteli a metodikem prevence (adaptační programy, prevence sociálně patologických jevů).
- Koordinace, metodická podpora učitelům ve složitějších případech dětí, na které se vztahuje § 6 zákona o sociálně-právní ochraně dětí (např. děti se syndromem CAN, výskytem rizikového chování, při zajišťování a vyřizování zák. zástupce dítěti, které se ocitá ve faktické péči jiné osoby než rodiče, aj.).
- Metodická podpora začínajícím učitelům při řešení případů žáků s výskytem záškoláctví, skrytého záškoláctví a žáků vyžadujících sociálně-právní ochranu z dalších důvodů.
Logoped:
- Poradenství učitelům v oblasti vzdělávání a reedukace žáků s narušenou komunikační schopností.
- Tvorba a realizace skupinových cvičení k prevenci a reedukaci poruch řeči.
Školská poradenská zařízení (ŠPZ):
- ŠPZ poskytují metodickou podporu školám a učitelům na základě žádosti. V praxi se jedná především o diagnostiku speciálních vzdělávacích potřeb a metodické vedení učitelů při aplikaci podpůrných opatření dle doporučení ŠPZ. Jedná se také o metodické vedení členů školního poradenského pracoviště (financovaných ze státního rozpočtu) – školního metodika prevence a výchovného poradce.
- V praxi se při dostatečném personálním obsazení školního poradenského pracoviště přenáší funkce metodické podpory z PPP či SPC na ŠPP, popř. je poskytována učitelům ve spolupráci ŠPZ s ŠPP na škole. Metodická podpora učitelům je aktuálně popsána příloze 1 vyhlášky č. 72/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Na co klást důraz
- Vzájemný respekt a důvěra pracovníků.
- Metodické služby je potřeba učitelům nabízet v pravidelných intervalech.
- Je třeba zároveň zabezpečit dostatečné personální obsazení tak, aby měli poradenští pracovníci na tuto činnost dostatek času.
rizika
- Nedostatečné personální obsazení poradenských zařízení.
- Negativní nastavení učitelů vůči ŠPZ (ŠPP).
příklad aplikace
Příkladem dobré praxe je metodická intervence školní psycholožky a speciální pedagožky v případě Daniela, chlapce s SPU a ADHD. Dan přišel na tuto ZŠ jako na svou třetí školu. Často se dostával do konfliktů nejen se spolužáky, ale také s učiteli, pro svou „drzost“ a „neposednost“. Třídní učitelka měla s Danem také těžkosti a nevhodné chování řešila poznámkami. Intervence ze strany ŠPP přišla v podobě nastavení smlouvy s rodiči, kde byl Danovi zaveden deníček k chování (tzv. zpětné zrcátko, kam se denně zaznamenávalo hodnocení Danova chování) a na základě domluvy s maminkou začal pravidelně docházet ke školní psycholožce na individuální terapii. Jasné nastavení pravidel a kontrola chování, kterou třídní učitelka spolu s ŠPP, rodiči a Danem nastavila, mu pomáhaly usměrňovat jeho chování. Danovi se zlepšil prospěch a také se výrazně zlepšilo jeho chování k dospělým i spolužákům.
Varianty opatření dle stupňů podpory
Stupeň 1
Poradenství a metodická podpora je ŠPZ a ŠPP poskytována nezávisle na závažnosti SVP. Rozsah poskytování poradenských služeb na škole by měl odpovídat počtu žáků se SVP.
Stupeň 2, 3
Rozsah poskytování poradenských služeb na škole odpovídá počtu žáků se SVP.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
1. ŠTECH, S.; ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013.
2. VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005.