Katalog podpůrných opatření

4.2.8

Prevence únavy a podpora koncentrace pozornosti

  • Mgr. Martina Habrová
Oblast podpory:
  • Modifikace vyučovacích metod a forem
Cílové skupiny:
  • ZŠ - 1. stupeň
  • ZŠ - 2. stupeň

 

Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje

  • Žák je zvýšeně unavitelný nebo bývá často unavený (nedostatek spánku, nekvalitní spánek).
  • Žák má sníženou schopnost koncentrace pozornosti.
  • Žák projevuje výkyvy pracovního tempa.
  • U žáka se projevují obtíže se zapamatováním a interpretací učební látky.
  • Žák ve školní práci nevyvíjí dostatečné volní úsilí.

Popis opatření

V čem spočívá

Jedná se o opatření, která můžeme aplikovat v práci s celou třídou i v individuální práci se žákem.

Prevence únavy zahrnuje především různé formy relaxace a spolupráci s rodiči na zajištění vhodné životosprávy žáka.

Podpora koncentrace pozornosti spočívá zejména ve vhodné úpravě pracovního pro­středí, strukturaci úkolů, v úpravě režimu výuky (zejm. časové – zařazování relaxačních přestávek), podpoře vnitřní i vnější motivace žáků a v procvičování koncentrace pozornosti.

Čemu pomáhá

  • Předchází snižování školního výkonu, které je s únavou spojeno.
  • Předchází výkyvům, příp. ztrátě koncentrace pozornosti.
  • Podporuje zaměření pozornosti.
  • Podporuje schopnost nenechat se rozptýlit nežádoucími podněty.
  • Podporuje práceschopnost žáka ve vyučování (i mimo něj).
  • Snižuje závislost na dopomoci a kontrole druhé osoby (pedagoga, asistenta, rodiče).

Opatření je rozděleno na dvě dílčí části:

2.8.1 Prevence únavy

2.8.2 Podpora koncentrace pozornosti