4.2.8
Prevence únavy a podpora koncentrace pozornosti
Oblast podpory:
- Modifikace vyučovacích metod a forem
Cílové skupiny:
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák je zvýšeně unavitelný nebo bývá často unavený (nedostatek spánku, nekvalitní spánek).
- Žák má sníženou schopnost koncentrace pozornosti.
- Žák projevuje výkyvy pracovního tempa.
- U žáka se projevují obtíže se zapamatováním a interpretací učební látky.
- Žák ve školní práci nevyvíjí dostatečné volní úsilí.
Popis opatření
V čem spočívá
Jedná se o opatření, která můžeme aplikovat v práci s celou třídou i v individuální práci se žákem.
Prevence únavy zahrnuje především různé formy relaxace a spolupráci s rodiči na zajištění vhodné životosprávy žáka.
Podpora koncentrace pozornosti spočívá zejména ve vhodné úpravě pracovního prostředí, strukturaci úkolů, v úpravě režimu výuky (zejm. časové – zařazování relaxačních přestávek), podpoře vnitřní i vnější motivace žáků a v procvičování koncentrace pozornosti.
Čemu pomáhá
- Předchází snižování školního výkonu, které je s únavou spojeno.
- Předchází výkyvům, příp. ztrátě koncentrace pozornosti.
- Podporuje zaměření pozornosti.
- Podporuje schopnost nenechat se rozptýlit nežádoucími podněty.
- Podporuje práceschopnost žáka ve vyučování (i mimo něj).
- Snižuje závislost na dopomoci a kontrole druhé osoby (pedagoga, asistenta, rodiče).
Opatření je rozděleno na dvě dílčí části:
2.8.1 Prevence únavy
2.8.2 Podpora koncentrace pozornosti