Katalog podpůrných opatření

7.3.2

ROZVOJ JAZYKOVÝCH KOMPETENCÍ

  • prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D.
  • prof. PaedDr. Miloň Potměšil, Ph.D.

Cílem podpůrného opatření je zlepšit vyjadřovací schopnosti, komunikační dovednosti, porozumění řeči a rozšířit slovní zásobu žáka. Při komunikaci se žákem respektujeme zejména jeho věk, pohlaví, typ a stupeň NKS, aktuální úroveň komunikačních schopností, přidružené komplikace (např. poruchy hybnosti, závažnější senzorické postižení) a osobnostní vyladění žáka (popř. jeho doprovodu). Žáci, kteří vyrůstají v prostředí s nedostatkem řečových podnětů, mají zpomalený vývoj řeči, nedostatečnou slovní zásobu a chudé vyjadřovací schopnosti. Nedostatečná slovní zásoba, neznalost odborných pojmů z jednotlivých vzdělávacích oborů, oslabený jazykový cit a další obtíže limitují žáky v porozumění základním výukovým situacím. Současně jim znemožňují adekvátní vyjádření svých potřeb, ale také projevení možných znalostí a dovedností, zpomalují jejich tempo práce, vyčleňují je z kolektivu spolužáků, s nimiž tito žáci obtížně komunikují. Měli bychom vědět, z jakého rodinného prostředí žák pochází a zda dochází na logopedickou intervenci k logopedovi či jinému odborníkovi v souvislosti s problémy s řečí. Obecně lze konstatovat, že pro optimální vývoj řeči je důležité, abychom žákovi poskytovali přiměřený dostatek řečových podnětů, správný řečový vzor.

V případě dílčí části Katalogu PO pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti je tato kategorie/karta členěna na podkarty:

  • Rozvoj lexikálně-sémantických schopností.
  • Rozvoj morfologicko-syntaktických schopností.
  • Rozvoj pragmatických komunikačních schopností.
  • Rozvoj foneticko-fonologických schopností.

V dílčí části Katalogu PO pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra je vřazena podkarta:

  • Rozvoj pragmatických komunikačních schopností.

V dílčí části Katalogu PO pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení jsou vřazeny podkarty:

  • Výuka českého znakového jazyka.
    Jazyková podpora v češtině jako v druhém jazyce.

V dílčí části Katalogu PO pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění je vřazena podkarta:

  • Jazyková podpora v češtině jako v druhém jazyce.